Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Altibox + TP-link deco faller ut kortvarig


Trønderbart

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tidligere hatt Telenor-nett over coax (eller "hybrid-fiber" som de sa fint kaller det), med deres modem og router samt et par mesh-punkt.
Har nå hatt montør innom og fått meg Altibox med "hjemmesentral" (Zyxel VMG v2). 


Har kjøpt inn TP-link Deco X55, har satt opp hjemmesentralen i bromodus og har installert router + to mesh-punkter (alle tre tp-link deco). Alt av oppkobling har gått smertefritt, og nettet virker. Men!

Nettet faller ut relativt ofte. Kortvarig bortfall, alt fra sekunder til et minutt eller to. Dette kan skje flere ganger i timen, eller bare noen ganger i døgnet. Jeg mistenker at det er Deco-enhetene som forårsaker dette, for når jeg mister internett og går inn i Deco-appen, så får jeg ofte ikke logget inn (ikke forbindelse), eller den bare står og "spinner" når jeg går inn. 
Har kjørt installert nyeste fastvare på alle enhetene og har kjørt reset x flere. Det er kablet forbindelse mellom alle enhetene. 
Hjemmesentralen og den første routeren/punktet henger ved siden av et sikringsskap, -kan dette forårsake slikt?

Usikker på hvor lett det er å avhjelpe dette pr internett, men tar gjerne imot tips til feilsøking.

Endret av Trønderbart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderbart skrev (På 6.11.2023 den 22.08):

Hjemmesentralen og den første routeren/punktet henger ved siden av et sikringsskap, -kan dette forårsake slikt?

Tvilsomt, med mindre du har kontaktorer eller annet som støyer mye i skapet.

 

Har samme "router" hengende like ved sikringsskapet.

Det første jeg gjorde var å slå av WiFien på boksen, så den ikke skulle lage kødd (les: støy) for aksesspunktene mine.

 

Nå kjenner jeg ikke "deco" men syntes jeg leste ordet "mesh"..

En kjetting er ikke sterkere enn det svakeste leddet.
Og i WiFi-samenheng på mesh betyr det en halvering av både båndbredde og pålitelighet for hvert ledd.

 

Eneste måte å feilsøket er å plugge seg inn med ethernet-kabel på hvert ledd med ett kjent godt nettverkskort og et pålitelig operativsystem på god hardware.

Endret av NilsOF
Router vs "router"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsOF skrev (4 minutter siden):

 

 

Nå kjenner jeg ikke "deco" men syntes jeg leste ordet "mesh"..

En kjetting er ikke sterkere enn det svakeste leddet.
Og i WiFi-samenheng på mesh betyr det en halvering av både båndbredde og pålitelighet for hvert ledd.


Hei!

Dette stemmer vel ikke når jeg har kabel mellom alle punktene mine?

 

Uansett, jeg flyttet hjemmesentralen en halvmeter bort fra sikringsskapet, flyttet routeren/mesh-punkt nr 1 en halvmeter bort derfra, resatte alt, installerte ny fastvare, og nå oppleves det stabilt, ingen signalbortfall siste tre døgn, imot opptil mange ganger i timen tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har ethernet kabel mot hvert aksesspunkt så er det heller ikke noe mesh 😉 Eller?
Min rullegardin begynner å gå ned hver gang jeg leser ordet "mesh" 😄

Kombiner med ønske om pålitelighet og båndbredde, gjerne krydre med ord som 4k eller bare "video"; da skrur jeg av.
 

Men da HAR du noe i sikringsskapet som støyer.

Eller muligens; noe som støyer på el-nettet ditt og en overgangsmotstand i sikringsskapet som akkumuleres som støy.

Endret av NilsOF
Eller ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.