GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon.no!

CAT6 fra kaldloft til etasje


madsun

Anbefalte innlegg

Hei dere, nÄ stusser jeg fÊlt. Skal trekke kabler over kaldloft og ned i etasjene (jada, switchen stÄr i kjeller, men apéne stÄr i taket). Beste lÞsning for Ä fÄ til dette er Ä borre hull og i etasjeskille, men hva bruker jeg fÄr Ä fÄ et overgang til 16mm k-rÞr i kaldloftet og lite synlig rÞr/kabel i etasjen? 

 

Hilsen HĂ„kon

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Da henger jeg ikke med.

 

PÄ kaldloftet legger du trekkerÞr Ø16mm. NÄr du skal synlig pÄ vegg synes jeg det er penest Ä bruke kabelkanal som du legger kablene i, om du ikke har en vegg du kan gÄ i eller et stedbygd garderobeskap etc.

 

SÄ lenge du har tilkomst til rÞrene kan du kappe de pÄ kaldloftet og gÄ igjennom etasjeskiller med kun kabler.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du trenger strengt tatt ikke K-rÞr til eth-kabel. Du kan fint bare bruke TC-klammer eller tilsvarende til Ä legge opp kablene pÄ loftet og sÄ borre hull i eksakt stÞrrelse ned i etasjene. Du kan ogsÄ trekke eth-kabelen mellom isolasjonen og himlingsplatene uten Ä ha et rÞr rundt. Det er ingen brannfare forbundet med dette.
Med mindre du har HELT andre nettvaner enn meg, da ;) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Usikker pÄ om jeg skal si noe om dette eller ikke, men.... Litt avhengig av hvor godt isolert det kaldloftet er, sÄ er det mulig du skal levne en liten tanke til fuktsperra ogsÄ. SÞrg gjerne for at den er tett rundt kabelhullet.  Ellers har du fort en liten muggfarm der.

 

Ellers ville jeg ogsÄ bare dratt kabelen gjennom et minst mulig hull i platene, og evt inn i et rÞr pÄ den usynlige siden hvis Þnskelig/nÞdvendig.  UtfÞrselsen er vel egentlig mest avhengig av kabelfÞringen videre pÄ den sylige siden.  Hvis du legger Äpen kabel pÄ vegg eller himling sÄ vil jo ikke et hull i himlingsplata der dette ser mest naturlig ut vÊre spesielt prangende.

 

ForstÄr det slik at du uansett har behov for Ä fÞre kabler nedover, men har du vurdert Ä plassere AP for den Þverste etasjen oppe pÄ kaldloftet? Gjorde det pÄ hytta og angrer ikke.  Installasjonen blir ikke mer usynlig enn det.  Og dekningsmessig sÄ spiller det jo ikke noen som helst rolle med noen fÄ cm glava og noen tynne plater mellom.  Hadde uansett tenkt Ä trekke ethernet-kablene via kaldloftet.  Droppet bare Ä trekke dem ned igjen der APene skulle vÊre.  Bruker PoE, sÄ trenger ikke tenke pÄ strÞm-opplegg pÄ loftet.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Hoi, supre svar. Det mÄ Ä la AP ligge over himling var ikke sÄ dumt egentlig, men skal isoleres slik at det blir 40 cm der oppe, sÄ har ikke lyst til Ä legge ap der oppe. StrÞm fÄr de allerede via en PoE switch i kjelleren, sÄ det er ivaretatt. Utfordring er som BjÞrn skriver dampsperre, ogsÄ har det dukket opp et annet pussig fenomen, nemlig lyd i k-rÞrene. Dette kommer nok av at det balanserte ventilasjonsanlegget skaper trekk, og at det ene AP pt er plassert like ved en ventil. 

 

SÄ spÞrsmÄlet er: Hvordan fÄ en god gjennomfÞring fra kaldloft til himling? Har sett pÄ gjennomfÞring- og skapmuffer, men de er ikke lange nok til Ä feste gjennom himlingen

 

Episk tegning;

image.thumb.png.bd49a152a0f32e83ee81ae15c5c05a3b.png

Noe slikt, en skapmuffe kunne vÊrt brukt hvis de hadde hatt stÞrre dimensjoner pÄ mutter

image.png.9645dc2016e650ae21a79f1e267428b1.png

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Du trenger ikke Ä feste rÞrert i selve himlingen. Du kan klare det fast i bjlelkelaget rett over himlingen med LETTI-KLAMMER eller tilsvarende. Evt. kubb inn en trebit mellom bjelkene hvis du har behov for Ä ha rÞret et sted mellom to bjelker. 

 

Med tanke pÄ fukt sÄ er det enkleste Ä bruke dampsperretape, f.eks. Tesa Seal Flex, og tape rundt rÞret mot dampsperreplasten. 

 

For Ä unngÄ ulyd mÄ du bare tette rÞret i den ene enden. Enten med tape eller med akryl/silikon-teningsmasse.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Kranglefant skrev (1 time siden):

Du trenger ikke Ä feste rÞrert i selve himlingen. Du kan klare det fast i bjlelkelaget rett over himlingen med LETTI-KLAMMER eller tilsvarende. Evt. kubb inn en trebit mellom bjelkene hvis du har behov for Ä ha rÞret et sted mellom to bjelker. 

 

Med tanke pÄ fukt sÄ er det enkleste Ä bruke dampsperretape, f.eks. Tesa Seal Flex, og tape rundt rÞret mot dampsperreplasten. 

 

For Ä unngÄ ulyd mÄ du bare tette rÞret i den ene enden. Enten med tape eller med akryl/silikon-teningsmasse.

Supert, da gÄr jeg for det. Har haugevis at Letti-klemmer liggende, er jo det jeg har brukt i selve strekket. Dampsperretape har jeg ogsÄ :) Ulyd har jeg allerede fÄtt til, sÄ fÄr tette litt :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.