Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Kalkulering av strømkompensajon (Home Assistant)


Anbefalte innlegg

Noen som har en ide om hvordan man kan kalkulere hva strømkompensasjonen er til dags dato i home assistant? 

 

Det som egentlig mangler (tror jeg) er en entitet som plusser sammen dagens gjennomsnittlig strømpris hver dag, og resetter den ved ny mnd.

 

      stromstotte:
          friendly_name: "strømstøtte"
          unit_of_measurement: 'NOK'
          value_template: "{{ ((states('sensor.')|float - 0.86 / (now().day)) - 0.50) *0.90 }}"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også.

 

Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/12/2022 at 10:56, stigvi said:

https://github.com/Limych/ha-average

Denne kan du sette opp til å gi deg gjennomsnittlig strømpris fra den 1. i måneden. Derfra er det enkelt å lage en malsensor som gir deg støtte pr kwh og eventuelt total støtte ut i fra ditt forbruk.

 

Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ipbooter skrev (8 timer siden):

 

Hmm, resettes den hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan jeg skal få den til å resettes ved starten av mnd. 

 

Det er eksempler der om hvordan den resettes hver dag. Den er lett å utvide til å resettes den 1. hver måned med å ta med day=1

RVM skrev (På 27.12.2022 den 8.30):

Hvis du vil kalkulere det selv tror jeg du må mellomlagre historiske prisdata for måneden selv, f.eks. ved å bruke Node-Red/Pyscript/InfluxDB e.l. opp mot Home Assistant. Mulig du kan få det til med en trigger-based template sensor også.

 

Eller du kan hente beregnet snittpris og kompensasjon fra Internett ved å bruke f.eks. en REST sensor, som herfra med hjelp av denne.


Rest sensoren er et veldig bra alternativ som jeg bruker selv. Og den er enklere å implementere enn å finne snittpris på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.