Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Sevenhugs Smart Remote - En ny fjernkontroll, med et konsept som overgår alt annet


Evelen

Anbefalte innlegg

d55d73dd71e0f8b538f8f5ccd1b18b91_original.jpg?w=680&fit=max&v=1478739669&auto=format&q=92&s=0ddb7e5f1e49f521d1de84ad41fa52ea

 

Det er vel sikkert flere her som har fjernkontroll til å styre ting i huset, enten det er en manuell en på Z-wave eller RFX, eller via en app på mobiltelefonen.

Problemet her er at man gjerne må bla litt i menyer osv for å finne rett rom, rett enhet osv, eventuelt begrense fjernkontrollen bare til noen få ting.

Men nå har det kommet en løsning, eller ikke helt enda, men den er på vei til produksjon og den heter Sevenhugs Smart Remote.

Den er langt i fra billig, og den ser ikke ut til å støtte alt man ønsker helt enda.

 

https://remote.sevenhugs.com/

https://www.indiegogo.com/projects/sevenhugs-smart-remote-the-remote-for-everything#/

 

Konseptet er at den via innendørs posisjonering vet hvor den er i rommet, samt hvor den peker, dermed kan man også forhåndsplassere enheter (TV, lys, rullegardin osv) i et virtuelt 3D-map som samsvarer med virkeligheten.

 

Noen interessante utplukk fra FAQ:

Sitat

How does Smart Remote know the device I am pointing to?
The 3 room sensors provided in the starter kit allow for indoor positioning. Smart Remote combines an indoor positioning system with 9-axis motion tracking sensors (accelerometer, gyroscope and compass) which means Smart Remote knows its location and orientation in space and therefore what you are pointing at in 3D. This is the first time a consumer electronic product integrates such a high precision indoor-positioning system.


 

Sitat

How does Smart Remote send the control commands to the device?
Depending to the device, Smart Remote will send the controls via Infrared (IR), Wi-Fi or Bluetooth.

 

 

 

Den er kompatibel med Smartthings og Fibaro hub allerede, så for de av dere som har dette må jo dette være supert, også kompatibel med Hue for dem som bruker det. + mer, nevnte de mest brukte systemene her,

 

Men hva med oss som bruker andre ting, Domoticz, Homeseer, OpenHab osv? Dessverre er det ikke støttet, men vent litt, kanskje det er det likevel? For IFTTT er støttet, og IFTTT støtter JSON, og JSON støtter vel alt dette.


How can you use Smart Remote with the IFTTT service?
Use the Smart Remote app to add IFTTT service, then use Smart Remote to designate a location for the trigger. You can trigger any IFTTT recipe with one touch, by pointing at the location that you have designated. For example you can have a preset text message sent to someone, as you are about to leave your home, simply by pointing at your front door and tapping Smart Remote's screen once.

 

 

Dette ser etter min mening MEGET interessant ut, men ikke noe jeg kan prioritere å kaste penger etter akkurat nå ;)

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Evelen skrev:

Dette ser etter min mening MEGET interessant ut,

Jeg har sett den reklamert på Kickstarter i en evighet nå, MEN denne venter jeg virkelig med før anmeldelsene er ute før jeg evt. skulle se nærmere på den.

 

Slik jeg ser den er den laget for å være et "smart" produkt til single menn i en relativt liten to-roms leilighet (som sannsynligvis er hovedmålgruppen for smarte produkter som støtter crowdfunding) der tydeligvis alt som er aktuelt å styre er innenfor rekkevidde fra sofaen.

 

Hos oss? Not so much.

Får heller vente til versjon 2, som burde ha sensorer rundt i hele huset. ;) 

    • Like 1
    Lenke til kommentar
    Del på andre sider

    Bli med i samtalen

    Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

    Gjest
    Skriv svar til emnet...

    ×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

      Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

    ×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

    ×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

    ×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

    ×
    ×
    • Opprett ny...

    Viktig informasjon

    Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.