Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Homely integration


kolaf

Anbefalte innlegg

22 minutes ago, howi said:

Jeg forstår.

Har ikke nok erfaring med Dokker eller Portainer.

Problemet mitt er at jeg finner ingen mulighet å legge det til noen plass.

Portainer henter bare hele pakken og gir meg mulighet å kjøre det.

 

Helt nederst når du oppretter containeren, kan du legge inn volumes:
image.thumb.png.dec37147cb3364b8757b5fe07d7e8674.png

 

nå er jeg usikker på hvilket miljø du kjører containerene dine i, men hvis du har tilgang på filsystemet så lager du deg en mappe ett sted, legger inn en config fil, og legger den inn i "host".

 

Ett annet alternativ er å legge inn hele configen din som en miljøvariabel:
https://github.com/node-config/node-config/wiki/Environment-Variables#node_config

 

 

Med andre ord vil du da sette "NODE_CONFIG" til dette (med dine egne verdier for host, brukernavn etc):
 

{"database":{"logLevel":"debug","reset":true,"connection":{"username":"user","password":"password","storage":"db.sqlite","host":"localhost","dialect":"sqlite"}},"mqtt":{"enabled":false,"qos":1,"host":"mqtt://192.168.86.38:1883","user":"homely","entityPrefix":"homely","topicPrefixes":{"config":"homeassistant","state":"homely"}},"homely":{"host":"sdk.iotiliti.cloud"},"logLevel":"info","polling":{"schedule":"*/5 * * * *"}}

 

Håper dette hjelper deg litt på veien. Jeg har ment å lage en addon utav dette, men jeg har rett og slett ikke hatt tid, siden jeg må sette opp en ekstra home assistant instans her hjemme på en raspberry pi. Hvis noen andre har tid og anledning til å se på det, kan jeg gjerne legge dette inn i github repoet så folk kan komme enklere i gang.. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen.

Nå ser jeg MQTT meldinger i logfilen og jobber videre med det.

 

Eksempel :

 

[10:05:01.804] INFO (1): Publishing state for Temperature
[10:05:01.804] INFO (1):
    topic: "homeassistant/adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de/temperature/state"
    message: 13.3
    opts: {
      "qos": 1,
      "retain": true
    }

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker, men med det samme begrensninger som andre har sett.

Bare fire enheter dukker opp i HA. de fire første i Homely appen.

Hos meg er det 

Alarm entry sensor 2

Intelligent smoke alarm ( 2 )

Intelligent Heat alarm

 

I container loggen finner jeg resten og, men ikke i HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, howi said:

Det funker, men med det samme begrensninger som andre har sett.

Bare fire enheter dukker opp i HA. de fire første i Homely appen.

Hos meg er det 

Alarm entry sensor 2

Intelligent smoke alarm ( 2 )

Intelligent Heat alarm

 

I container loggen finner jeg resten og, men ikke i HA.

Merkelig det der. Hva er enhet #5 i homely appen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste ville ha vært en røykmelder.

Hvis jeg forandrer rekkefølegen i Homely appen, har det ingen betydning, det samme fire enheter blir fremdeles

oppdatert og det kommer ingen nye.

Om jeg starter HA nå på nytt, ingen forandring.

Starter jeg containeren på nytt etter jeg har forandret rekkefølgen, blir ingenting  i HA oppdatert mer.

 

Sletter jeg all enheter i HA, kommer det inn noe igjen, men de samme som før.

 

Men :  

 

Det er åpenbart en forskjell med enabled: true og enabled: false.

Med setting 'false' ser jeg alt jeg har i Homely i containerloggen,

med setting 'true' er det helt annerledes, vil si, i loggen ser jeg bare de som senere dukker opp i HA.

 

 

Aldri med i HA er Gateway status.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, howi said:

Neste ville ha vært en røykmelder.

Hvis jeg forandrer rekkefølegen i Homely appen, har det ingen betydning, det samme fire enheter blir fremdeles

oppdatert og det kommer ingen nye.

Om jeg starter HA nå på nytt, ingen forandring.

Starter jeg containeren på nytt etter jeg har forandret rekkefølgen, blir ingenting  i HA oppdatert mer.

 

Sletter jeg all enheter i HA, kommer det inn noe igjen, men de samme som før.

 

Men :  

 

Det er åpenbart en forskjell med enabled: true og enabled: false.

Med setting 'false' ser jeg alt jeg har i Homely i containerloggen,

med setting 'true' er det helt annerledes, vil si, i loggen ser jeg bare de som senere dukker opp i HA.

 

 

Aldri med i HA er Gateway status.

