Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smarte strømleverandører og løsninger


Anbefalte innlegg

Just now, stigvi said:

Prisen for straffetakste er regulert av NVE kun i de 6 første ukene. Fra og med 7. uke kan Lnett sette opp prisen til hva de selv vil. Fint hvis det er 6,25 øre, men det er ikke slik i Klepp hos KE Nett.

 

Ok, finner ingen skikkelig pris på det hos Lnett fra uke 7, kanskje det er noe de bevisst er forsiktige med å dele så de ikke tiltrekker gærninger som meg. 🙂 Har ikke noe problemer med å betale litt ekstra så lenge pengene går til en god sak (lønn til offentlig ansatte og overskudd til kommunene), innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (1 minutt siden):

 

Ok, finner ingen skikkelig pris på det hos Lnett fra uke 7, kanskje det er noe de bevisst er forsiktige med å dele så de ikke tiltrekker gærninger som meg. 🙂 Har ikke noe problemer med å betale litt ekstra så lenge pengene går til en god sak (lønn til offentlig ansatte og overskudd til kommunene), innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

Enn så lenge trenger du ikke tenke på å bytte vekk fra Vibb.

Men det virker som om misnøyen med strømfaktureringsselskaper er økende. Og flere og flere lurer på hvorfor vi ikke bare kan få strømmen til Nordpool pris, fakturert av netteier som sitter inne med all info om forbruk. Det er jo egentlig helt molbo at forbruket skal sendes til et annet firma som gjør en fakturering av en av postene som den totale strømprisen består av.

Mulig at politikere skjønner det etterhvert, selv om det muligens er å håpe på for mye.

Alternativet er strømfaktureringsselskaper som kjøper inn kraft på langtidskontrakt og selger denne videre til en pris som er lavere enn spot. Men dette tror jeg sitter lenger inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt du sier. Litt off-topic for dette forumet, men misnøyen stopper jo ikke ved strømfaktureringsselskaper, det er mye new public management der ute som folk som meg irriterer seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore det tilbake. Tråden starter med dette

 

Sitat

en tråd for å diskutere smarte strømleverandører


Men trenger det å være smarte strømleverandører? Hva med smarte netteiere?

Elvia har et api som tilbyr ganske mye. Jeg har forstått det slik at de også tilbyr priser (Nordpool pris) og de nevner spesifikt at api er åpent for alle, også de som ikke er Elvia kunder. Da har en tilgang til pris.

Selv bor jeg i en kommune som har funnet ut de vil ha et eget lite selskap for å drifte strømnettet. Alle nabokommunene har havnet under Lyse sitt nett. Klepp er forsåvidt greie nok. De har satset 100% på 400V TN nett og stort sett samtlige husstander i kommunen har dette. Det gjør elbil-lading litt mer fleksibelt i og med at utvalget bokser for AC lading blir litt større. De har også vært rimelige på nettleie, men det endret seg i 2024, dessverre. Det skorter stort på smarte løsninger. Her er det null api for deling av pris og forbruk.

Egentlig er det rart at vi i Norge har endt opp der at vi har en spotpris som endrer seg time for time, men ingen felles api for å hente ut denne prisen. Og vi har en nettleie som varierer både i løpet av døgnet, basert på forbruk og basert på maks forbruk i løpet av en måned. Men heller ikke her en standardisert måte for kunder å vite hvordan en ligger an og hva en skal betale. Istedenfor har vi en drøss halv- og heldårlige løsninger lagd av selskaper som driver med fakturering og netteiere. Og det er mange av dem.

En standard løsning på dette ville gjort det enkelt å utvikle løsninger og apper for å presentere dataene, men det nytter ikke slik det er nå. Jeg kan ikke engang få det jeg betaler for strømmen på en enkelt faktura. Jeg anser meg som rimelig oppegående på Home Assistant, men det er helt umulig slik det er nå å presentere tall for forbruk og hva jeg skal betale for dette. Jeg kan samle inn data selv og få det veldig likt det jeg til slutt skal betale, men helt nøyaktig blir det ikke.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.