Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Futurehome ll , fordeler og ulemper


Counterpointer

Spørsmål

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
rhunland skrev (27 minutter siden):

Aldri brukt futurehome, vurderte å kjøpe, men leser om folk som har mye problemer med den. Selv den nye huben. 

Det er jo et meget vanlig fenomen at det er de som har problemer som poster mest 🤷🏻 

 

Har undersøkt og lest endel nå og alle huber har utfordringer slik jeg tolker det. Synes det virker som nye versjonen er vesentlig bedre. Men det vil jo vise seg etterhvert når en faktisk bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Counterpointer skrev (På 17.8.2023 den 14.23):

Har undersøkt og lest endel nå og alle huber har utfordringer slik jeg tolker det. Synes det virker som nye versjonen er vesentlig bedre. Men det vil jo vise seg etterhvert når en faktisk bruker den.

Det viktigste er å definere behovet ditt, er det godt nok med en proprietær løsning (slik som Futurehome), eller en mer åpen løsning slik som Homeseer, Homey, etc.

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De gangene jeg har vært på jakt etter et nytt system (og det har blitt noen ganger etterhvert) har jeg laget meg et enkelt prosjekt og prøvd å gjennomføre det på forskjellige system. Mange system er gratis og kjører greit på en RPi, andre system har gjerne en demoperiode på et par uker før en må betale.

 

Oppgaven min er relativt enkel kaffetimer:

  1. Jeg har 2 wallplugs, en som gir strøm til espressomaskinen og en som gir strøm til kvernen.
  2. Når den første slås på (enten fra skjermbilde eller trykknapp på wallplugen) starter en timer som slår på den andre etter 10 minutt (da har espressomaskinen blitt gjennomvarm). Når en leker med dette kan gjerne 10 minutt være 10 sekund...
  3. Slås espressomaskinen av slås også kvernen av og etter 1 time slås alt av uansett.
  4. Det skal tåle å herjes litt med ved å slå litt av/på i hytt og vær uten å gå i stå.

Når dette er noenlunde oppe å går regner jeg med å ha kunnskap nok til å vite hvilket system som passer best for meg og mitt kunnskapsnivå. Hvor mye forumhjelp jeg må ha teller også en god del. Jeg har noen ganger blitt overrasket over egenskapene til enkelte system, f.eks. at det SER veldig enkelt ut med funksjonsblokker en setter sammen men skal du bittelitt utenfor standarden er det plutselig snakk om omfattende programmering.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Byelektrikeren skrev (9 timer siden):

Det viktigste er å definere behovet ditt, er det godt nok med en proprietær løsning (slik som Futurehome), eller en mer åpen løsning slik som Homeseer, Homey, etc.

 

Det er det behovet jeg har definert å være passende med en proprietær løsning som FH. Så kan heller systemet utvides til Home Assistant om behovet for fleksibilitet og automasjon blir stort etterhvert.

 

Jeg gjør det vel litt bakvendt som gjør hytta smart før huset. Men da kan jeg jo ha to systemer å sammenligne og kan da se om jeg vil ha mer fleks også på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (10 timer siden):

De gangene jeg har vært på jakt etter et nytt system (og det har blitt noen ganger etterhvert) har jeg laget meg et enkelt prosjekt og prøvd å gjennomføre det på forskjellige system. Mange system er gratis og kjører greit på en RPi, andre system har gjerne en demoperiode på et par uker før en må betale.

 

Oppgaven min er relativt enkel kaffetimer:

  1. Jeg har 2 wallplugs, en som gir strøm til espressomaskinen og en som gir strøm til kvernen.
  2. Når den første slås på (enten fra skjermbilde eller trykknapp på wallplugen) starter en timer som slår på den andre etter 10 minutt (da har espressomaskinen blitt gjennomvarm). Når en leker med dette kan gjerne 10 minutt være 10 sekund...
  3. Slås espressomaskinen av slås også kvernen av og etter 1 time slås alt av uansett.
  4. Det skal tåle å herjes litt med ved å slå litt av/på i hytt og vær uten å gå i stå.

Når dette er noenlunde oppe å går regner jeg med å ha kunnskap nok til å vite hvilket system som passer best for meg og mitt kunnskapsnivå. Hvor mye forumhjelp jeg må ha teller også en god del. Jeg har noen ganger blitt overrasket over egenskapene til enkelte system, f.eks. at det SER veldig enkelt ut med funksjonsblokker en setter sammen men skal du bittelitt utenfor standarden er det plutselig snakk om omfattende programmering.

Er det ikke vanskelig å få tak i siste RPi?

 

Uansett så er det ingen i vår familie som drikker kaffe så vi har ingen form for kaffemaskin 😏og ikke minst er mitt kunnskapsnivå om automasjon på nybegynnernivå 🤓

 

Likte godt metodikken 👍🏼 den hørtes funksjonell ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Counterpointer skrev (6 minutter siden):

Er det ikke vanskelig å få tak i siste RPi?

Jeg kjøpte de siste RPI-400 fra UK for et år siden...

 

Counterpointer skrev (7 minutter siden):

Likte godt metodikken 👍🏼 den hørtes funksjonell ut.

Prinsippet kan jo brukes på alt mulig, lysstyring med bevegelssensor f.eks. Poenget er å fullføre en relevant liten oppgave for å finne ut hva som bor i systemet og om det passer deg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte de siste RPI-400 fra UK for et år siden...

 

Prinsippet kan jo brukes på alt mulig, lysstyring med bevegelssensor f.eks. Poenget er å fullføre en relevant liten oppgave for å finne ut hva som bor i systemet og om det passer deg.

Ser nå at RPi er tilgjengelig (👍🏼 Kim123)

 

Jeg forsto at det kan brukes variasjoner av prinsippet 😃 Foreløpig tviler jeg litt på min evne teste det ut etter metodikken. Så jeg kommer nok bare til kjøre igang med FH ll og se hva resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.