 

 

 

Kan du se om det andre enhetene dukker opp i homeassistant-loggen? Hvis du åpner `https://din-home-assistant/config/mqtt` skal du kunne lytte på events. Hvis du lytter på `homeassistant/#`, og restarter homely i portainer, og se om det dukker opp meldinger om mer enn de 4 enhetene. Hvis det dukker opp flere, er det fint om du kan sende meg den payloaden. Ellers, kan du sende meg logg-output (hvis du setter loglevel til debug) over alle enhetene dine? Disse logges ut like etter henting. Fjern gjerne serienr etc hvis du ikke vil sende disse, men hos meg dukker alle enheter opp, så kan virke som det er noen enheter jeg ikke har hjemme hos meg som lager krøll - jeg får opp alt av sensorer, gateway status etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se etter.

 

Her er forskjellen mellomen som finnes i HA og en som ikke finnes :

[18:21:46.512] INFO (1): Publishing state for Temperature
[18:21:46.512] INFO (1):
    topic: "homeassistant/adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de/temperature/state"
    message: 17.4
    opts: {
      "qos": 1,
      "retain": true
    }
[18:21:46.513] INFO (1):
    topic: "homeassistant/020000010000E23F/armed/state"
    message: "disarmed"
    opts: {
      "qos": 1,
      "retain": true
    }

 

gateway status blir aldri published.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, howi said:

Skal se etter.

 

Her er forskjellen mellomen som finnes i HA og en som ikke finnes :

[18:21:46.512] INFO (1): Publishing state for Temperature
[18:21:46.512] INFO (1):
    topic: "homeassistant/adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de/temperature/state"
    message: 17.4
    opts: {
      "qos": 1,
      "retain": true
    }
[18:21:46.513] INFO (1):
    topic: "homeassistant/020000010000E23F/armed/state"
    message: "disarmed"
    opts: {
      "qos": 1,
      "retain": true
    }

 

gateway status blir aldri published.

 

Nei, det virker som den ikke klarer å opprette selve enhetene av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Payload info kan jeg lage i morgen.

Litt info ellers:

Alarm status kommer korrekt til HA, men ingen device blir laget.

Jeg ser meldinger fra flere røykvarsler i HA, men ingen device blir laget.

Heat sensor blir et komplett device,

samme for en røykvarsler og en dørsensor.

En annen røykvarsler har bare en eneste entity, 'fire', men med korrekt state.

Den neste røykvarsler har alle entities, men 'fire' forblir unknown,

alle andre entities are ok.

(alle røykvarsler er av samme typen)

Mini Plugger dukker ikke opp.

Sirener dukker ikke opp.

Motion sensor har jeg ikke satt opp endå.

Selve gatewayen dukker ikke opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette viktig ?

 

(node:1) [DEP0005] DeprecationWarning: Buffer() is deprecated due to security and usability issues. Please use the Buffer.alloc(), Buffer.allocUnsafe(), or Buffer.from() methods instead.
(Use `node --trace-deprecation ...` to show where the warning was created)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire er nok en  magisk grense.

 

Jeg slettet alle devices in HA og startet containeren på nytt.

 

De første fire devices som sender noe, ble lagt in korrekt, resten ser jeg i MQTT loggen, men ser også at det aldri ble lagt en device til de.

( og de første fire er nok ikke det samme hver gang jeg startet helt på nytt )

 

Bare for å nevne det :  Hvis jeg bruker kolaf sin integrasjon ( 0.1.5), kommer alle røykmeldere korrekt inn, men ingenting annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, howi said:

Fire er nok en  magisk grense.

 

Jeg slettet alle devices in HA og startet containeren på nytt.

 

De første fire devices som sender noe, ble lagt in korrekt, resten ser jeg i MQTT loggen, men ser også at det aldri ble lagt en device til de.

( og de første fire er nok ikke det samme hver gang jeg startet helt på nytt )

 

Bare for å nevne det :  Hvis jeg bruker kolaf sin integrasjon ( 0.1.5), kommer alle røykmeldere korrekt inn, men ingenting annet.

 

 

 

Hvis du setter "logLevel" til "debug", så skal containeren dumpe ut alle sensorene i ett json-opplegg. Det vil starte med "Home data retrieved from homely:" og masse infodump. Hvis du kan sende meg det, så bør jeg kunne feilsøke litt. Hos meg selv så har jeg fått inn alle entitene mine fra homely, så er litt vanskelig å feilsøke uten å få sett hva som skjer.

image.thumb.png.22e14d5e43cb2d7f0bdeee904b6f3c97.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt problemer å få ut den loggen som du trenger.

