Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Problemer med ubz1 interface


MrTiger

Anbefalte innlegg

Har denne posten på diskusjon.no også, så tar en kopi/paste

 

 

Moskus, den 28 Okt 2016 - 07:13, sa:snapback.png

Tror du skal kunne følge denne ganske godt:
https://www.youtube....h?v=nS-YWPVFJOM
 
 
... men isteden for "HomeSeer Smartstick" er velger du "Z-wave.me UZB".
Og dette er en enorm fordel til UZB over Z-Stick: Man kan legge tilbake en backup uten større problemer. :)

Måtte jo gå galt dette:(
tok backup først slik som på video og en fil ble lagd. Slettet z-sticken og puttet in ubz som på video. la så inn backupen til ubz sticken og det gikk tilsynelatende bra. aktiviserte controlleren og skulle ta en test slik som på video. Der får jeg beskjed om at den ikke finner noen devicer på sticken:( Hva skjer?


Har fremdeles store problemer med dette.
Gjør alt som han i video'en men samme feil.
Eneste forskjellen jeg ser er at jeg får ikke samme comport på USB stikken. Den gamle var på com 3, men
Com 3 får jeg ikke opp når jeg stikker inn ubz1 i samme com som aeon sto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny enhet kan fint få en ny COM-port, så det er som å forvente.

 

... men det som står der ser jo fornuftig ut. Kan du sjekke at nettverket ditt ikke har fått en ny ID? Se under Plugins -> Z-wave -> Controller information, så er det den øverste gule pilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har vi et problem som jeg ikke vet hvordan vi skal løse, men det kan være verdt å prøve med Z-stick'en igjen, ta backup, disable referansen, og endre (IKKE legge til en ny) controlleren, enable controller og så restore backup.

 

Problemet er dette: Nettverks-IDen skal ikke endre seg! Siden du har fått en ny ID, kjenner den ikke igjen node-referansene, fordi "HomeID" er en del av node-referansen. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dårlig det også, hjelper ikke å slette noe i denne fila..den oppdaterer seg igjen.

nå står hele systemet her:(

trur jeg klarte og slette aeon sticken min. Så nå fungerer ikke den heller...

får prøve og legge inn hs3 på nytt. Hvordan tar jeg backup av systemet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde også dette fra diskusjon.no uten hell:(

fermate sin post:

Testet overføring fra Aeon II til UZB i Danmark (med 8 noder :) )

 

Tok derfor skrittet hjemme i dag (var litt nervøs må jeg innrømme)

 

Dette var det JEG gjorde:

(Jeg brukte altså ikke noen ekstra PC)

 

  • Tok backup av Aeon Stick II'en med "plug-ins/z-wave/controller Management/Backup this Interface"
  • Plugget UZB1'en i serveren
  • Sjekket hvilken COM port den fikk i Devicemanageren i Windows
  • Tok "Add Interface på den" med riktig Com port
  • Enablet den
    (Trykket på "Parkering forbudt")
  • Disablet Aeon II
    (Trykket på "Grønn hake" på den)
    Dette er VIKTIG for ellers får det restorede netvektet en annen ID (testet i DK)
  • Tok "Restore a Network to This Interface" på UZB1
  • Sjekket at alt gikk OK
  • Tok delete på Aeon II
    (Trykket på Rød X)
  • (På dette tidspunktet hadde jeg flere nett som var røde og ikke i bruk)
  • Restartet HomeSeer på serveren
  • Inn i Web interfacet, Voila: ALT OK
  • Gikk ned og hentet Aeon Stick'en fra Serveren

UZB1'en arvet forøvrig "Network Friendly Name"

 

Nå blir det altså en Aeon II til salgs og så skal jeg igang med å installere Z-wave Plus utstyr (varmakabel termostater :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brrrr...våknet opp til 10 grader på soverommet, frua er ikke blid nå..

Er det noen som har fått dette til med aeon z-stick s2 til uzb1?

begynner og gå tom for ideer nå:(

Er det noen muligheter og legge inn en backup på aeon sticken igjen? da får jeg hvertfall igang den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en update på z-wave plugin`en i hs3 og nå får jeg riktig homeid opp på uzb1 sticken når jeg laster inn backup`en:)

Men, det fungerer fremdeles ikke:( 

jeg får ikke uzb1 til og fungere og hvis jeg tar en "test node connectivity on a network" sier den at listen er tom?

