Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Jordingsfeil iPhone/støvsuger


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om det er rett forum, men det var det nærmeste jeg fant. Kanskje det er noen her inne som kan litt "elektrikerting" også.

 

Greia er at det dirrer svakt å hånden når jeg lader iPhonen. Samboeren opplevde også en gang å få "støt" da hun støvsugde på altanen, så nå setter vi ledningen i veggen inne. Kom litt og litt støt mens hun støvsugde, men forsvant som sagt da hun byttet stikkontakt.

 

Synes det høres ut som jordfeil, men er det noen enkel måte å teste det på? Burde egentlig spurt elektriker, men er det noen innledende tester man kan  gjøre selv? Har multimeter (og grunnkurs elektro forresten) og vet at man ikke skal ta strømmåling rett i stikkontakten.. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som jordfeil ja, har du et multimeter så er det fort å måle. Det skal være rundt 130V mellom jordingen og hver av kontaktene. Feilen trenger ikke være hos deg men kan være hos en nabo. Hadde nettopp en kamerat der feilen var i nabolaget og han fikk litt strøm i seg fra den bærbare PCen, når laderen var koblet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere måter å teste på, vanligvis er å isolasjonsteste (sette 500v) på en leder og se om det er noe forbindelse mellom fase og jord. 
 

gå over ting som er koblet på den kursen du mistenker. Kan noe av det som er tilkoblet være skadet? Vann/ytre påkjenninger? Utvendig stikkontakt som har fått vann gjennomtrengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi støvsugde altanen, var det merkelig at støtene forsvant da vi byttet fra stikkontakten på altan til stikkontakten i stua 🤔 


Mobilladeren er på soverommet. Skal flytte mobilladeren rundt i huset og kjenne etter om det dirrer i hånda 🫣

 

Kanskje litt utenfor topic, men bor i borettslag. Hvem har ansvaret og må betale elektriker? Jeg tenker at det kan være den som har feilende utstyr (om det f.eks. er meg eller naboen sin fryser som har jordfeil) eller den som har montert noe feil (var elektriker her å skrudde av og på stikkontakten på altanen i fjor i forbindelse med bytte av kledning på bygget, kanskje det skjedde noe da) 🫤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se for meg at en jordfeil skal føre til at en kjenner støt i en støvsuger eller i en mobiltelefon som lades. Lader kan jo være ødelagt, men samtidig skal det svært mye til før det galvaniske skillet mellom 230V og USB kontakten bryter sammen.

Og når det gjelder støvsuger så antar jeg det er en slik med slange siden dere bruker den på 230V. Slanger er i plastmateriale og at den skal lede noe strøm fram til hun som holder i den, høres merkelig ut. I tillegg er de vanligvis dobbelisolerte så det skal mye til før brukeren blir eksponert for høy spenning. Som @Kim123 nevner, det er mer trolig statisk elektrisitet. Det er jo ikke helt ukjent med bruk av støvsuger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, mulig det var statisk elektrisietet i støvsugeren. Men mobilen gir ikke støt, det bare dirrer svakt i hånda så lenge den lader. Det virker som mer sannsynlig jordingsfeil? Er original Apple 20 W lader.

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (50 minutter siden):

Godt poeng, mulig det var statisk elektrisietet i støvsugeren. Men mobilen gir ikke støt, det bare dirrer svakt i hånda så lenge den lader. Det virker som mer sannsynlig jordingsfeil? Er original Apple 20 W lader.

Koble fra alt annet på kursen du lader mobilen med og kjenn etter om det fortsatt dirrer. Om det ikke gjør det kan du koble inn én og én komponent igjen, og kjenne etter hvilken komponent det er som kobles inn sist før det begynner å dirre igjen. Da har du funnet synderen. 

Ellers skal vel utendørs stikk normalt være utstyrt med jordfeilbryter om de er montert etter en gitt dato (90-tallet en gang?), og den burde jo slå ut om det var jordfeil på kursen? Eller er dette en utvendig kontakt som er koblet opp etter at anlegget var nytt?

Endret av storeulv
la til uteblitt tekst
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (11 timer siden):

Samtidig er alle ladere som selges i Norge av den dobbelisolerte typen. Jordfeil skal ikke forplante seg til USB siden på laderen.

En skulle tro det, men Har vært borti en type apple lader og en type Asus lader der skjermen i USB C pluggen ikke var galvanisk skilt og jordfeil medførte en målbar spenning på litt over 100v her. Og opplevelsen av kribling/dirring når en hold i pcen.

Endret av ArnsteinL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast laderen og kjøp ny. 

Dette er ikke snakk om jordfeil i vanlig forstand, da jordlederen ikke er med inn i laderen. 

Det kan være overslag i laderen, men dette fikser du greit uten å blande inn noen elektriker eller andre. 

 

Kast (Resirkuler) laderen dersom du opplever noe av følgende: 
Skade på fastmontert kabel i laderen. 
Økt temperatur på laderen under drift i forhold til da den var ny. 
Alle forhold som gir deg støt eller tegn til støt når du berører metalldeler på ladekontakt eller lignende. 

 

Alle disse feilene er tegn på økt brannfare i lader eller telefon. 

Ingen vits i å forsøke å reparere eller omgå dette, da ny lader vil være langt tryggere å benytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Målte 90 volt mellom iPhonen og jord i vegguttaket. Samme resultat med en annen iPhone. Skal se om jeg finner annen USB-C kabel å teste med, samt teste om jeg får samme problem på jobb eller et annet sted. Da bør jeg klare å lokalisere om det er lader eller kabel, og reklamere på dette. 
 

Er ikke 90 V farlig, eller er det så lite strøm at det får greit..? Ubehagelig å holde i ihvertfall, og litt skummelt å tenke på brannfaren ettersom jeg lader telefonen hver natt 😬

Prøvde å plugge ut det meste annet i huset, men feilen vedvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde nettopp med en annen Apple USB C lader og samme kabelen, fortsatt 90 V. Så virker som selve laderen er friskmeldt 🫤 Da er kabelen hovedmistenkt, skal se om jeg finner en annen kabel å teste

 

 

EDIT: Fant annen kabel, målte nå 100 V. Så virker som det er noe med huset? Skal teste i et annet hus

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti denne feilen på ladere før, er måten de er konstruert på. Hvis det er jordfeil på trafokretsen du er tilkoblet får du strøm i deg fra PC,nettbrett,mobil. Konstruksjonen av omformeren som ikke egner seg i IT nett. Men er tydeligvis lovlig i EU. Skal du bli kvitt problemet må du finne en lader med en bedre konstruksjon eller få vekk jordfeilen hos deg eller noen andre i nabolaget.... Sjekk først at den ikke er hos deg, og så meld ifra til det lokale everket hvis det er noen av naboene. Så får de pålegg om utbedring. Egentlig skal dette skje automatisk nå med de nye smarte målerne. Men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
NilsG skrev (19 timer siden):

Måler 236 V mellom jord og ene fasen, og 0 V mellom jord og andre fasen. Da er det vel TN nett? 🤔

Ja, det høres rett ut det. Litt rart å høre om å høy berøringspenning, men er nok "ingen Amp".
Både i IT og TN nett er grensen for berøringspenning 50V, men jeg jegner med at hadde du brukt et analog måleinstrument hadde nok dette ikke gitt utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«All» spenning forsvant plutselig, kanskje en nabo har fikset jordingsproblemet? 🤔 Måler bare 0.4 volt eller 1.2 volt nå. Men litt rart at det dirret i hånda med dobbelisolert lader?

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.