Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Netatmo Værstasjon utemodul sluttet å virke


storeulv

Anbefalte innlegg

Fant ikke en bedre egnet (mer logisk) underkategori så om denne er feilplassert må den gjerne flyttes.

Utemodulen på min Netatmo værstasjon viser ikke lenger temperatur og fuktighet. Den viste dårlig batteri et par dager så jeg byttet disse, og modulen har da kontakt nok med innedelen til at den viser ny batteristatus på nettsiden, men den viser altså ingen målinger. Eller...i natt viste den temperatur i et par timer mellom ca midnatt og kl 06, og så var det slutt.

Det er nesten så man mistenker at modulen ikke tåler været så bra...

Er det andre her som har tilsvarende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet utedelen inn, og så langt ser det ut til at det hjalp, for nå viser den temperatur og luftfuktighet. Tenkte å la den stå innendørs til luftfuktigheten på utedelen matcher innedelen og så enda noen dager så den tørker helt opp. Per i dag viser utedelen 12 % mer enn innedelen (64 % vs 52 %), noe som tyder på at utedelen på ingen måte er tett. Gjetter på at det er alt regnet kombinert med temperatursvingninger rundt duggpunkt som har gjort dette.
Nå har jeg bestilt meg et deksel kalt Netatmo Shield for å tre utenpå utedelen så får vi se om det hjelper.

 

Meldte for øvrig også saken til support som mente at jeg skulle ta den fra hverandre og legge den i ris eller et annet avfuktingsmiddel i 48 timer, og så slette den fra kontoen og så legge den til på nytt. De ville også ha bilde av hvordan den står plassert, sikkert fordi den helst skal stå helt tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Samme problem her. Tok den inn og tørket noen dager, til den viste likt innedelen. Her hengte temperaturen seg opp igjen etter en stund. Tydelig at den ikke tåler fuktighet. Det som er rart er at utedelen har virket i mange år, uten noe feil. Programmert levetid..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at jeg kjøpte et beskyttelsesdeksel til utedelen:
image.thumb.png.368fa9c60ccc7b3c32d505047ea9dd5d.png
Deretter flyttet jeg hele utedelen til oppunder altangulvet (jeg har tett gulv) og et stykke fra husveggen. Der den henger nå kommer det aldri regn, men den gir en grei indikasjon på temperatur og luftfuktighet.

Men jeg er ikke veldig imponert over at en såkalt utedel ikke tåler vær... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (8 timer siden):

Men jeg er ikke veldig imponert over at en såkalt utedel ikke tåler vær... 

Jeg har gitt opp å bruke værstasjoner kjøpt hos Clas Ohlson og tilsvarende her på Vestlandet. De er ikke laget for skikkelig vær. Prøvde å se hva Kystverket hadde i sin mast da jeg gikk tur i Bergen i dag. Tror det er denne: https://www.houm.no/produkt/a518/vindmaler-nmea-ultralyd-i-rustfritt-stal-opsjon-heating-ip66-wo65/

Fant ikke pris, men rustfritt stål, ingen bevegelige deler og brukt av ultralyd til vindmåling sier sitt. 🙂 Og den er oppgitt å måle opp til 65 m/s. Til sammenlikning er drivhuset vår, som produsenten markedsfører som stormsikkert, oppgitt å tåle 35 m/s. Tror jeg sier meg fornøyd med tilgang til værdata fra de som har profesjonelt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Netatmo utedel som er byttet ut og en vindmåler som har tatt kvelden. Har også en regnmåler som er i drift, men hvem vet hvor lenge. Opplever Netatmo som heller dårlig på utendørskomponenter. Komponentene tar kvelden uten synlig inntrenging av vann. I tillegg er det treg oppdatering på data fra komponentene, som fungerte dårlig mot automatiseringen av markisa.

 

Kjøpte derfor en Ecowitt værstasjon for et par år siden, som ikke koster stort mer enn Netatmo med innendørs-, ute-, vind- og regnmåler. Den oppleves som langt bedre og har en oppdateringsfrekvens på under minuttet både mot displayet som følger med og mot Home Assistant. Regnmåling blir for treg uansett, så jeg har laget en duggsensor som supplerer i tillegg til regn (og vind, sol, etc.) for å styre markisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.