Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ekstern tilgang til HS3


psv021

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Trenger ikke være på samme nett. 

Kan være slik:

Altibox WAN: 80.80.80.80

Altibox LAN: 10.0.0.1

Router WAN: 10.0.0.2

Router LAN: 192.168.0.1

 

Men, bør være enkelt å se i webgrensesnittet til routeren hvilken WAN-IP den har da. :)

 

Prøvd restart av alt? I tilfelle noe bare "henger". 

 

I dette tilfellet ville vel min eksterne IP være lik Altibox WAN? Altså hvis jeg sjekker mot en ekstern nettside hvilken IP den ser fra meg? I mitt tilfelle er det den samme IP som routeren (min) sier den har.

 

Kunne tatt meg en restart-runde ja. Har restartet Altibox-routeren nå i tilfelle den hadde glemt at den stod i bridge. Min egen router blir resatt med jevne mellomrom, ikke så lenge siden sist. Samme gjelder for så vidt HS-serveren. Men sistnevnte virker å fungere veldig bra, men trafikken kommer aldri så langt (virker det som) når det er fra eksternt nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takker så mye for hjelpen anyway! Ikke godt å si. Irriterende er det i alle fall, spesielt når man er borte og noe svikter. Da hjelper det ikke så mye med kun HStouch...

 

En helt annen greie: I mitt første innlegg i tråden har det plutselig kommet inn et bilde som ikke er mitt, og som jeg ikke har lagt inn. Forumbug??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, psv021 skrev:

I dette tilfellet ville vel min eksterne IP være lik Altibox WAN? Altså hvis jeg sjekker mot en ekstern nettside hvilken IP den ser fra meg? I mitt tilfelle er det den samme IP som routeren (min) sier den har.

 

I bridgemode har ikke altibox IP i det hele tatt. Men ja, hvis din router sier den har samme IP som en ekstern nettside, så er altibox i bridge. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hvis du kjører traceroute fra mobilen mot WAN-ipen din, kommer den helt frem?

Nei, en spretter rundt hos Telenor en stund, så er det bare "No response"...

 

Edit: Svarer på ping da.

Endret av psv021
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, psv021 skrev:

MyHSTouch kommuniserer jo med min HS3. Så det kan jo ikke være helt blokkert fra ekstern trafikk....

 

MyHS fungerer litt motsatt. HS-serveren kontakter MyHS og så kontakter du MyHS som da setter de to forbindelsene sammen. Så det kan sammenlignes med at du åpner VG.no og får nettsiden tilbake i retur - trafikken startes altså innenfra. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MrTiger skrev:

i hs3 over der du har satt hvilken port du bruker(under network), har du huket av for enable server for remote access

Ja, den er huket av. I tillegg er serverporten satt til 80, og IP bundet til den lokale IP'en til HS3-serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvorfor, men nå fungerer det (!)

 

Problemet med "trykk på alt"-metoden er at man aldri helt vet hva som var fix'en. Det absolutt siste jeg gjorde var å huke bort "Enable IP hack blocking" i HS3. Men selv når jeg huker den av igjen, ser det ut til å fungere fortsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det litt merkeligere; fungerer kun fra Chrome (på mobilen), ikke fra Opera Mini. Jeg bruker typisk Opera Mini som standard, så kanskje har noen av fix'ene faktisk fungert, uten at jeg har funnet ut av det fordi jeg forsøkte Opera i stedet for Chrome.

 

Nå fungerer Opera Mini kun på lokal IP, ikke på ekstern ip, selv når jeg er på lokalt nettverk. Chrome fungerer fint på begge. I mitt hode gir dette null mening...

 

Syretesten blir vel å se om det funker fra jobb i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, psv021 skrev:

Nå fungerer Opera Mini kun på lokal IP, ikke på ekstern ip, selv når jeg er på lokalt nettverk.

Når du bruker ekstern IP må du normalt oppgi brukernavn og passord (ellers er det jo galskap!). Opera Mini kan være litt grinete på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Moskus skrev:

Når du bruker ekstern IP må du normalt oppgi brukernavn og passord (ellers er det jo galskap!). Opera Mini kan være litt grinete på sånt.

Ja, må jo det. Mulig siden var cachet i leseren på mobilen eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, psv021 skrev:

Syretesten blir vel å se om det funker fra jobb i morgen.

Jammen fungerer det fra jobb også. Så da er det løst. Uten at jeg vet hva som fikset det... Her er det jeg forsøkte, i vilkårlig rekkefølge, fritt etter hukommelsen:

 

  • Satte Altibox-routeren fra Bridge til vanlig, og tilbake til bridge. Restartet den. Den stod i bridge før, og står i bridge nå.
  • Slo av/på IP hack blocking i HS3. Var på tidligere. Er på nå.
  • Byttet port fra lavt tall til høyt tall. Eneste varige endringen tror jeg, og en kandidat til en forklaring

Takker for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IP-blockingen kan ha lurt deg. Hvis du er på et lokalt nettverk og har Device Management åpent, så skjer det kommunikasjon mellom nettleser og HS "hele tiden". Hvis du så plutselig bytter til eksternt nettverk prøver nettleseren din å kommunisere med HS, men da er du ikke lenger autentisert. Så etter X (sikkert 10) forsøk (og det er raskt gjort i Device Management siden) så blir du blokkert.

 

Så banner du og styrer en time eller så, så blir IP-blockingen opphevd, og alt fungerer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være, spesielt ift testingen min i går kveld, men det forklarer ikke at jeg ikke har klart å få forbindelse fra f.eks. jobb over lengre tid. Der er det ingen eksisterende kommunikasjon med HS3 - det har bare ikke vært svar å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.