Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Philips Hue i Homeseer med eller uten deCONZ


Automo

Anbefalte innlegg

Har kun brukt z-wave hittil, men skal nå utvide med noen Philips Hue pærer og ledstrips. Men sliter med å bestemme meg for om jeg skal bruke Philips Hue eller Conbee/deCONZ som interface. Har søkt og lest en del, men sitter igjen med noen spørsmål som jeg ikke finner svar på, eller som jeg kun finner litt eldre svar på.

 

- Hvis man går for deCONZ, kan man fortsatt bruke Philips Hue appen? Barna har nemlig lyst å kunne styre farger på rommene sine selv, mens i resten av huset skal ting gå mest på automatikk.

- Leser litt forskjellig erfaringer med IKEA Trådfri og Philips Hue, men mange av trådene er gamle. Hva er gjeldende status ang kompatibilitet? Får jeg inn alt fra IKEA via Philips Hue eller er det begrensninger? Har bl.a. tenkt å kjøpe noen Trådfri rullegardiner.

- Hvis jeg begynner med Philips Hue, men senere trenger deCONZ for noe annet likevel - er det noen ulemper med å kjøre to zigbee mesh parallelt? Skjønner at jeg må ha nok devicer i begge nettene for at dekningen skal bli god, men er det risiko for at de kan forstyrre hverandre?

- Har lest en del tråder om stabilitetsproblemer/bugs med deCONZ, er det fortsatt tilfelle eller er det blitt modent nå?

- Har lest at hvis man skal bruke Philips Hue bevegelsessensor til å styre z-wave devicer kan det bli en forsinkelse fordi Philips Hue mangler noe som kalles webhooks. Er dette fortsatt tilfelle?

 

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22/01/2022 at 11:35, Automo said:

Hvis man går for deCONZ, kan man fortsatt bruke Philips Hue appen?

Hue'appen støtter vel ikke deConz. Jeg skal ikke banne på det, men det virker svært usannsynlig at det skal fungere.

 

On 22/01/2022 at 11:35, Automo said:

Hvis jeg begynner med Philips Hue, men senere trenger deCONZ for noe annet likevel - er det noen ulemper med å kjøre to zigbee mesh parallelt?

De kan forstyrre hverandre, men det pleier å gå fint.

 

On 22/01/2022 at 11:35, Automo said:

Har lest at hvis man skal bruke Philips Hue bevegelsessensor til å styre z-wave devicer kan det bli en forsinkelse fordi Philips Hue mangler noe som kalles webhooks. Er dette fortsatt tilfelle?

Ja, jeg tror Hue-hub'en kun støtter polling. Da blir ikke ting oppdatert i real-time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Spørs om jeg ikke bare får gå for dobbelt zigbee-mesh da.

 

Forresten, kom på en mulighet til: Hvis jeg kjører alt via deCONZ, vil det fortsatt være mulig å styre lysene på barnerommene med Philips Hue appen via bluetooth? Og vil HS få oppdatert status hvis noe overstyres på denne måten? Andre ulemper med en slik løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Automo said:

Forresten, kom på en mulighet til: Hvis jeg kjører alt via deCONZ, vil det fortsatt være mulig å styre lysene på barnerommene med Philips Hue appen via bluetooth?

Det kan jeg ikke svare på, jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.