Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Brannfarlig LED-pære?


Venin

Anbefalte innlegg

Jeg satte inn tre stk pærer bak en Fibaro Dimmer 2 i dag og kalibrerte og tweaket Z-Wave-parameterne. Omtrent 5 minutter senere hørte jeg rare lyder fra lampa og lyset slo seg av. Deretter luktet det fryktelig brent. Årsaken til lukta var pæra i bildet under. Burde pærene tåle alle måter vi konfigurerer Dimmer 2 eller bør man være forsiktig med innstillingene?

 

Pærene er av denne typen https://www.kjell.com/no/produkter/hjem-fritid/belysning-lamper/lyskilder/led-lyskilder/philips-led-paere-gu10-345-lm-3-pk.-p64625 .

 

 

20220118_192020.thumb.jpg.0a12a1ed6cc72b5ee1451dbdfdc04c76.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Venin said:

Burde pærene tåle alle måter vi konfigurerer Dimmer 2 eller bør man være forsiktig med innstillingene?

Pæren burde vel i prinsippet tålt alt du kan gjøre med Dimmer 2. Men det kan være at pæra kun takler trailing edge eller motsatt? Du har ikke sagt hvilke innstillinger du kjørte. Kjørte du kalibreringen først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kalibrerte først, ja, men jeg tror jeg endret til 'Force leading edge' etterpå pga. det funket bedre. I skrivende stund har jeg de to resterende pærene koblet til og Force leading edge, minimum 20 brightness og maximum 90 brightness. Da den ene pæren smeltet i går var det samme innstillinger, men maximum 99 brightness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Venin said:

Philips mener du vel.

Du kan jo prøve Osram, men det er ikke sikkert de svarer. 😁

 

3 hours ago, Venin said:

Jeg hiver inn en pære til slik at det blir 3 og ser hvordan det går. Så guffer jeg opp fra 90 til 99 maximum brightness og tester det senere.

Ja. Det burde jo ikke skje noe som helst, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.