Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

iPad/skjerm til styring av smarthus


Oyvlil

Anbefalte innlegg

Usikker på om jeg er på rett plass, og om dette har blitt diskutert tidligere, men slenger ut spørsmålet her uansett.

 

Jeg har kommet meg i gang med Home Assistant og integrert store deler av smarthus enhetene inn i HA. Dette er så satt opp på et fin fint dashboard som tanken var å vise på en iPad på kjøkkenet som gjør det enkelt for alle i familien og betjene de ulike duppedingsene. Når vi rehabiliterte boligen fikk jeg elektriker til å legge inn en stikkontakt i ca. betjeningshøyde for et slikt panel, da tanken var å henge opp en skjerm i en ramme på veggen og ha kabler til strøm skjult bak skjermen.


Jeg har en gammel iPad liggende som ikke er i bruk, og tenkte da dette var et billig og brukbart alternativ til formålet. Da kan denne henge på veggen og kjøre Home Assistant appen, evt. via nettleseren. Men da er det et par spørsmål som kommer opp som jeg håper å få noen synspunkter på.

 

  1. Sikkerhet. Jeg er opplært til at man ikke skal lade mobile enheter om natten og når man ikke er tilstede med tanke på brannfare. En iPad som henger på veggen og konstant tilkoblet strøm vil jo da ikke være særlig optimalt. Finnes det løsninger som gjør at man kan styre om iPaden lader, alternativt andre ting som gjør dette sikkert.
  2. Alltid på eller ikke. Kan man styre når iPaden er på og ikke. Eksempelvis at den skrur seg av om natten, og på dagtid når ingen er hjemme?

 

Så er kanskje svaret på de over et annet produkt som er mer egnet. Tar gjerne imot forslag her også. Men det må være en eller annen form for touch, samt kostnad spiller også en viktig brikke her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyvlil skrev (3 minutter siden):

Så er kanskje svaret på de over et annet produkt som er mer egnet. Tar gjerne imot forslag her også. Men det må være en eller annen form for touch, samt kostnad spiller også en viktig brikke her. 

@Oyvlil
Du kan bruke en av disse, den ene trenger elektriker - styr dem ved hjelp av f.eks. borte/hjemme/natt/ferie flow:
https://www.elektroimportoren.no/fibaro-veggplugg-hvit-schuko/4512446/Product.html
https://www.elektroimportoren.no/fibaro-walli-outlet/4512586/Product.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig løsning det, men synes den bygger litt vel mye ut i fra veggen. Målet er å få skjermen så tett som mulig på veggen for at den ikke skal bli så dominerende. Videre hadde jeg håpt på å kun klare meg med Zigbee i systemet.

 

Å få inn elektriker er en siste utvei slik jeg ser det, så håper å få løst det uten elektriker.

 

Er det mulig å styre iPaden på noen måte om man får kontroll på styring av strømtilførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah' det berører mitt ikke-stilte spørsmål - skal jeg sette opp en slik, vil det bli brukt, hvilken informasjon må det vise for at det skal bli brukt og verdsatt. Er det noen som har noen tilbakemeldinger fra ikke-IT-kyndige brukere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borg1n skrev (1 time siden):

ah' det berører mitt ikke-stilte spørsmål - skal jeg sette opp en slik, vil det bli brukt, hvilken informasjon må det vise for at det skal bli brukt og verdsatt. Er det noen som har noen tilbakemeldinger fra ikke-IT-kyndige brukere? 

Jeg vurderte selv å gjenbruke en eldre Ipad, men etter at jeg fant den i skuffen med oppblåst batteri droppet jeg den tanken. Kjøpte heller en Google Nest 2 på tilbud for 499,- i fjor. Nå ser jeg den kan kjøpes for 699,- https://www.maxgaming.no/no/stemmeassistent/nest-hub-2nd-generation-chalk?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Google+Nest+Hub+(2nd+Generation)+-+Chalk

Den står lett tilgjengelig og viser strømpris og forbruk på de største strømbrukerne i huset. Det er også mulig å skru på lading av elbilen fra skjermen, hvis man trenger ladet bil tidligere enn det som er stilt inn i Tibber appen, som styrer vår Easee ladeboks.

Men blir den brukt? Svaret er nei. Det er kun jeg selv som sjekker status en sjelden gang. Familien er fornøyd så lenge min nye hobby ikke medfører mangel på varmtvann eller en bil uten strøm på morgenen. Og hvis de trenger å sette bilen til lading på direkten er det enklere for dem å be meg fikse det enn å vekke panelet i gangen og trykke på knappen selv. Ergo blir det neppe flere paneler i mitt hus med det første. Derfor er mitt råd å ikke legge for mye innsats i det i første omgang, før du ser om dette er noe som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borg1n skrev (5 timer siden):

Anbefaler deg å sjekke noen anbefalinger på youtube, f.eks denne https://www.youtube.com/watch?v=tb9Qe4fjt24 der han bygger kiosk-mode dashboard og bl.a forklarer hvordan han har løst lading

 

Denne var veldig fin, og akkurat i gaten jeg leter etter. Eneste minuset er at dette krever Android tablet, da slik jeg forstår det iOS har en del begrensninger på muligheten for å skru av og på skjerm samt bruke kameraet til å vekke skjermen. 

 

Ser Kiosker.io er et alternativ for IPad, men uten like mye innstillinger. Noen som er erfaring med denne? 

 

Så over til om det blir brukt eller ikke. Det er jo alltids en risiko for at det ikke blir brukt, men pr. i dag ser jeg absolutt en del bruksområder. Bare det å få samlet styring av alle smartdingser på en plass er en stor pluss. Særlig for de andre i familien uten at de måtte få tilgang til alle mulige apper for å styre varmepumpe, støvsuger osv. 

Et annet viktig aspekt her er at skjermen også skal fungere som en familiekalender som viser hver enkelts aktiviteter den kommende uken. 

 

Om det blir overflødig eller ikke. Det vil tiden vise, og det er også grunne til at jeg ikke vil invitere for mye penger i løsningen og dra nytte av ting jeg allerede har liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.