Jeg har jobbet som serviceansvarlig i en større elektronikk produsent, så jeg vil si jeg kan lovverket bra.
Lovverket er enkelt forklart uten henvisning til paragrafer:
De første 6 mnd av et produkts levetid (fra kjøpsdato) er det produsenten/leverandøren/forhandleren som må bevise at feilen skyldes forbruker. Alle feil som oppstår de første 6 mnd er å anse som feil som var på produktet når det var levert, om annet ikke kan bevises av selger. Den første uken/mnd er det også vanlig betegne et produkt som DOA (dead on arrival) om feil oppstår. Produktet blir da vanligvis byttet mot et nytt et.
Etter de første 6 mnd er der forbrukeren som må påvise at feilen var der når produktet var nytt. Men i praksis fungerer det slik at produktet blir sendt på verksted og verkstedet avgjør om dette er en garanti/reklamasjonssak eller ikke. Da betaler hhv produsent/selger eller forbruker for undersøkelse av produktet.
En lite kjent del av lovverket som av og til benyttes av de som kan det, er krav om erstatning for utlegg som følge av feilen.
I et tilfelle med termostat f.eks vil det egentlig si at du kan kreve kotnad for elektriker dekket. Dvs når han skal ta ut produktet og sette inn det nye. Men ikke for å sette inn produktet første gang.
@Thlian Om du ønsker så kan jeg hjelpe deg med å skrive en klage. Kontakt meg isåfall på melding.