Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flytte HS3 til ny server, ny hardware


Erling

Anbefalte innlegg

Vil gjerne unngå de største problemene, "hyl" ut om jeg er på ville veier.

 

NUC´en er på plass og jeg er motivert for et bytte av hardware.

 

Selve HS3-installasjonen føler jeg at jeg har kontroll på, takket være gode erfaringer herfra.

 

IP: Kan jeg "enkelt" bytte IP på serveren? HSTouch-klientene er vel det eneste jeg kommer på...

 

Wifi: Er det OK at serveren kjører på trådløst? Ref. neste pkt.

 

"COM-port over wifi": Aner ikke om det finnes, men antar det. Greia er at det finnes en modul til varmepumpa som bruker en COM-port. NUC´en har ikke COM-port, men det kan vel emuleres? Den umiddelbare planen var å plassere serveren over varmepumpa, men så fant jeg ut at den ikke har COM-porter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IP: 

Burde gå fint. Husk også evt forwarding du har i routeren. Og evt eksterne JSON-kall. 

Og når du først er i gang, legg adressen i lokal DNS, så er alt lagt til rette for IP-bytter i fremtiden. ;) 

 

Wifi:

Mindre stabilt og litt tregere enn kabel, men ikke sikkert det betyr noe i praksis. 

 

Com:

I prinsippet skulle man tro det kunne løses med en USB-seriell-adapter og en RPi:

 

Endret av ZoRaC
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg beholder IP og vurderer kabel - siden COM-port over wifi skal gå bra. :-)

 

Kommer ikke inn i BIOS, iflg. google må den kobles rett i TV og ikke gå via forsterker.

 

Alltid skal det være noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

POKKER...

 

Sitter i godstolen en mandags formiddag, sola skinner ute, inne er det plagsomt varmt.

 

Hm, hvorfor ikke skifte hardware til HS3 nå tenker jeg.

 

Bokmerkene var jo borte, men jeg mente jeg husket det - sånn ca.

 

  • Avslutter på gammel PC
  • Kopierer over til ny PC
  • Installerer "std." på ny PC
  • Bytter IP
  • Overskriver installasjonen på ny PC
  • Oi - hva gjorde jeg nå? Er jeg på riktig PC?
  • Starter HS3 på "ny" PC (tror jeg)

 

Alt fungerer, ingen feil i loggen.

 

Hva har jeg oversett?

 

PS: "Bugs" fra gammel PC består. Nå er det tid for årets første softis fra McDonalds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Erling skrev:

PS: "Bugs" fra gammel PC består. 

Det er fordi det nok er noe i Z-wave-nettverket/oppsettet som "bugger", ikke PCen.

 

Husk å oppdater evt. COM-porter til Z-wave controller og RFXCOM-bokser. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Slenger meg inn på denne tråden.

 

Jeg tenkte å konsolidere BlueIris overvåkning med den fysiske HomeSeer maskinen min, men jeg har bare en ganske slakk Celeron maskin for HomeSeer nå, mens  jeg har stående en Shuttle med i5, dobbelt så mye minne og all nødvendig disk avskrudd. Trenger litt ekstra kvalitetssikring av bytte før jeg gjør det.

 

Hvis jeg oppdaterer HS3 til siste versjon på den gamle og deretter tar backup av folderen så kan jeg skru den helt av.

Installerer Windows 10 på den andre maskinen, bruker samme IP og DNS-navn, og får den opp.

Installerer HS3 Pro "blankt", og så overskriver installasjonen med den gamle folderen.

Kobler inn både Z-wave og RFXCOM-modulene, sjekker COMx nummere og sørger for å oppdatere dette korrekt i plug-ins.

 

Er det noe mer som må gjøres der, eller vil dette i teorien bare virke direkte? Skal ikke være noe behov for mer konfig av Z-wave nettverk osv ikke sant?

 

Veien tilbake er jo grei, ruller bare tilbake til gamle maskinen, men det er kjekt å få det til å virke med en gang liksom...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, TomB skrev:

Er det noe mer som må gjøres der, eller vil dette i teorien bare virke direkte?

I teorien skal det bare virke, ja. :)

Men det kommer an på hvor mye du har glemt å re-konfigurere (IP-adresser, passord, etc). ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 28/04/2017 at 14:52, Moskus said:

I teorien skal det bare virke, ja. :)

Men det kommer an på hvor mye du har glemt å re-konfigurere (IP-adresser, passord, etc). ;) 

 

Jeg har ikke helt kommet dit, mye reise siste ukene og mer fremover, så det er litt på back-burner. Men ja, jeg skal huske IP/passord osv, jeg jobbet som konsulent i mange nok år til at jeg som regel har en sjekkliste med sånne ting før jeg begynner ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.