Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Høy temp på kaldloft


ZoRaC

Anbefalte innlegg

Ikke helt hjemmeautomasjon, men prøver likevel. 🙂 


Har et kaldloft, som er isolert med ca 20 cm isolasjon. Har en loftsvifte der som trekker luft fra vaskerom og bad. Rørene til viften er isolert. 
 

«Problemet» er at det virker som det forsvinner mye varme på loftet. 
Se forskjellen på temp ute og på loftet:

IMG_3713.png.f277266db6d687a527f67a5655c70ba5.png

 

24 grader forskjell virker ganske heftig!

 

Min første tanke er å bytte loftsluken, siden den er uisolert og i praksis bare er en tynn plate. Noen tanker om effekten av det?

Vurderer da en slik luke:

https://www.byggmere.no/products/loftstrapp-polar-61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sjekket om det kan være noe annet. Jeg har et 20 år gammelt hus (før tek10) med standard loftsluke og jeg har ikke den type varmetap som det virker som du har. Jeg obsrverer typisk innetemperatur på 22.5, ute-temperatur på -3 og loftstemperatur på 0. Så før jeg skiftet loftsluken så tror jeg hadde prøvd å legge en isolasjonsmatte oppe på den du allerede har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (22 minutter siden):

Slike rør på loftet er vel gjerne bare isolert med 3 cm eller noe slikt? Og der er vel en del meter av de... Men det var jo en heftig temp.forskjell... Har du tilgang på IR-kamera så kan det gi noen svar.


Det er 5 cm, 3m rør på loftet fra hvert av de to rommene:

https://www.megaflis.no/varme--klima/ventilasjon/kanaler-og-slanger/flexit-alukanal-proff-isolert-50-mmuffer-3m-o100

 

Selve viften er uisolert da. 
 

Tror ikke jeg rekker å få lånt meg IR-kamera før det blir slutt på kuldegradene…

 

borg1n skrev (23 minutter siden):

Jeg tror jeg ville sjekket om det kan være noe annet. Jeg har et 20 år gammelt hus (før tek10) med standard loftsluke og jeg har ikke den type varmetap som det virker som du har. Jeg obsrverer typisk innetemperatur på 22.5, ute-temperatur på -3 og loftstemperatur på 0. Så før jeg skiftet loftsluken så tror jeg hadde prøvd å legge en isolasjonsmatte oppe på den du allerede har. 

 

Luken er i 2. etg, i toppen av trappen. Dører inn til soverommene og badet er alltid lukket. Så temp fra første etasje stiger nok opp dit da. 
 

Ellers er det 17-18 grader på nesten alle rom i 2. etg, bortsett fra badet. Har vært inne på tanken å legge ekstra isolasjon over den delen som er over badet. Det vil kanskje hjelpe? Det er lagt gulv midt bortover, så litt tungvint å få lagt ekstra isolasjon på hele…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.