Ser at den laster inn flere noder når jeg tar en restore backup til uzb1 og det står også at det er flere noder under controller node information

 

hs3_riktigid_zpso1qzafll.jpg

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, la oss ta det rolig her. Det viktigste først: Fungerer alt hvis du bruker den gamle Z-wave-pinnen?

 

(De andre nettverkene lar seg ikke slette hvis det er noe devicer igjen i HS som er knyttet til dem. Det kan være controller devicene også, f.eks. så får UZB1 en node med samme navn som du har gitt nettverket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg tok update på z.wave plugin`en fikk jeg lagt in uzb1 med riktig homeid når jeg tok en restore:)

men, fikk den fremdeles ikke til og virke. Siden jeg klarte og ta en "Erase this interface and create a new network" var nok grunnen til at jeg ikke fikk uzb1 til og virke nå.

Derfor tok jeg en "import node info from controller and scan devices" og da lasted den inn nodene som lå på uzb1 og fikk de til og virke:)

Problemet er nå at alle nodene jeg har hatt fra før ikke virker mer siden jeg klarte og ta en erase og har fått et sett til uten navn:(

problemet nå er vel at jeg må tilbakesitlle hs3 til der den var før jeg klarte og ta en erase. Backup`en jeg tok av z-sticken er fra før jeg tok en erase, så den skal være riktig

Har du noen løsning på dette...tar hs3 backup av seg selv? eller kan jeg roll back noen mapper.....

Har en plugin som heter blbackup, men den har jeg aldri testet ut....ser ut som den ikke har virket:(

 

Hjelp

Endret av MrTiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MrTiger skrev:

Har en plugin som heter blbackup, men den har jeg aldri testet ut....ser ut som den ikke har virket:(

Det er fordi den må konfigureres skikkelig etter installasjon... :(

 

11 timer siden, MrTiger skrev:

Backup`en jeg tok av z-sticken er fra før jeg tok en erase, så den skal være riktig

Da trodde jeg fremdeles det skulle være mulig å tilbakeføre denne backup'en på UZB1-pinnen.

 

Men du svarte ikke på spørsmålet mitt: Hvis du bruker Z-stick'en, fungerer det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MrTiger skrev:

Nei, z-stick'en ble tom da jeg tok erase...

Ah, du gjorde det på Z-stick'en... :( 

 

15 timer siden, MrTiger skrev:

Derfor tok jeg en "import node info from controller and scan devices" og da lasted den inn nodene som lå på uzb1 og fikk de til og virke:)

Det du gjorde nå betyr at de gamle devicene dine ikke fungerer, hvis jeg forstod "problemstillingen" rett... :( 

 

15 timer siden, MrTiger skrev:

problemet nå er vel at jeg må tilbakesitlle hs3 til der den var før jeg klarte og ta en erase.

Vel, det er noen triks vi kan prøve.

Men før du gjør noe som helst: Avslutt HS3, og deretter Send hele HS3-mappa til en ZIP-fil. Kopier denne ZIP-filen over på et trygt sted. Vi MÅ ha backup.

 

Sørg for at UZB1-pinnen er slik den skal være. Start evt HS3 og restore backup'en til UZB1, og avslutt HS3 igjen.

 

Så gå til \Data-katalogen og sorter etter "Date modified". Sjekk om du har en ".hsd" fil som har en endring rett før du tok erase. Hvis denne heter "HomeSeerDataFile_7.hsd" så fjern "_7" i filnavnet (men først må du fjerne den filen som heter det). Så deretter inn \Data\Z-wave-katalogen, og slett "ZW-Devices.dat", "Z-wave.db" og evt. "Z-Wave2.db" og andre Z-wave_X.db filer du måtte finne.

 

Start så HS3, sett opp UZB1 som primær interface, og kryss fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MrTiger skrev:

jeg tok ikke en erase på z-sticken det gjorde jeg i hs3 med "erase this interface And create a new network" da forsvant også det som lå på z-sticken...

Ja, det forstod jeg. Dessverre for oss så kan man ikke kjøre backup'en tilbake på Z-stick. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, MrTiger skrev:

Det var sinnsykt deilig...tusen takk for hjelpen Moskus:)

Yay! :D 

Bare hyggelig. :)

 

Et øyeblikk siden, mk1 black limited skrev:

Husk å konfigurere BLBackup nå da...:)

WHAT HE SAID!

... og backup av Z-wave interfacet tar vi jo selvfølgelig med jevne mellomrom! ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.