 

Men jeg ser dette :

 

[11:56:16.799] DEBUG (1): [DB][[object Object]ms] Executing (default): SELECT `id`, `home_id` AS `homeId`, `location`, `model_id` AS `modelId`, `model_name` AS `modelName`, `name`, `serial_number` AS `serialNumber`, `created_at` AS `createdAt`, `updated_at` AS `updatedAt` FROM `devices` AS `HomelyDevice` WHERE `HomelyDevice`.`id` = 'adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de';

[11:56:16.805] DEBUG (1): Device found: RauchWerkstatt

[11:56:16.809] DEBUG (1): [DB][[object Object]ms] Executing (default): SELECT `id`, `device_id_suffix`, `device_id`, `state_class`, `command_topic`, `published`, `icon`, `path`, `unit`, `format`, `type`, `name`, `device_class`, `entity_category`, `config_topic`, `availability_topic`, `state_topic`, `created_at` AS `createdAt`, `updated_at` AS `updatedAt` FROM `features` AS `HomelyFeature` WHERE `HomelyFeature`.`device_id_suffix` = 'adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de_temperature' LIMIT 1;

 

Men ingen device in HA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, howi said:

Jeg har litt problemer å få ut den loggen som du trenger.

 

Men jeg ser dette :

 

[11:56:16.799] DEBUG (1): [DB][[object Object]ms] Executing (default): SELECT `id`, `home_id` AS `homeId`, `location`, `model_id` AS `modelId`, `model_name` AS `modelName`, `name`, `serial_number` AS `serialNumber`, `created_at` AS `createdAt`, `updated_at` AS `updatedAt` FROM `devices` AS `HomelyDevice` WHERE `HomelyDevice`.`id` = 'adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de';

[11:56:16.805] DEBUG (1): Device found: RauchWerkstatt

[11:56:16.809] DEBUG (1): [DB][[object Object]ms] Executing (default): SELECT `id`, `device_id_suffix`, `device_id`, `state_class`, `command_topic`, `published`, `icon`, `path`, `unit`, `format`, `type`, `name`, `device_class`, `entity_category`, `config_topic`, `availability_topic`, `state_topic`, `created_at` AS `createdAt`, `updated_at` AS `updatedAt` FROM `features` AS `HomelyFeature` WHERE `HomelyFeature`.`device_id_suffix` = 'adf357c0-70eb-47e1-884c-df949903e0de_temperature' LIMIT 1;

 

Men ingen device in HA.

 

Rart; kan du prøve å sette miljøvariabel "DEBUG" til å være * og se om noe mer kommer ut da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de som er der, er bare delvis korrekt :

RauchWohn  har alltid state: Unknown

Alarm Motion Sensor 2 har bare 2 entities, det skulle ha vært også entities ang. battery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, howi said:

Her er en fil.

 

Devices in HA :

Alarm Motion Sensor 2

Flood Alarm

HitzeKueche

RauchWohn

 

Alle andre dukker opp i filen, men ikke i HA.

 

Røykmelder :

    RauchFlurUnten

    RauchSchlaf

    RauchWerkstatt

Gateway

_laughing_khayyam_logs (6).txt 35.26 kB · 2 downloads

 

Er ikke fullstendig den loggen. Jeg legger ut en ny versjon av docker imaget nå - hvis du henter den ned og setter miljøvariabel "GET_LOCATION" til "true", vil den printe ut alle enhetene i loggen, og avslutte containeren - hvis du forsøker det og får sendt den filen til meg er det supert! Bygget holder på nå, men jeg må ut en tur, så mulig du må vente 5-10 minutter eller noe sånn før det er klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, howi said:

Ok, tror den er bedre, håper jeg ...

 

 

Klarte å dra ut noe fra den ja, takker! Kan du sjekke i loggene dine (home assistant loggen) om det ligger noe der? 
https://<homeassistant-url>/config/logs, søk etter "mqtt". 

Skal kikke over entitetene dine seinere i kveld og se om jeg klarer å finne utav noe lurt.. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem med antall enheter. (6 stk) Finner ikke noen flere enheter med MQTT Explorer mot Home Assistant. Lagt til bevegelsessensor. Så tror problemet ligger i Docker image. Finner ikke noen error i loggen til Mosquito Broker.

image.png.fd2dce55c4e832ef6d99efb6ef5598d9.png

Endret av SumMarius
Mer info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en kommentar fra @gert jeg har missa tidligere her - jeg legger ut en fiks for det. Holder på å skrive tester på koden min nå basert på @howi sin informasjon, men i første omgang blir alt riktig (lager 9 devices og 57 entiteter). Må sette opp en test-instans av mqtt-broker også for å prøve å spikre dette videre, men fortsetter litt utover, og sier fra hvis jeg finner noe 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.