Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Deltaco Smartplugg i Home Assistant


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen flere smartplugger til heimen og vurderte Deltaco SH-P01 siden denne har en ganske hyggelig pris. Er det noen som bruker disse og eventuelt sammen med Home Assistant? Finner ikke så mye info om integrering med HA bortsett fra noen eldre poster som nevner at de må flashes. Har noen her gjort dette selv? Er ikke interessert i noen Cloud løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, norsemanGrey said:

Jeg trenger noen flere smartplugger til heimen og vurderte Deltaco SH-P01 siden denne har en ganske hyggelig pris. Er det noen som bruker disse og eventuelt sammen med Home Assistant? Finner ikke så mye info om integrering med HA bortsett fra noen eldre poster som nevner at de må flashes. Har noen her gjort dette selv? Er ikke interessert i noen Cloud løsning. 

 

Disse må åpnes opp og flashes med en FTDI adapter om plug'en har en esp8265 chip. Men de nyere enhetene til deltaco bruker beken-chip. Da må du isåfall følge denne veiledningen:

 

 

3 hours ago, norsemanGrey said:

Har Deltaco samme plugger med Zigbee?

 

Nei. Men et godt alternativ som kjører wifi er Shelly Plug S.  Her kan du velge om du vil kjøre via sky eller lokalt via mqtt.

 

https://prisguiden.no/sok?q=shelly+plug+s

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, L-A said:

Disse må åpnes opp og flashes med en FTDI adapter om plug'en har en esp8265 chip. Men de nyere enhetene til deltaco bruker beken-chip. Da må du isåfall følge denne veiledningen:

 

Nei. Men et godt alternativ som kjører WiFi er Shelly Plug S.  Her kan du velge om du vil kjøre via sky eller lokalt via mqtt.

 

Takk for input. Jeg vurderte først og fremst Deltaco pluggene pga. pris, men hvis de må åpnes og flashes for å fungere lokalt tror jeg heller at jeg går for andre alternativer. Jeg har vurdert Shelly, men jeg tror jeg heller går for IKEA sine plugger da det er de jeg har mest av fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flere Deltaco SH-P02E, nå med Tuya Local, opprinnelig med Tuya integrasjonen (skytjenesten til Tuya). Min erfaring med Tuyas skytjeneste har vært god, men jeg tok i bruk Tuya Local nå for å få lokal styring. Tuya Local fungerer bra (støtter flere funksjoner enn Local Tuya) - men krever at du henter ut info fra skytjenesten for å kunne sette opp kryptert kommunikasjon lokalt. Ergo må du først opprette konto hos Tuya og så installere Tuya Local i HA. Jeg tror likevel det er mindre arbeid enn å flashe dem, noe som krever fysisk demontering av de nyeste enhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med kjell.com sine cleverio og nedis plugger (Jula har også Nedis), hyggelig pris og greit å styre lokalt via tuya local. Litt dill å hente ut kodene for lokal kontroll men følger bruksanvisning fra Youtube fungerer greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Jeg har en Deltaco smartplugg på hytta. Den viser nå offline på mobilen. Spørsmålet: er pluggen påslått da så lenge den er i kontakten? På mobilen viser appen at den er påslått. Kan jeg resette pluggen fra hjemmet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.