Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homey/Heatit: store forskjeller på temperatur i rom og gulv


Anbefalte innlegg

På Homey på hytta viser termostaten i stua 3,8 grader på internal og 19,1 grader på floor. Termostaten til kjøkkenet står side om side med denne og viser 9,6 internal og 10,6 floor. Hvorfor så heftige forskjeller? Begge termostatene er heatit på varmekabler i gulv.

63817F19-8825-4BC1-9AAB-914E677CB662.png

025FC448-16EC-4C31-8941-81C679DE8866.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anser ikke dette for helt urimelig? Kan se for meg at stua er større og mer åpen sammenliknet med badet. At det da er varmt i gulvet, men at det ikke er tilstrekkelig varmt til å varme opp stue kan jo være et mulig scenario. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker veldig merkelig. For det første er dette samme rom. Kjøkkenet er bare en egen varmekabelsone i enden av rommet. For det andre burde vel internal vise ganske likt for de to, ettersom de står like ved siden av hverandre? Er ikke det temperaturen rundt selve termostaten? For det tredje sender Tibber aldri mer enn 8 grader pga feriemodus, og det er da veldig merkelig med 19 grader gulvtemperatur når det er 0 ute…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at den ene gulvsensoren ligger mer direkte på varmeelementet? Målt temperaturen er vel avhengig av hvor sensoren ligger i forhold til varmefolien.

Også har vel termostaten noen intervaller? Kanskje du var uheldig med tidspunktet du sjekket.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt hende at sensoren ligger feil, men i så tilfelle burde jeg kanskje kunne gjøre noen innstillinger for å kompensere for dette. Burde jeg f.eks. slå av gulvsensoren slik at Tibber styrer ut fra romtemperatur?

 

Men da lurer jeg jo på hvorfor kjøkken og stue viser såpass ulik romtemperatur. Det burde være eksakt likt siden termostatene står side om side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Gullars said:

Men da lurer jeg jo på hvorfor kjøkken og stue viser såpass ulik romtemperatur. Det burde være eksakt likt siden termostatene står side om side.

 

Det er jo litt rart. Tipper en av dem ikke er kalibrert riktig. Du kan jo justere calibration parameteren slik at det blir riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aarpi3 skrev (14 timer siden):

 

Det er jo litt rart. Tipper en av dem ikke er kalibrert riktig. Du kan jo justere calibration parameteren slik at det blir riktig. 

Skal det ideelt sett være samme temperatur på gulv og i rom? Altså at jeg kan ta utgangspunkt i innetemperaturen på værstasjonen og kalibrere begge til å vise det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det ideelt sett være samme temperatur på gulv og i rom? Altså at jeg kan ta utgangspunkt i innetemperaturen på værstasjonen og kalibrere begge til å vise det samme?

Tror ikke gulv og rom er likt. Jeg tenkte mer å kalibrere luft sensoren på stue og kjøkken til å være samme som en referanse temperatur.

Gulv er jeg mer usikker på hvordan du skal kalibrere. Kanskje du må vente til sommeren med litt naturlig stabil temperatur. Eller et IR termometer.

Sent from my SM-G991B using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenker jeg kan forsøke å kalibrere romtemp på kjøkken og stue likt, og slå av gulvtemp i stue inntil videre. 
 

Dette er på en hytte. Akkurat nå viser værstasjonen 4,8 ute og 10,8 inne. Tenker denne må kunne være fasit. Innemåleren står på en reol på en åpen hems, ca. 2,5 meter over termostat til kjøkken og stue. Kjøkken viser 11,5/11,2 rom/gulv og stue viser 5,4/18,5 rom/gulv.

 

Kjøkken er jo ikke så langt fra værstasjon. Kanskje bare ikke røre denne da, og kalibrere stue til kjøkkenets romtemperatur og slå av gulvsensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.