Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Maskinlæring


psv021

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Moskus skrev:

Skulle hatt frekvensanalyse, og analyse av tidsvariasjon, og det tror jeg blir for avansert (les "dyrt") i vår sammenheng.

Helt off-topic, men lyd og mønstergjenkjenning har jeg stor tro på i HA-sammenheng. Jeg er sikker på at det kan defineres lydavtrykk for alt som skjer i et hus, og at man, via lyd, kan detektere nøyaktig hva som foregår i huset. Stemmestyring krever allerede mikrofoner overalt, så da ligger i prinsippet datastrømmen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den ‎04‎.‎02‎.‎2017 klokken 22.08, psv021 skrev:

Helt off-topic, men lyd og mønstergjenkjenning har jeg stor tro på i HA-sammenheng. Jeg er sikker på at det kan defineres lydavtrykk for alt som skjer i et hus, og at man, via lyd, kan detektere nøyaktig hva som foregår i huset. Stemmestyring krever allerede mikrofoner overalt, så da ligger i prinsippet datastrømmen der...

Jo. Men jeg tror man fremdeles må sette opp alle unntakene selv.

 

Og det er vil være enda mer datakrevende å skille mellom et smell fra en kopp som settes på et bord, et klapp i hendene, og en unge som mister noe i gulvet. Frekvens- og nivå-messig er de ganske like. Det er greiere med tale, det er rett og slett mer variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Moskus skrev:

Og det er vil være enda mer datakrevende å skille mellom et smell fra en kopp som settes på et bord, et klapp i hendene, og en unge som mister noe i gulvet. Frekvens- og nivå-messig er de ganske like. Det er greiere med tale, det er rett og slett mer variasjon.

Unntakene vil håndteres med maskinlæring. Jeg ser for meg at etter 2-3 uker i "lyttemodus" der man får en del spørsmål underveis hva man holder på med, skulle et system begynt å bli ganske treffsikkert...

 

Jeg registrerer at, til og med på ganske gamle ubåtfilmer, er man i stand til å finne lydsignaturer for alle dyrearter, overflatebåter og ubåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, aller først:
Jeg gleder meg til maskinlæring kommer, og jeg tror det er mer et spørmål om når det kommer og ikke om. Det tror jeg oppsett av hjemmeautomasjon blir mye lettere. :) 

 

10 timer siden, psv021 skrev:

Unntakene vil håndteres med maskinlæring. Jeg ser for meg at etter 2-3 uker i "lyttemodus" der man får en del spørsmål underveis hva man holder på med, skulle et system begynt å bli ganske treffsikkert...

Og der er problemet. Jeg tror ikke 2-3 uker er nok til å sette opp all automatikk, men det vil være en god begynnelse. :) 

Problemet er repeterbarhet, og hvilke variabler som overvåkes. For få variabler gjør ikke systemet særlig smart, men for mange variabler tar (sannsynligvis eksponentielt) lenger tid.

 

Vi har småbarn i huset, og ikke engang da klarer vi å ha samme rutine fra dag til dag, bl.a. fordi det er så mange variabler å ta hensyn til.

  • Hvis det er kaldt, sykler vi ikke, og har da en noe annerledes rutine.
  • Vi er hjemme på ettermiddagen, men sjeldent på samme klokkeslett.
  • Ungenes leggetid er muligens veldig stabil, men det gjelder absolutt ikke oss voksne.
  • Vet huset at vi er hjemme i morgen på grunn av planleggingsdag, sykdom, etc?

Automatikk som fungerer er utrolig praktisk, men automatikk som jobber mot deg er noe av det mest plagsomme som finnes. F.eks. vil machine learning ikke ha noen problemer med å forstå at lyset i gangen skal gå på ca. kl 06:20 hver dag, men om ML forstår at det det er fordi variabelen "status" skal endre seg fra "natt" til "morgen" er en annen ting.

 

Jeg ser for en blanding av de rutinene som oppdages, og at systemet faktisk spør brukeren.

Her er det mye erfaringer som må gjøres for at det skal fungere optimalt, men det blir spennende å se hvem som løser dette først.

 

Jeg tror at en viktig grunn til at verken Google, Apple, Amazon eller Microsoft egentlig er skikkelig tungt inne i hjemmeautomasjon har med akkurat regeloppsettet å gjøre. Det er vanskelig å gjøre det så folkelig som det må til for at dette skal bli allemannseie. Enn så lenge. ;) 

 

 

10 timer siden, psv021 skrev:

Jeg registrerer at, til og med på ganske gamle ubåtfilmer, er man i stand til å finne lydsignaturer for alle dyrearter, overflatebåter og ubåter.

Med nok midler og dedikert personell får man til det meste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror også at hard programmering av rutiner er vanskelig, og kanskje ikke ønskelig. I denne sammenhengen tenker jeg mer på at systemet skal være reaktivt til det som skjer. Mønstergjenkjenning, med andre ord. Det er der jeg tror lyd kan gi ganske presise signaturer for ulike aktiviteter, hvem som er til stede, osv. Gjerne koblet med annen info, selvsagt. 

 

Vi får se hva som kommer om 10 år. Når mikrofoner plasseres overalt i huset, tror jeg veien egentlig er kort til automatikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.