Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømmåling per kurs/uttak - Høyt forbruk på Tibber pulse


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å skaffe meg mer detaljert oversikt over strømforbruket i huset. Satte inn en termostat fra Namron igår, virker upåklagelig. FH deler dette i kategorier. Så per nå har jeg 2 varmekabler avslått. Varmekabel på i Hall, der viser termostat forbruk på rundt 0,8kw. Så da har jeg igjen varmekablene på badet, som jeg ikke har avlesning på. Vi fyrer stort sett med ved. Har ikke på en eneste varmeovn. Har ikke en eneste halogen pære i hus. Noen få lys som står på men det er kun noen få watt. Men Tibber viser at huset nå bruker 5-6 kW på annet. Annet vi har som ikke jeg ikke vet hvor mye bruker er

- varmtvannsbereder 

- 2 kombiskap

- 1 liten fryser

- ca 9 kvm Varmekabel bad 1

- ca 4,5 kvm Varmekabel bad 2

- 75" TV

- 2 gutteroms pc'er

 

Det er det jeg tenker er de "største" forbrukerne i huset.

 

Kan dette være nok til 5-6kw? Hva slags enheter anbefaler dere for å ha strømavlesning direkte på stikkontakt? Releér? Kanskje dårlig idé hvis det klikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter du kan prøve, men denne metoden kan gi en god indikasjon på hvilket forbruk du har, og hvor, uten annet utstyr enn Tibber.

 

1) Slå av alle sikringer,  bortsett fra kurs for modem/ruter, slå av alt annet på den kursen.

Sjekk hva Tibber viser over litt tid, minutt eller noe.

 

2) Slå på én kurs og sjekk igjen med Tibber, igjen over litt tid.

 

3) Slå av den kursen og slå på neste og sjekk, 

fortsett slik med en og en kurs.

 

Varmekabler, vv-bereder, kjøl og frys og annet med termostat kan være forstyrrende.

Etter noe tid uten strøm vil de koble inn, så det kan være en idé å koble alle ifra og så starte én av gangen og sjekke med Tibber.

 

Ikke akkurat svar på spørsmålet, men slik bør du kunne finne "synderen(e)" og lage deg en oversikt.

 

....

Kan være greit å være alene hjemme når man gjør slikt, kan ellers bli mye "hyl & skrik".

Endret av arneolav
Kan være .....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 time siden):

Det er flere måter du kan prøve, men denne metoden kan gi en god indikasjon på hvilket forbruk du har, og hvor, uten annet utstyr enn Tibber.

 

1) Slå av alle sikringer,  bortsett fra kurs for modem/ruter, slå av alt annet på den kursen.

Sjekk hva Tibber viser over litt tid, minutt eller noe.

 

2) Slå på én kurs og sjekk igjen med Tibber, igjen over litt tid.

 

3) Slå av den kursen og slå på neste og sjekk, 

fortsett slik med en og en kurs.

 

Varmekabler, vv-bereder, kjøl og frys og annet med termostat kan være forstyrrende.

Etter noe tid uten strøm vil de koble inn, så det kan være en idé å koble alle ifra og så starte én av gangen og sjekke med Tibber.

 

Ikke akkurat svar på spørsmålet, men slik bør du kunne finne "synderen(e)" og lage deg en oversikt.

 

....

Kan være greit å være alene hjemme når man gjør slikt, kan ellers bli mye "hyl & skrik".

Kan bli sure unger, sure kjerringer og alt. Hjelper ikke veldig å prøve dette når dronninga står og lager mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med tråden så er jeg vel i utgangspunktet ute etter å ha kontinuerlig måling av kursene. Per stikk ser jeg for meg blir både dyrt og unødvendig. Men det virker ikke som om det er noen gode løsninger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thlian skrev (16 minutter siden):

kontinuerlig måling av kursene

Kunne også jeg tenke meg noe slikt, men avventer litt. Kanskje dukker opp noe etter hvert.

Hvis man har en anelse om hvilke enhet som er "storbruker", kan man gjøre tiltak.

Men, som har vært nevnt mange ganger her på forum, det er stort sett bare vv-bereder som kan stenges uten for store konsekvenser.

....

Det vil nok være en bedre investering å få automatisk utkobling av f.eks. vvb ved høyt forbruk og muligens ved høy pris.

Finnes noe her på forum om dette.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (1 minutt siden):

Kunne også jeg tenke meg noe slikt, men avventer litt. Kanskje dukker opp noe etter hvert.

Hvis man har en anelse om hvilke enhet som er "storbruker", kan man gjøre tiltak.

Men, som har vært nevnt mange ganger her på forum, det er stort sett bare vv-bereder som kan stenges uten for store konsekvenser.

....

