Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber Pulse slutter å sende målinger når forbruker mitt er negativt.


Decibel

Anbefalte innlegg

Jeg har merket meg at jeg i perioder får svært mye mindre data fra min Tibber Pulse, via Tibberseer.

Jeg har merket meg at dette som oftest skjer på dagtid, når solcellene produserer mye strøm. I dag tok jeg derfor å testet ut teorien. Jeg startet lading av bilen, noe som fikk forbruket til å være større enn produksjonen. Da fikk oppdateringer på alle verdier med få sekunders mellomrom.

Så skrudde jeg av laderen, slik at jeg leverte til nettet, og alle oppdateringer stanset.

De kom umiddelbart tilbake når jeg startet ladingen igjen..

 

Så lenge jeg produserer mer enn jeg bruker så ser det ut som om jeg kun får målinger på noen få verdier en gang i timen.

Er det noen med en god forklaring?

 

Microkontor_Realtime_CurrentPhase1_full.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sjekket på developer.tibber.com, men jeg har sjekket i appen. Der ser man jo kun effekt, og ikke alle de andre faktorene, men det er hvert fall tydelig at effekten oppdateres som normalt. 
Dersom du sammenligner disse 2 bildene, så ser du klart forskjellen. Når Tibber registrerer produksjon av strøm, så reduseres rapportering av andre verdier. 
For å teste så har jeg her logget strømstyrken på den ene fasen. (Siden det bare er en av 3 faser så er derfor ikke grafene like)
Men man ser tydelig at med an gang forbruket er under null (den grønne grafen), så slutter rapporteringen til Tibberseer (den blå grafen).

image.png.a8e8c97c00b99e4ed33788333864fa8c.pngimage.thumb.jpeg.44552660629e55ce6b8aa77ab8f64cfd.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel skrev (På 10.3.2023 den 20.53):

Jeg har ikke sjekket på developer.tibber.com, men jeg har sjekket i appen

Grunnen til at jeg ønsker meg at du sjekker i appen er at det er derfra TibberSeer henter data. Hvis det er riktig på den siden, så er det jeg som må fikse det. Er det samsvar mellom TibberSeer og den siden, så er det ikke noe mer jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ser ut som om feilen sitter i tibberseer, slik jeg ser det. Et eller annet gjør at den slutter å laste en del verdier, med en gang strømstyrken er lik null. Kanskje en eller annen failsafe som skulle stanse unødvendige oppslag når det likevel ikke var strømforbruk? Kanskje dette ble programmert lenge før det var vanlig med solceller?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.