Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Fjernkontroll med batteri og ekstern knapp?


Hologram

Anbefalte innlegg

Eg har ein litt spesiell use-case som eg prøver å finne mulige løysingar på:

Me pussar opp eit 100+ år gammalt hus, og ynskjer å halde stilen klassisk på mange måtar.

Der skjult elektrisk innstallasjon er mulig vil ein gjere det, men svært mange stadar må det bli utanpåliggande pga tømmervegger.

For lysbrytarar har eg då sett føre meg trådlause fjernkontrollar i størst mogeleg grad.

 

Har surfa litt her: https://www.sekelskifte.com/no/category/stromuttak-stombrytere og design herfrå er svært aktuellt å bruke gjennom heile installasjonen.

 

 

Så til det store spørsmålet:

Har nokon erfaring med små fjernkontrollar, z-wave, Zigbee, eller anna, på batteri, som tillet "ekstern knapp"??

Eg er også åpen for å knekke av covers og lodde litt, men det må nødvendigvis vere ein overkommelig jobb...

 

Spoiler

Spenstig strømbryter - Svart porselen/antikk bronse

https://www.sekelskifte.com/no/product/spenstig-strombryter-hvit-porselen-messing-2 

F.eks ein knapp ala denne, impuls og klargjort for kabla "pillebruk" - men med ein liten batteribasert remote inni, som så kan henge trådlaust på veggen.

 

Eg har sjølv flusst med z-wave piller, som jo tek imot eksternt knappesignal frå kva enn, men har til no ikkje funne tilsvarande som går på batteri..?

 

 

 

Forslag eller innspill?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes jo en mengde fjernkontroller på både Zigbee og ZWave og jeg har flere forskjellige. Noen kan linkes direkte til dimmer men jeg har alle mine linket til automasjonssystemet (NodeRed) og lar det igjen styre lyset. Poenget med det er at når lyset skal på om dagen går det til 100% men om natten bare til f.eks. 5% og morgen/kveld en plass midt i mellom.

 

Alle fjernkontrollene jeg har kan skille mellom kort og langt trykk. Kort gir standardlys ut fra når på døgnet og langt trykk dimmer opp/ned, evt går direkte til fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.