Det vil nok være en bedre investering å få automatisk utkobling av f.eks. vvb ved høyt forbruk og muligens ved høy pris.

Finnes noe her på forum om dette.

 

 

 

 

 

 

 

Det må vel i tilfelle være å bruke en wallplug eller en switch i veggboksen som stenger ned bereder ved nettopp det du nevnte.

erikolaulvestad skrev (1 time siden):

#reklame
Du kan måle alle kursar i sikringskapet ditt med denne + gateway :https://mwhandel.no/produkt/energimaling/energistyringslosninger/power-bar-eb/12-slot-power-bar-63a-current/


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



b6ef4a297aeeb7a9fb7b16de680a5858.jpg

Induktiv måling? Er det nok å måle kun den ene fasen 1-fas anlegg? Måles over L leder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thlian skrev (Akkurat nå):

Det må vel i tilfelle være å bruke en wallplug eller en switch i veggboksen som stenger ned bereder

Det kan være en plugg, men det er slik at vvb over 1500 watt (og det er de fleste), de krever fast tilkobling. (Ikke stikkontakt).

Så en styrbar switch i skapet vil være best. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider




Induktiv måling? Er det nok å måle kun den ene fasen 1-fas anlegg? Måles over L leder?


Strømtransformator som måleprinsipp der den eine faseleder går gjennom kjerne er eit velkjent måleprinsipp, ja. For '1fas' kursar treng du sjølvsagt kun den eine lederen. For energi (kwh) blir spenning kopla til gateway og saman med strømmåling blir energi kalkulert der.
Denne PowerBar er litt som Elko/Schnedier PowerTag, men blir ikkje skrudd direkte i automatane. Dei kan derfor også plasseres meir fritt i eltavle/sikringsskap. Dette er for permanent strømmåling på same måte som slave/serie/minusmåler. Brukast til avregning eller underlag for dynamisk lastregulering, osv.
Strømtransformatorane kan desverre ikkje delast (som 'Split core) men ein kan velge bort enkeltsegment slik det passar med polane på sikringsautomatane.
Plassbesparende i eltavla utan å montere ekstra modular på DIN skinne.
Men som alt 'Value Adding Technology' til proff bruk, gratis er det ikkje....
Skaff eTactica frå din installatør.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikolaulvestad skrev (2 timer siden):



 

 


Strømtransformator som måleprinsipp der den eine faseleder går gjennom kjerne er eit velkjent måleprinsipp, ja. For '1fas' kursar treng du sjølvsagt kun den eine lederen. For energi (kwh) blir spenning kopla til gateway og saman med strømmåling blir energi kalkulert der.
Denne PowerBar er litt som Elko/Schnedier PowerTag, men blir ikkje skrudd direkte i automatane. Dei kan derfor også plasseres meir fritt i eltavle/sikringsskap. Dette er for permanent strømmåling på same måte som slave/serie/minusmåler. Brukast til avregning eller underlag for dynamisk lastregulering, osv.
Strømtransformatorane kan desverre ikkje delast (som 'Split core) men ein kan velge bort enkeltsegment slik det passar med polane på sikringsautomatane.
Plassbesparende i eltavla utan å montere ekstra modular på DIN skinne.
Men som alt 'Value Adding Technology' til proff bruk, gratis er det ikkje....
Skaff eTactica frå din installatør.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

 

 

Og egen gateway som koster skjorta sikkert fordi det er en protokoll som ikke snakker med en shait. Huset vi kjøpte i 2010, bygd i 06/07 ble installert med Hager over hele linja inkludert trådløse dimmere og brytere. Problemet er at hvis disse skulle programmeres om så måtte elektriker tilkalles med et programmeringsverktøy på timekost. For "kun kort tid siden" så var det dyrt å tenke smart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og egen gateway som koster skjorta sikkert fordi det er en protokoll som ikke snakker med en shait. Huset vi kjøpte i 2010, bygd i 06/07 ble installert med Hager over hele linja inkludert trådløse dimmere og brytere. Problemet er at hvis disse skulle programmeres om så måtte elektriker tilkalles med et programmeringsverktøy på timekost. For "kun kort tid siden" så var det dyrt å tenke smart....
Modbus, MQTT, websider og sky. Foreslå gjerne andre non-shait interface. Det kostar skjorta, men det er som tran...det er det som fungerer.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikolaulvestad skrev (2 timer siden):

Modbus, MQTT, websider og sky. Foreslå gjerne andre non-shait interface. Det kostar skjorta, men det er som tran...det er det som fungerer.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

 

Ikke sikkert det er shait, men modbus mqtt er ting jeg aldri har vært borti og hvis det er mye jobb med å få den integrert med gatewayen jeg bruker så er litt av hensikten borte. Men det er min mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.