Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fibaro HCL + Wallplug. Varmestyring panelovn?


Frans

Spørsmål

Prøver å styre en panelovn koblet til med wallplug gjennom Fibaro HCL. Har Netatmo som temperaturmåler. Er dette mulig å få til? Ikke fått Fibaro til å skjønne den skal skru av ovnen via wallplug-en når innstilt temp  er nådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg prøvde via Heating panels. Hvis jeg bruker scenes har jeg mulighet til å f.eks sette opp tempen på en enkel måte når fruen klager på det er kaldt eller må jeg inn å endre hele scene-oppsettet? Var så lett på det jeg satt opp gjennom heatingpanel på ventilasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Den 13.2.2017 klokken 14.47, Moskus skrev:

Nei, hvis du bruker Scenes så er du nok litt mer låst, ja. Heating panel burde, så vidt jeg kan se, fungere. Men det kan jo være Netatmo'en som trøbler, Fibaro har vel ikke offisiell støtte for den enda?

Så du eller andre har fått det til det jeg ønsker med annen temperaturmåler?

 

Er det evt mulig å lage en scene med en variabel verdi som temperatur. Så hvis variabel temp er lavere enn netatmo temp skru på stikkontakt til panelovn og omvendt? Prøvde litt uten å få det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hva med å gjøre følgende:

 

Parametre

Avlest temperatur (Netatmo), target temperatur (virtuell device), ovn av/på

 

Regler (eventer)

Dersom avlest temperatur har vært høyere enn target temperatur i nøyaktig 5 minutter, slå av ovn.

Dersom avlest temperatur har vært lavere enn target temperatur i nøyaktig 5 minutter, slå på ovn.

 

Må det være mer avansert enn det?

 

Via brukerpanel endrer man target-temperatur. Hvis man vil ha natt-/dagssenking, kan det også være eventer som endrer target-temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 timer siden, psv021 skrev:

Regler (eventer)

Dersom avlest temperatur har vært høyere enn target temperatur i nøyaktig 5 minutter, slå av ovn.

Dersom avlest temperatur har vært lavere enn target temperatur i nøyaktig 5 minutter, slå på ovn.

 

Må det være mer avansert enn det?

Det trenger vel ikke være så avansert heller. Temperaturregulering er en treg prosess, så at det må gå 5 minutt mellom hver endring er ikke nødvendig. Det skulle holde med:

 

Regler (eventer)

Dersom avlest temperatur blir høyere enn target temperatur, slå av ovn.

Dersom avlest temperatur blir lavere enn target temperatur, slå på ovn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Grunnen til at jeg ville hatt en 5-minutters buffer der er for å unngå vakling på av/på. Kan skje dersom målt temperatur ligger nøyaktig på target, men svinger litt over og litt under. Hvis man for eksempel bruker 433-temperaturmålere som rapporterer hele tiden, vil man kunne ende opp med mye av og på, teoretisk. I tillegg kan det være greit å ha en liten sikring mot at en sensor rapporterer feil temperatur av og til, eller dersom en feilmelding tolkes som 0, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis noen andre måtte lure så tror jeg fibaro kom med en oppdatering som gjorde at det fungerte gjennom heating panel ved å linke wall-plugen og netatmo værstasjonen. Fungerer det akkurat som ønsket med mulighet for overstyring en periode :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.