Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Strømforskyning til Raspberry Pi 3 med flere enheter tilkoblet?


Teknor

Anbefalte innlegg

Har to HomeAssistant løsninger

 - RPI 4 hjemme som får strøm via en relativt kraftig USB-C kilde - (pi, ssd, rfxtrx, sonoff zigbee)

 - RPI 3+ på hytta som får gjennom USB-micro fra en 2.4 A kilde (pi, ssd, rfxtrx, sonoff zigbee)

 

Jeg klarer ikke å få hytteløsningen til å bli stabil og jeg mistenker at den ikke har stabil / nok strøm. Denne RPI3-løsningen er koblet til en SSD disk, en Sonoff Zigbee dongle og en RFTRX gateway. Så hvilke muligheter har jeg? Ideelt sett skulle jeg byttet denne med en RPI4, men de er som alle vet umulig å få tak og - også på lengre sikt. Vil feks en USB-hub med dedikert strømforskyning løse noe, eller er det et ledd i mellom som igjen kan gi utfordringer? Innspill?

 

 

Risikosport å koble en slik 5V direkte på 5V og GND pin-ene på RPI-en i tillegg til strøm via USB?

image.png.ba38bf923e5f697b1425da9948b46559.png

 

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (1 time siden):

 - RPI 3+ på hytta som får gjennom USB-micro fra en 2.4 A kilde (pi, ssd, rfxtrx, sonoff zigbee)

 

Kjører Pi3+, usb-ssd, usb-rfxtrx og sonoff zigbee usb-dongle (p-varianten) på hytta. Orginal strømforsyning fra Raspberry pi.

 

Dette fungerer helt stabilt. Aldri hatt problemer med at den ikke har virket. (Kjører Home Assistant Cloud via Nabu Casa).

 

To løsningsforslag:

- Bytt strømforsyningen med en orginal en

- USB-hub med ekstern strøm (har brukt dette hjemme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quackyo skrev (8 timer siden):

I stedet for RPI, hva med en miniPC?
Intel NUC, eller noe alla denne ? 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=297759956

 

*Mye* raskere, og fremdeles minimalt strømforbruk på idle. Slipper å være avhengig av en glorifisert mobillader for strøm. 

 

Dette er vel den beste langsiktige løsnignen ja. Kikket litt rundt på nye sånne NUC-er, men ble ikke helt klok på hvilke komponenter som inngikk og hvilke som jeg måtte kjøpe i tillegg. Men skal tråle finn fremover. Bra forslag!

 

L-A skrev (7 timer siden):

Kjører Pi3+, usb-ssd, usb-rfxtrx og sonoff zigbee usb-dongle (p-varianten) på hytta. Orginal strømforsyning fra Raspberry pi.

 

Dette fungerer helt stabilt. Aldri hatt problemer med at den ikke har virket. (Kjører Home Assistant Cloud via Nabu Casa).

 

To løsningsforslag:

- Bytt strømforsyningen med en orginal en

- USB-hub med ekstern strøm (har brukt dette hjemme)

 

Det er omtrent helt likt oppsett som jeg har - men jeg kjører sonoff dongle e-varianten. Da vet jeg at det burde være mulig å få denne til å snurre med en god 2.4 A forsyning, så da forsøker jeg å finne en god en som den kortsiktige løsningen. Antar likevel jeg må over på en NUC variant når jeg skal inn med litt Grafana og videoovervåkning med objektgjenkjenning etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (11 timer siden):

image.png.ba38bf923e5f697b1425da9948b46559.png

 

 

arneolav skrev (9 minutter siden):

Det kan det kanskje være.

Google litt om ripple. 

Se litt her: https://www.youtube.com/watch?v=wopmEyZKnYo 

 

Ja... men å kutte den ene delen av USB kablen og koble denne direkte på +/ - på en sånn strømforskyning som kan gi inntil 5 A (på 5V) vil vel være en løsning? Med mindre strømtrekket på RPI-en blir for lavt? Har tidligere erfart at det kan komme en summelyd på disse omformerne ved lavt strømtrekk (men det var 12v variant).

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Teknor said:

Har tidligere erfart at det kan komme en summelyd

 Det er ripple'n du hører. 

27 minutes ago, Teknor said:

kutte den ene delen av USB kablen og koble denne direkte på +/ -

Det går helt greitt, bare pass nøye på pluss/minus.

 

Har en slik boks selv for drift av ledlist, der har ikke ripple noen betydning.

Tenker å drifte bla Arduino ++ via en slik boks, men ser etter "ferdigsnekret"  løsning for å "glatte" ripple'n litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arneolav skrev (10 timer siden):

 Det er ripple'n du hører. 

Det går helt greitt, bare pass nøye på pluss/minus.

 

Har en slik boks selv for drift av ledlist, der har ikke ripple noen betydning.

Tenker å drifte bla Arduino ++ via en slik boks, men ser etter "ferdigsnekret"  løsning for å "glatte" ripple'n litt.

 

 

Kan ikke så mye om konsekvensene av "ripple" @arneolav . Men har det noen praktisk betydning for strømkvaliteten som vil påvirke RPI-en negativt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/04/2023 at 09:17, Teknor said:

Men har det noen praktisk betydning for strømkvaliteten som vil påvirke RPI-en negativt?

Jeg har ikke observert noe problem, men kan ikke utelukkes.

 

For riktig lengesiden monterte vi elektrolytt-kondensator tvers mellom ledere, det hjalp noe.

Tror det var 16um, 40volt eller noe slikt.

Ulempen er at når elektrolytt'n er at ubelastet, da lades den omtrent som et batteri og spenningen kan bli noe vel høy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som det ikke var strømforsyningen som var problemet, men et hikk i ZeroTier One / VPN løsningen som ødela for meg remote. Uansett gode innspill her.

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, petersv said:

Spenning, eller strøm? 🙂

Begge deler. Det kan lett bli litt mange volt og sammen med en porsjon ampere, "kan" noe skje hvis man kobler til DC siden etter AC.

Men spøsmålet var egentlig ang. ripple fra AC.

Kanskje du har noe å bridra med? 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.