Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

fireposisjonsbryter gulvvarme spørsmål


phsdv

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et gammelt hus og har noen rom med elektrisk gulvvarme. Disse har ikke en termostat, men en fireposisjonsbryter (0, I, II, III). Er det noen som vet hvordan dette fungerer og kan jeg enkelt erstatte det med en termostat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt to sløyfer med varmekabler i gulvet og med å seriekoble, bruke kun den ene og bruke begge så får en 3 effekttrinn.

Det er en smal sak å ta vekk denne og bytte ut med en termostat, men du får jo ikke temperaturføler i gulvet og det er jo et lite minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha!

Så hvis jeg forstår det rett, i posisjon I er to sløyfer i serie, i posisjon II brukes kun en sløyfe og i posisjon III er to sløyfer parallelt. Da kan jeg bruke Shelly Plus 2PM, for eksempel, og jeg har posisjon II og III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to forskjellige utgaver av denne bryteren. En hvor du har to like elementer og en hvor du har to ulike. 

Den hvor du har like så er det 

1: begge i serie

2: ett element

3: begge i paralell

 

Den med ulike

1: lite element

2: stort element

3: begge element i parallel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (8 timer siden):

Riktig men normalt vil 2 varmekabler være like og dermed bruke bryter for like elementer som beskrevet over...

Bryter for ulike element må en bruke på VVB. Bruker en bryter for like element så kan det begynne å koke ved stilling 1 på bryter fordi termostaten blir koblet ut av kretsen. Det var noe som ble terpet på for 20-30 år siden da jeg jobbet som elektriker. Men nå til dags er det vel ingen som monterer slik bryter på VVB selv om den er nyttig nok. Den gangen betalte en jo ekstra for overforbruk og det har en jo startet med i 2022 også. Kanskje bryteren kommer tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (2 timer siden):

Bryter for ulike element må en bruke på VVB.

Det kommer helt an på berederen, der finnes med både like og ulike elementer og hva som er mest vanlig aner jeg ikke. Men tilbake til gulvvarme: Når en legger varmekabler, i alle fall slik en gjorde det i gamle dager når avanserte termostater ikke var vanlig, så la en 2 parallelle kabler som fulgte samme trasè gjennom rommet og da ble de omtrent på centimeteren like lange. En reguleringsbryter for like elementer ga da varme i hele gulvet på stilling 1 og 3 mens på stilling 2 dekkes også hele gulvet men med større mellomrom mellom de varme kablene uten at det betyr noe stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all bakgrunnsinformasjon.

 

Jeg har bestilt en Shelly Plus 1 PM og et "Add-on" med sensorer for å måle temperatur. Og jeg skal koble begge sløyfer parallelt hele tiden. Den tar bare ca 800W. Jeg vil bruke en termostat enten i Shelly eller Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phsdv skrev (46 minutter siden):

Jeg vil bruke en termostat enten i Shelly eller Home Assistant.

Du har mulighet for å legge esphome inn på Shelly og definere en termostat der. Da vil denne fungere uavhengig om HA kjører eller ikke. Er ganske greit hvis du vil lage deg et robust system som ikke er avhengig av at HA til enhver tid kjører. Hvis du ikke bryr deg om det, så er termostat i HA grei, den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.