Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hjelp til å identifisere kabler i vegg


SK951

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Huset har fra gammelt av telelinje fra telenor. Bygger i disse dager ut kablet nettverk i huset, og i den forbindelse hadde det vært fint å fjerne tele-linje og bytta med nettverkskabel. Trodde dette var en simpel jobb, men ser ut som veggboksen er full av kabler jeg ikke vet hva er.

 

I utgangspunktet er vel dette en jobb jeg kan gjøre selv (lavspennings-anlegg?), eller bør jeg hyre inn elektriker her?

 

Huset har to uttak for tele (som jeg kjenner til). Denne (bilde) og en i en annen etasje.

 

Takk for hjelp!

 

IMG_4470.thumb.JPG.4c9b2f4ea7c4f56be07600e1edb00371.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, OlavT said:

Kanskje det er flere uttak som du ikke vet om?

Malere vil gladelig sparkle igjen veggbokser som ikke er i bruk, så det kan finnes veldig godt skjulte bokser rundtomkring.

Nå ser det forsåvidt ut som at denne telefonkontakten har vært utsatt for et maleprosjekt eller to uten å ha blitt fjernet, men man vet jo aldri hvordan det er på andre rom... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SK951 skrev (20 timer siden):

I utgangspunktet er vel dette en jobb jeg kan gjøre selv (lavspennings-anlegg?), eller bør jeg hyre inn elektriker her?

Hei @Bjørn Mork I utgangspunktet er det bare å fjerne disse kablene, da de aldri vil bli tatt ibruk igjen (den sorte er som andre har sagt, tilførsel fra gamle Televerket).
Når det gjelder opplegg av alt tele og data i ditt eget hus, finnes der egne krav til utførelsen av dette: https://www.nelfo.no/artikler/2020/krav-til-ekomnett-i-boliger/


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byelektrikeren skrev (2 timer siden):

Hei @Bjørn Mork I utgangspunktet er det bare å fjerne disse kablene, da de aldri vil bli tatt ibruk igjen (den sorte er som andre har sagt, tilførsel fra gamle Televerket).
Når det gjelder opplegg av alt tele og data i ditt eget hus, finnes der egne krav til utførelsen av dette: https://www.nelfo.no/artikler/2020/krav-til-ekomnett-i-boliger/


 

Som andre her inne sier; den sorte er en standard 4-par vaselinkabel (vaselin på de indre lederne for å sikre mot vanninntrengning). Gamle kabelmontører hadde ofte VELDIG myke hender...
De grå er std 2-par innendørs kabel.
Ut fra bildet ser det ut til at det er en "ekte" telemontør som har installert anlegget. Det ser jeg på at de overflødige lederne er tvinnet opp rundt skrutrekkeren. Er selv tidligere telemontør med montørkurs fra Teleskolen på Alfaset i Oslo, og dette var sånn vi lærte å gjøre det på 80-tallet.

Ang kablet nettverk har jeg én anbefaling: legg opp minimum Kat6-kabel, så får du Gbit-nettverk. Kat5 kan gi gode hastigheter, men garanterer IIRC ikke mer enn 100 Mbit/s. Kat6 er litt stivere og uhåndterlig, men kjøp deg en flaske polywater til smøring så bør det gå bra. IKKE smør med Zalo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.