Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 15. jan. 2024 i alle områder

  1. Innlegget er ment som et tips eller noe en kan dra nytte av til andre ting. Når en lager en malsensor, vil denne malen evalueres hver gang en entitet som er brukt i malen, endres. Dette er stort sett ønskelig, men noen ganger er det en hindring. I eksempelet under, beregner jeg oppvarmingstid for VVB og setter en binær sensor til På i de billigste timene og i så mange timer som det er nødvendig å varme vann. Problemet oppstår når temperaturen i vannet øker og da vil beregnet oppvarmingstid synke. Dette lager kluss når en skal plukke de billigste timene. En kan starte å varme vann i den billigste timen, men når en kommer til den nest billigste kan oppvarmingstiden sunket så mye at denne timen utelates. Å varme vannet krever bare en time til og den billigste timen er jo nettopp passert. Denne problemstillingen kan en omgå ved å bruke en ny funksjonalitet i HA. Så veldig ny er den derimot ikke. Mulig den har eksistert i et par år nå. Det dreier seg om å skille trigger / evaluering av mal til noe en selv bestemmer. Det kan være tid, tilstand, hendelse eller egentlig hva som helst. Dokumentasjon for dette, finner en her: https://www.home-assistant.io/docs/automation/trigger/ Triggere for automatisering er prikk lik triggere en kan bruke i maler og dokumentasjonen for disse er lik. I eksempelet nedenfor, trigger jeg beregning av oppvarmingstid kun i start på hver time og kun hvis VVB er avslått. Så snart en starter på å varme vann, vil ikke ny oppvarmingstid bli beregnet. Unntaket er når en setter ny temperatur en skal varme til, bare for å ta med det og å vise at en kan ha mange triggere. Etter min mening er dette en svært nyttig egenskap til mal-sensorer som ofte kan forenkle ganske mye. template: - trigger: - platform: template value_template: "{{ now().minute == 0 and states('sensor.effekt_varmtvann')|float(0) == 0 }}" - platform: state entity_id: - input_number.vvb_temperatur sensor: - unique_id: vvb_heating_time name: "vvb oppvarmingstid" unit_of_measurement: 'h' device_class: duration state: >- {{ ((states('input_number.vvb_temperatur')|float(80) - average(states('sensor.varmtvannstank_topp_temperatur')|float(60), states('sensor.varmtvannstank_senter_temperatur')|float(60), states('sensor.varmtvannstank_bunn_temperatur')|float(60))) / (iif(float(states('sensor.effektbegrensing')) > 8, 1.0, 2.0) / 194.0 / 0.001163))|round(1) }} - binary_sensor: - unique_id: billigste_timer_vvb name: billigste_timer_vvb state: >- {% set l=state_attr('pyscript.strompris', 'prices')[14:39]|sort(attribute='totalprice') %} {% set t = now().hour %} {% set d = now().day %} {% set h = states('sensor.vvb_oppvarmingstid')|float(0) %} {{ iif(h > 0, (t == as_datetime(l[0].start).hour and d == as_datetime(l[0].start).day), false) or iif(h > 1, (t == as_datetime(l[1].start).hour and d == as_datetime(l[1].start).day), false) or iif(h > 2, (t == as_datetime(l[2].start).hour and d == as_datetime(l[2].start).day), false) or iif(h > 3, (t == as_datetime(l[3].start).hour and d == as_datetime(l[3].start).day), false) or iif(h > 4, (t == as_datetime(l[4].start).hour and d == as_datetime(l[4].start).day), false) or iif(h > 5, (t == as_datetime(l[5].start).hour and d == as_datetime(l[5].start).day), false) or iif(h > 6, (t == as_datetime(l[6].start).hour and d == as_datetime(l[6].start).day), false) }}
    2 poeng
  2. Jeg har også en eldre Mac Mini stående, og en Synology NAS. Tenker å se hvor langt jeg kommer før jeg evt velger en RPi Ser gjerne at du deler erfaringer hvis du har anledning, skal prøve å få gjort det samme. Siden dette er en hobby så tar det litt tid. Sjekker først ut hva Proxmox er, ukjent for meg fra før.
    1 poeng
  3. Det er flere ulike kommunikasjonsmetoder mellom ladeboks / ladestasjon og bil: Hurtigladere lader med likestrøm der CCS bruker Homeplug Green PHY, PLC (power-line communication) CHAdeMO bruker CAN bus. CHAdeMO benyttes bare av eldre biler pr. idag. Hjemmelading foregår med vekselspenning, via type 2 kontakt i ladeboks og type 1 eller 2 i bil. Ladeboks sender informasjon om hvor mange Ampere bil kan trekke via et 12V PWM (Pulse-Width Modulation) signal. Det er ingen informasjon tilbake fra bil. ISO 15118 er en standard som skal gi mer informasjon om status på bilen. Både ladestasjon og bil må støtte kommunikasjonen. Det er ikke mange ladere som støtter denne standard pr. idag. Metode som benyttes av flere leverandører er via API mot bilen, der kan behov for lading hentes ut. Forutsetter bil har et fungerende API. I teorien kan en "dum" ladeboks gjøres "smart" ved å lage eget 12V PWM signal, som signaliserer annen fortrinnsvis lavere effekt, eller planlagt start og stopp av lading. Men, en kan ikke lese ut aktuelt ladenivå via PWM signalet.
    1 poeng
  4. Jeg kan bekrefte at jeg har en løsning som fungerer. Vet hjelp av brukernavn, password og token får jeg nå ut en gyldig X-API-KEY 🙂 Vil nok trenge noen dager, men vil som nevnt lage et eget API ut av dette, både så det blir enklere å patche når koden endrer seg igjen samt legge inn filtrering så ikke HA må gjøre det. Home Assistant har tidligere klaget på at jeg lagrer for mye data i attributes, så nå får man endelig muligheten til å fikse det. Jeg har også reversert en rekke andre apper dersom andre er interessert. For dere som har barn i barnehagen så har jeg også gjort en jobb på Spireportalen og andre så jeg får bilder av mitt barn direkte inn i Synology PhotoStation. Dersom dere har flere apper som har interessante data så send meg gjerne en PM.
    1 poeng
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.