Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heatit Z-trm3 og bytte av gulvføler


Kal-El

Anbefalte innlegg

Elektriker skulle bytte ut de gamle Elko termostatene med Hetatit Z-trm3, men sier at gulvføleren måtte byttes da den gamle ikke snakket sammen med Heatit termostaten. Jeg går ut fra at det er snakk om feil motstand på føleren. I og for seg en grei sak, men føleren som fulgte med Heatit termostaten er så myk at han ikke greide å tre den ned i trekkerøret, sikkert for at det var for brå bøy på røret. Den til Elko var stivere og gikk uten problem... Så hva gjør man da? Noen som har noen lure tips til å få dette til?

 

Jeg klarer ikke å google meg til hva slags føler den gamle termostaten har, er en Elko T2500G.

 

Finnes det en løsning, eller en annen føler som fungerer med Heatit Z-trm3 som er stivere?
 

Eller burde jeg gått for en annen termostat? Er ikke låst til Heatit eller Z_wave, men det må fungere stabilt med Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Z-trm3, og er veldig fornøyd med dem, så det er ikke et dårlig valg. 

 

Er røret tykt nok til at du kan bruke den gamle føleren som stakefjær, og bare la den ligge der sammen med den nye? Ikke tilkoblet, så klart. Ev kjøpe en billig stakefjær som du bare klipper og lar ligge igjen i røret. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (54 minutter siden):

Hva er spec'en på Elko sensoren?

 

Finner ikke akkurat den jeg har på nettet så det kan jeg ikke svare på. Ikke er jeg på hytta så jeg får målt den heller, men jeg må jo tro at elektrikeren er kjent med muligheten for å konfigurere. Har ikke noe vondt å si om han ellers, så jeg tar det for god fisk. Men jeg vet at Elko har hatt (og har?) følere ned i 8, og det vil i så fall forklare hvorfor det ikke går. Men det blir bare gjetting fra min side.

 

DeVille skrev (På 10.4.2023 den 20.44):

Jeg har et par Z-trm3, og er veldig fornøyd med dem, så det er ikke et dårlig valg. 

 

Er røret tykt nok til at du kan bruke den gamle føleren som stakefjær, og bare la den ligge der sammen med den nye? Ikke tilkoblet, så klart. Ev kjøpe en billig stakefjær som du bare klipper og lar ligge igjen i røret. 

 

Jeg valgte Z-trm3 nettopp derfor, mange her inne som har gode erfaringer med disse.

 

Tipset med å bruke den gamle føleren som fjær var jo like genialt som enkelt, jeg vil nesten satse en femtilapp på at det vil funke. Jeg har ikke sett røret selv, men vil tippe det er 16mm. Problemet er at det er litt krapp bend på det (alle egentlig), men hvis den gamle føleren lar seg styre kan det nok fungere med litt lirking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.