Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

WAF og namron zigbee dimmerhjul i elkoboks


gert

Anbefalte innlegg

Jeg har enkelte lys styrt av bevegelsessensor, der det dels pga WAF og mye for å unngå forvirring fra gjester, er ønskelig med en gammeldags kontroll også. Jeg kjøpt derfor noen Namron ZigBee 4 i 1 vridimmer. Jeg har en elektriker innom fra tid til annen om dagen i forbindelse med baderomsrenovering (dessverre) og fikk ham til å fjerne en bryter/innmaten i en boks. Men jeg er ikke imponert over resultatet:
 

spacer.png

 

Det er en standard Elkoboks på veggen (eller i hvert fall stod det en Elko-bryter i), og Dimmerfjernkontrollen skal være "Tilpasset standard veggbokser og rammer." Så dette synes jeg er litt rart. Elektrikeren jobber ikke for meg men for badeentrepenøren, så jeg synes liksom ikke jeg kan ringe og bry ham heller. Han skal imidlertid bytte en dimmer på badet som ikke pusses opp og gjøre noe småplukk for meg neste gang han er innom, på min regning (men uten noe kjøretilleg og materiellpåslag 😃) og det hadde jo vært fint om jeg kunne ha funnet en annen, penere løsning enn dette til da. Han kan jo helt sikkert ta med noen standard Elko-rammer til den boksen (og kanskje gjerne en grunnere boks). Standard Elkoramme passer rundt dimmeren av bryteren, hvis jeg tar av rammen som fulgte med, det har jeg testet, men det vil jo ikke matche helt med namron-bryteren. Jeg vil helst bruke rammen som følger med, men er usikker på hva slags boks som passer hvis denne boksen ikke passer. Er det noen som har disse dimmerfjernkontrollene i en boks som ser pen ut, og i tilfelle hvilken?

Endret av gert
Postet ved et uhell før det var ferdigskrevet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens dumt spm, men kan ikke hele utbyggingsboksen fjernes? Ser ingen ledninger som går inn/ut av den på bildet, ergo bør alle ledninger gå inne i veggen.  Da kan du sette namron rammen rett på veggen.


Som du selv skriver så er ikke målene på en namron- og en elko-ramme like. Singel Elko er 83,6mm og Namron er 80,7mm (utvendige mål).


Har selv den orginale elkobryteren sammen med namron-dimmer og namron-bryter.

Ja det er en fargeforskjell. Men ikke noe jeg tenker på.

 

IMG_3700.jpg

Endret av L-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namron følger samme standard rammestørrelse på 55x55 så de skal lett gå inn i standard Elko rammer. Men samtidig så følger det og med ei ramme som er helt grei Elko-style om du kun skal ha en bryter.

 

Kan det være at det ikke er plass i boksen? Namron brytere er litt store i innmaten føler jeg. Så en boks med litt ledninger i eller Wago-klemmer kan jeg fort se for meg at det blir trangt.

 

Men dette er ikke umulig å snu på. Så bare spør elektriker neste gang hvorfor og si at du helst vil ha utbyggingsramma fjernet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L-A skrev (16 timer siden):

Muligens dumt spm, men kan ikke hele utbyggingsboksen fjernes? Ser ingen ledninger som går inn/ut av den på bildet, ergo bør alle ledninger gå inne i veggen.  Da kan du sette namron rammen rett på veggen.


Som du selv skriver så er ikke målene på en namron- og en elko-ramme like. Singel Elko er 83,6mm og Namron er 80,7mm (utvendige mål).

 

Ikke dumt spørsmål i det hele tatt! Snarer dumt at jeg ikke tenkte på det. Det er jo åpenbart den beste løsningen, hvis det er plass. Jeg så vant til å tenke løsninger som ikke krever elektriker, med modifisering av vippelokk og diverse, at jeg ikke tenkte "bredt" nok.

Thorbjørn skrev (8 timer siden):

Namron følger samme standard rammestørrelse på 55x55 så de skal lett gå inn i standard Elko rammer. Men samtidig så følger det og med ei ramme som er helt grei Elko-style om du kun skal ha en bryter.

Som L-A skriver, er ikke de utvendige målene like, dessverre. Så elko-bokser og rammer er større enn Namron sine utvendig. Men målene inne i rammen (55x55) er kompatible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.