Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det ikke dørlåser som låser seg opp av seg selv når jeg er i nærheten?


Thomas_E

Anbefalte innlegg

Thomas_E skrev (2 minutter siden):

Alskens biler har hatt disse funksjonene i årevis, både med nøkler og mobiltelefoner liggende i lommen. Finnes ikke dette på smartlåser enda?

Ikke så jeg vet om. Men det hadde kanskje vært lettere å lage det hvis folk aksepterte et 12V, 60Ah batteri hengende på døren 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, stigvi said:

Ikke så jeg vet om. Men det hadde kanskje vært lettere å lage det hvis folk aksepterte et 12V, 60Ah batteri hengende på døren 🤪

Hehe, skjønner hvor du vil. 

Men er det faktisk reelt at teknologien ikke er der å fungere på AA-batterier eksempelvis? Dagens låser bruker jo BTLE for å kommunisere med smartdingsene du har inne? AirTags fra Apple bruker UWB og går på "klokkebatterier". Man skulle trodd det var mulig å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_E skrev (1 time siden):

Hehe, skjønner hvor du vil. 

Men er det faktisk reelt at teknologien ikke er der å fungere på AA-batterier eksempelvis? Dagens låser bruker jo BTLE for å kommunisere med smartdingsene du har inne? AirTags fra Apple bruker UWB og går på "klokkebatterier". Man skulle trodd det var mulig å få til.


Det er kanskje forskjell på å sende noe data på faste intervall enn det å lytte til data kontinuerlig. Zigbee enheter som går på batteri er det jo ikke mulig å sende noe til uten at en først må vekke de opp.

Men jeg vet ikke grunnen. Det kan være at det ikke er så mange som etterspør det og det kan være teknologien som ikke sammenfaller med å kunne driftes fra et sett med AA batterier i et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har yale doorman y2n, og har autopplåsning gjennom Yale appen når mobilen har vært utenfor hjemmet og kommer innenfor sonen, fungerer sånn tålelig bra, si 8 av 10 ganger så låser den seg opp når jeg er 3-4 meter fra døren. Hvis jeg stopper opp på eiendommen så låser den seg opp litt før jeg kommer til døren. Men dog, er litt irritert på yale etter at de byttet ut august integrasjonen mot Homeassistent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 31/08/2023 at 19:10, Kim123 said:

Byttet ut med hva?

Ser at jeg formulerte meg litt rart, Det var en homeassistant integrasjon som het August, hvor man kunne bruke cloud løsningen til yale for å få data og styre dørlåsen. Men de byttet ut Yale appen med en ny identisk app kalt Yale Home , og da sluttet den integrasjonen å funke. Så nå bruker jeg og kona kun app på mobil. Men skal innrømme at jeg ikke savner homeassistant integreringen så mye, så har ikke sett på hvordan jeg skal få den inn igjen. Men selve låsen og appen er overraskende bra, som sagt så har man opplåsning når man nærmer seg, kan generere pinkoder via app og dele med andre, kan ha flere profiler og gi tilgang osv. Så 10/10 fornøyd med låsen/app. Men litt pissed over at de gjør breaking endringer i forhold til integrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Yale-låser, begge er vel V2N (litt usikker akkurat nå, den ene er nyere enn den andre). Uansett - jeg har en Verisure USB-dings som snakker med begge låsene, og med skyen til Verisure. Jeg er ikke Verisure-kunde - men det fungerer likevel - man kan registrere en gratis bruker der.

Home Assistant har integrasjon mot Verisure (verisure), og jeg kan dermed låse opp og igjen via HA.

 

F.eks. låser jeg opp garasjedøren i 1 minutt når inngangsdøra på huset åpnes. Det fungerer veldig fint.

 

Jeg har ikke aktivert automatisk opplåsning basert på mitt (mobiltelefonen min) sitt nærvær, tenker vel at det kanskje kan by på litt kluss, litt usikker.

 

Edit: Jeg skulle gjerne hatt en løsning som ikke gikk gjennom skyen - gjerne uten å bytte ut modulene i låsene mine...

Endret av mgartin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke smartlåser, men har Homeseer og Unifi. Når noen i husstandens telefoner kobler seg til Wifi slår innbruddsalarmen seg av. Har satt opp et ekstra AP på garasjeloftet, som gjør at mobiltelefonene som regel er tilkoblet Wifi før vi er ute av bilen. Dette fungerer også som et varsel, der det kommer et pushvarsel dersom ingen mobiltelefoner er tilkoblet i 30 min, og alarmen er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.