Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Estimering av forbruk og lading av elbil (pyscript)


jkaberg

Anbefalte innlegg

Jeg har implementert en estimering av strømforbruk (som i sin tur bruker en integral sensor hvor jeg henter historiske verdier utefra et 15 minutters vindu) vha pyscript som brukes for og justere Easee laderen slik at jeg holder meg innenfor gjeldene tarif mål. Men sliter fælt med at prediksjonen bommer og resulterer i følgende ladekurve (visst vha strømstyrke sensoren til Easee'n)

image.thumb.png.007deed194bc5d98a1ad135cbb8f5f51.png

 

image.thumb.png.9b8fca01b35e078c90fce54691788508.png

Ideelt sett så skulle denne kurven vært mye mer jevn og justere seg minimalt etter forbruket ellers i huset, samtidig som den utnytter nåværende tarif mål maksimalt

 

Noen som sitt på forslag eller tanker ifht hvordan jeg kan forbedre dette? 🙂

 

Edit: Jeg har etter disse bildene vært tatt som en test justert oppdaterings frekvens på estimerings sensoren fra 1 minutt til 5, for og se hvilken forskjell det gjør (estimatene reagerer for kjapt på endringer?)

 

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkaberg skrev (58 minutter siden):

Ideelt sett så skulle denne kurven vært mye mer jevn og justere seg minimalt etter forbruket ellers i huset, samtidig som den utnytter nåværende tarif mål maksimalt

Da må en også forvente at bilen kan justere trinnløst og raskt sin ladestrøm. Kan den det? Mine to biler kan ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (8 minutter siden):

Da må en også forvente at bilen kan justere trinnløst og raskt sin ladestrøm. Kan den det? Mine to biler kan ikke det.

 

Litt usikker på om jeg skjønt hva du spurt om, men;

 

Ombordladeren justerer seg automatisk etter den strømstyrken som mates, dvs mater jeg 32A/~7kw så tar den det eller tilsvarende alt ettersom styring. Bruker da strømstyrke for og justere effekt, se bilde

 

image.thumb.png.0f7009d53c83bbadceac57fceaedebba.png

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jkaberg skrev (1 time siden):

Ombordladeren justerer seg automatisk etter den strømstyrken som mates, dvs mater jeg 32A/~7kw så tar den det eller tilsvarende alt ettersom styring. Bruker da strømstyrke for og justere effekt, se bilde

Det er ikke helt slik det virker. Hvis vi snakker om AC lading, da. Da "mater" du ikke en strøm. Ladeboksen forteller bilen hvilken strøm den kan lade med maksimalt og så er det laderen i bilen som tilpasser seg. Andre hensyn tas også som feks ladekabel sin maks strømstyrke og ikke minst bilens egen tilstand og maks strømstyrke. Bilen er tilkoblet 230/400V direkte via noen releer og boksen på veggen har som oppgave å koble fra bilen hvis det oppstår en feilsituasjon.

Det er laderen i bilen som sørger for å lade med opptil maks angitt strømstyrke.
Men laderen i bilen har noen begrensinger som varierer mellom bilmodeller. Så da er spørsmålet om du forventer for mye av din bil.



Ser i fra koden din at du også bruker set charger max limit. Dette er det advart mot fordi du vil slite ut Easee boksen sitt flashminne. Du må bruke de service kall som har "dynamic" i navnet.


PS. Advarselen dukker opp hvis du i utviklermiljøet i HA velger denne tjenesten i UI modus

image.png.d883d95e5cdd866ce165b9b7e08de356.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Det er ikke helt slik det virker. Hvis vi snakker om AC lading, da. Da "mater" du ikke en strøm. Ladeboksen forteller bilen hvilken strøm den kan lade med maksimalt og så er det laderen i bilen som tilpasser seg. Andre hensyn tas også som feks ladekabel sin maks strømstyrke og ikke minst bilens egen tilstand og maks strømstyrke. Bilen er tilkoblet 230/400V direkte via noen releer og boksen på veggen har som oppgave å koble fra bilen hvis det oppstår en feilsituasjon.

Det er laderen i bilen som sørger for å lade med opptil maks angitt strømstyrke.
Men laderen i bilen har noen begrensinger som varierer mellom bilmodeller. Så da er spørsmålet om du forventer for mye av din bil.



Ser i fra koden din at du også bruker set charger max limit. Dette er det advart mot fordi du vil slite ut Easee boksen sitt flashminne. Du må bruke de service kall som har "dynamic" i navnet.


PS. Advarselen dukker opp hvis du i utviklermiljøet i HA velger denne tjenesten i UI modus

image.png.d883d95e5cdd866ce165b9b7e08de356.png

 

Takk for at du påpekt utfordringen med flash minnet, har ikke kommet over den advarslen tidligere og kommer til at korrigere koden.

 

Ellers føler jeg at diskusjonen er på vei i feil rettning. I grunn har ikke dette noe med hvilken bil eller ombord laderen sine egenskaper og gjøre, fordi forbruks måling og styring skjer utenfor bilen og "bilen tar det den får". 

 

Som jeg (kanskje litt klønete) prøver og diskutere/drøfte/spørre om i OP er at prediksjonen er vel "hysterisk" som den er nå (ved at det er mange topper og daler i grafen). Dette fører blant annet til at billaderen justerer styrken ofte opp/ned for og holde seg innenfor tarif nivået. Dette har jeg nå prøvd og fikse med og kjøre prediksjonen mer sjelden (foreløpig hver 5 minutt, fra 1 minutt tidligere). 

Endret av jkaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine script på githuben din, tror jeg kommer til å låne litt derfra!

 

Ville begynt med å utelukke opplagte feil i beregningen. Se f.eks. på grafen idet du bikker midnatt. Estimert forbruk begynner på >5 kWh rett etter midnatt, selv om laderen har vært av i mer enn 15 minutter (hele bidraget må altså komme fra øvrig forbruk siste 15 min?). Likevel beregner du at current kan settes til 32 A (ca. 7.3 kWh), selv om du har 10 kWh som terskelverdi? Hva dekker f.eks. "sensor.garasje_power"?

 

4 hours ago, OlavT said:

Jeg ville ha logget nøkkelverdier som algoritmen beregner beslutningene ut fra og tatt en titt på disse.

 

Enig, det ville vært min innfallsvinkel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

  remaining_power = threshold - consumption + float(sensor.garasje_power)

Er ikke garasje_power med som en del av consumption/estimated_hourly_consumption? Så når du drar på med effekt blir det altalt for mye og den reduserer, og dette resulterer at styringen din går i selvsving. 

 

Mye det samme jeg har gjort hos meg (med automasjon i home assistant), men tror jeg ville lagt på enda flere limits og trekt ifra 2-3A på endelig resultat. Da har du litt å gå på hvis en ovn eller lignende går på. Hos meg kalkulerer jeg remaning_current, hvis det er over 3A ledig, økes easee laderen med 1A, så looper den gjennom en gang i minuttet. Er det 0A ledig reduserer den

 

Et annet alternativ er å legge det over som en regulator, med remaining_current som setpunkt. 

 

Som påpekt av andre også, viktig å bruke de dynamiske variablene i apiet

https://developer.easee.cloud/docs/current-limits-and-control

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.