Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Recommended Posts

Posted

Noen som har en ide om hvordan man kan kalkulere hva strømkompensasjonen er til dags dato i home assistant? 

Det som egentlig mangler (tror jeg) er en entitet som plusser sammen dagens gjennomsnittlig strømpris hver dag, og resetter den ved ny mnd.

stromstotte:
          friendly_name: "strømstøtte"
          unit_of_measurement: 'NOK'
          value_template: "{{ ((states('sensor.')|float - 0.86 / (now().day)) - 0.50) *0.90 }}"

Posted

Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også.

Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne.

Posted
On 27/12/2022 at 10:56, stigvi said:

https://github.com/Limych/ha-average

Denne kan du sette opp til å gi deg gjennomsnittlig strømpris fra den 1. i måneden. Derfra er det enkelt å lage en malsensor som gir deg støtte pr kwh og eventuelt total støtte ut i fra ditt forbruk.

Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. 

Posted (edited)
ipbooter skrev (6 timer siden):

Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. 

slettet

Edited by Katla
Posted
ipbooter skrev (8 timer siden):

Det er eksempler der om hvordan den resettes hver dag. Den er lett å utvide til å resettes den 1. hver måned med å ta med day=1

RVM skrev (På 27.12.2022 den 8.30):

Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også.

Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne.

Rest sensoren er et veldig bra alternativ som jeg bruker selv. Og den er enklere å implementere enn å finne snittpris på egen hånd.