OlavT Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 Noen som skjønner dette koblingsskjemaet? Dersom jeg måler med et multimeter (Ohm) så er det ingen elektrisk forbindelse mellom terminalene merket B og terminalen merket L. Ut fra kobingsskjema ville jeg trodd at den nærmeste B-terminalen ville vært forbundet med L-terminalen. Quote
MrE Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 Kanskje på tide å ringe elektriker? B står for Blind og er en blindkobling. Blindkoblingen har ikke kontakt med andre koblingspunkt. Quote
OlavT Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 Ok, så koblingsskjema på bryteren viser altså ikke hvordan bryteren er koblet i utgangspunktet? Det er kanskje da heller foreslått ferdig koblingsskjema? Quote
SveinHa Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 OlavT skrev (7 minutter siden): Ok, så koblingsskjema på bryteren viser altså ikke hvordan bryteren er koblet i utgangspunktet? Det er kanskje da heller foreslått ferdig koblingsskjema? Knøttlite bilde men så vidt jeg ser er skjemaet på bryteren riktig... Quote
OlavT Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 Hva mener du med "skjemaet på bryteren riktig"? Slik den skal kobles når alt er ferdig mener du? Quote
MrE Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 OlavT skrev (12 minutter siden): Ok, så koblingsskjema på bryteren viser altså ikke hvordan bryteren er koblet i utgangspunktet? Det er kanskje da heller foreslått ferdig koblingsskjema? Skjemaet viser hvordan bryteren er internt koblet og hvordan den virker. Quote
OlavT Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 3 hours ago, MrE said: Skjemaet viser hvordan bryteren er internt koblet og hvordan den virker. Ut fra streken mellom L og B skulle jeg altså anta at det er 0 ohm mellom terminalene L og B, men måling viser at det er uendelig med ohm (ingen kobling). Det er dette jeg lurer på. Quote
MrE Posted June 10, 2023 Posted June 10, 2023 Det et ingen strek mellom L og B. Det et skinnen inni bryteren. B er som sagt blindklemme. Quote
OlavT Posted June 10, 2023 Author Posted June 10, 2023 (edited) On 10/06/2023 at 18:13, MrE said: Det et ingen strek mellom L og B. Det et skinnen inni bryteren. B er som sagt blindklemme. Ok, ser ved nærmere granskning at det mangler en liten strek ned fra "skinnen" og til B på koblingsskjema som er trykket på bryteren. Da skjønner jeg at det ikke er forbindelse mellom L og B. Takk! Edited June 12, 2023 by OlavT Quote
Recommended Posts