Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Måle fuktighet i bakken


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hva som er riktig forum for dette temaet, men automatisk vanning har vært diskutert her og det er på en måte relatert...

 

Tenkte jeg skulle ta vanninge til et nytt nivå i år og faktisk ha litt input om behovet.  Så jeg kjøpte noen slike:

https://www.aliexpress.com/item/1005005086034692.html

 

De fungerte tilsynelatende OK noen dager. Målingene er neppe egnet som noe annet enn en relativ selv-referanse, men det dekker behovet for min del.  Jeg klarer meg fint så lenge jeg vet at det er tørrere eller fuktigere enn i går/forrige uke/for en halvtime siden.  Og overraskende nok så hadde jeg ingen problemer med dekning i hele hagen, selv der luftlinje til nærmeste innendørs zigbee router var ca 30 meter.

 

Men så var det driftstabiliteten da.  Etter en stunde begynte noen av disse å rapportere nokså pussige målinger.  Og så døde en helt.  Så jeg plukket den med meg inn.  Og hørte overraskende nok plaskelyder fra innsiden.  Joda, åpnet opp og helte ut større menger vann.  IP67, my ass.  Designet kan kanskje gi et slikt inntrykk, med lassevis av skruer for å åpne batteriluka og samme for å komme til eletronikken bak der igjen.  Med pakninger begge steder.  Men det er store kabelhull til separate rom i både bunn (sensorer) og topp (antenne), og ingenting som tyder på at det er gjort noe forsøk på å tette her.  Så vannet spruter rett inn i hulrom som er utilgjengelige, og renner derfra fritt inntil elektronikken.  Som er veldig godt kapslet slik at ingen fuktighet slipper ut.... Evt kan det tenkes at noe lekker ut rundt knappen, der gummikapslingen også ser mer ut til å være laget for syns skyld enn for å beskytte noe. Genialt.

 

Det som irriterer meg mest er at de kunne gjort dette veldig mye enklere og billigere ved å levere en lateks-strømpe elns for å trekke over en ellers utett sylider.  Da hadde produktet fungert.

 

Men det er iaffal et tips til andre som evt kjøper disse:  Kjøp kondomer og tre over.  Så overlever de kanskje lenger enn en uke utendørs.

 

Selv prøvde jeg meg med ballonger for å unngå at naboen reagerte på utplassering av dildoer i hagen.  Men det var ikke noen god idé.  Ballonger er klissete og vanskelige å tre utenpå ting, og dessuten ikke så solide at det gjør noe.

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Kim123 said:

Har du funnet noen andre alternativer?

Nei, dessverre.  Det finnes jo en rekke mer eller mindre hjemmesnekrede prosjekter der jordspydet er et kretskort. Men de har jeg vanskelig for å tro på er særlig holdbare. Derfor ble jeg glad når denne tilsynelatende robuste varianten dukket opp, og til og med hevdet å klare IP67.  Er fremdeles det beste alternativet jeg vet om.  Funker jo så lenge du tar hensyn til manglende tetthet.  En plastpose er sannsynligvis nok til å motvirke problemer med direkte vannsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så har jeg god erfaring med Ecowitt sin løsning som er en Ecowitt GW1100 WiFi Gateway og inntil 8 stykk WH51 Wireless Soil Moisture Sensor. Hvis du går for dette så spesifiser at du vil ha det med 433MHz.
Jeg har også tilsvarende gateway med sensorer som går over 868MHz (Ecowitt løsning som Komplett rebrandet og solgte under navnet ProTech), men opplever at de ikke har like bra rekkevidde.

https://www.komplettbedrift.no/product/1156709

 

Disse har fungert godt hos meg i noen år nå.

 

 

https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/107

https://www.ecowitt.com/shop/goodsDetail/19

 

Jeg kjøpte dette direkte fra Ecowitt. Wifi gateway har mulighet for å sende data til http slik at du kan få inn data i noe annet enn applikasjonen som de har laget for telefon.

Endret av Guahtdim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har benyttet slike plater beregnet for måling av fuktighet.

Har koblet flere av disse i serie, tilkoblet en type hvor tempmåler (gml ESIC 433) er via ekstern sensor.

Denne sensor er en motstand på omtrent 10k. Fjernet sensoren, erstattet denne med platene (i serie).

Litt problematisk med kalibrering, forsøkte med div motstander i serien. Fant etterhvert at det fungerer rimelig bra uten motstander.

Dette har fungert relativt bra for planter i drivhus.

Sensorplate bør ligge ganske nær roten til plantene, da det blir vesentlig tørrere lengre ifra der det vannes mindre.

(Hvilken som helst tempgiver med separat sensor/føler kan gjøre samme nytten, dvs det må være sensor type motstand, ikke slikt som DS18B20).

 

Forsøker å finne noe annet da 433 har dårlig rekkevidde og er på vei ut av markedet, helst zwave.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.