Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Regne ut pris på import/eksport?


Anbefalte innlegg

Jeg får inn strømprisene fra Nordpool-integrasjonen i HA, og vil gjerne regne ut hva jeg betaler for import, og hva jeg tjener på eksport fra solceller, som snart kommer på taket. Eksporten bør være greit, men jeg trenger hjelp for å sette opp en passende sensor(?) el. Blir vel verre med import, siden strømstøtten er beregnet i forhold til gjennomsnitt over en måned. Kanskje regne med et akkumulert gjennomsnitt som blir mere og mere riktig ettersom dagene går. Beklager hvis dette allerede er behørig diskutert, men fant ikke noe noe i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper og selger fra/til Tibber til spotpris.
Tibber har en app som viser eget forbruk og produksjon.
Min inverter har også en app, denne viser totalproduksjon.
Forløpig legger jeg inn i regneark dag for dag, men abmisjonen er å få dette inn i egenutviklet program.

 

Tibber viser produksjon som negativt forbruk:

Screenshot_20221011_133225_com.tibber.android.thumb.jpg.d85ad32cc888af7054683e25a3b7d49a.jpg

 

App fra Inverter viser noe mer:

 

 Screenshot_20221011_133244_com.ginlongsolis.thumb.jpg.6dff87481c5ee72a597eab58ac29c99b.jpg

 

 

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7,3kW produksjon nå i formiddag? Det var ikke verst! Jeg har blitt anbefalt Tibber av flere som har solceller. Hadde de støttet inverteren også, så kunne du kanskje fått ut alt du trengte både av import/eksport og priser. Jeg har Fjordkraft foreløpig, har ikke sjekket om de støtter salg, eller om jeg bare får lagre kW for kW på solkonto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente 7.3kW effekt, ikke produksjon. Men kWt inn på solkonto..Men det blir jo faktisk noen kWt produksjon så sent på høsten også.  Vet ikke hva jeg kan forvente av mitt anlegg. 12,6kW max effekt, halvparten på østsiden, og andre halvparten på vestsiden av garasjen

Endret av Gunnar-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (13 minutter siden):

Mener du 7,3kWt?

Totalen er kWh, løpende produksjon er kW.

Gunnar-K skrev (18 minutter siden):

Hadde de støttet inverteren også, så kunne du kanskje fått ut alt du trengte både av import/eksport og priser.

Fra Tibber får jeg forbruk og priser pr time i format Json.

Har forløpig ikke henten produksjon, men skal se på det når det blir tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar-K skrev (4 timer siden):

7,3kW produksjon nå i formiddag? Det var ikke verst!

Dagsproduksjonen 11.10.2022 endte på 44,6kWh, beste dag hittil.  Blir neppe så mye bedre på denne tiden, men sommeren blir spennende.

Endret av arneolav
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.