Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Totalrenovering av hus - gjøre det meste smart


Dimmepucken

Spørsmål

Hei!

 

Jeg har kjøpt et hus som skal ribbes fra topp til tå neste år, og jeg har mulighet til å velge inn alt nytt av elektro osv. Jeg har lekt med noe automatisering i nåværende bolig med Hue, Sonos, Mill osv., men da med individuelle apper. Jeg har drømt om å samle alle smarte enheter i en løsning og ha mulighet til å bygge automatiseringer på tvers. Jeg har kjøpt huset for å få bo til jeg bæres ut i kiste så videresalg er ikke viktig. Her er mine foreløpige planer for det jeg ønsker at skal være "smart";

Exvent sentralventilasjon, varmekabler i flere rom, lys, sikkerhet (ringeklokke, kamera ute, lås på hoveddør + garasje + vaskerom), solskjerming, 2x elbil-lader, Sonos, garasjeport på IR, solceller (på sikt, klargjør for det), hvitevarer, varmepumpe, gressklipper, støvsuger, apple tv, div sensorer (fukt, luft, brann osv.)

 

Jeg har prøvd å lese meg opp på Matter, men har forstått at man ikke er helt i mål. Athom Homey Pro ser kanskje mest brukervennlig ut og enkelt å sette opp, men mangler et par "apper" for ulike systemer. Kunne f eks tenkt meg Arlo som det ikke er støtte for. Snakkes mye om Home Assistant på forumet her, og selv om jeg sikkert får satt det opp til tross for at jeg ikke er så tech-kyndig, så appellerer det mer med en plug-n-play løsning. Det jeg har forstått er at jeg burde gå for åpne løsninger og IKKE for f eks Plejd som er lukket.

 

Er det noen som har tips for å sette meg på rett spor? Jeg har ca. 3 mnd på meg på for å ta en beslutning.

Endret av Dimmepucken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Se også på lokale løsninger med direkte integrasjon, for eksempel via zigbee eller z-wave. Da slipper du problemer den dagen noen går konkurs, avslutter (sky)tjenester eller bare blir grådige og begynner å ta betalt for (sky)tjenester som var inkludert da du kjøpte. Tenk også på levetiden og kostnad for utskiftning, mye billigere å bytte en lyspære enn hele lampen... Tradisjonelle brytere og stikkontakter holder jo i femti år, men gjør den smarte også det? Og kan den fortsatt styres om 50 år? Eller 10 for den saks skyld?

Med tanke på solceller så er mange av inverterne elendige på smarthusintegrering, så her kan det være lurt å ta med separat strømmåling på kursen om du vil ha gode data til styring. Jeg har en elko smart tag på inverterkursen som gir gode data, skyløsningen til min solis inverter gir kun data vert femte minutt som er ubrukelig til smartstyring (selv alarmer/feil registreres bare hvis de er aktive i rapporteringsøyeblikket...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Solceller er vel den ene store saken som gjør at strømregningen blir merkbart mindre. Ellers er de de store forbrukerne som varmekabler, el.bil lader og vv-bereder som gir best uttelling med smartstyring.

 

En veldig stor del av strømsparing er bevissthet rundt hva som bruker strøm og når. Hos meg hadde jeg f.eks. alltid badegulvet stående på 32 grader før strømprisen gikk i taket. Nå står termostaten på 27 grader men varmen er kun på når der er billig strøm og/eller god effekt i solcellene. Resultatet blir at store deler av døgnet holder badegulvet under 20 grader og det lever jeg greit med... Hører mange sier at de "må ha det godt og varmt på badet". Joda, helt greit det men det koster...

 

Skal du kjøpe tjenester for å sette opp et system blir det fort dyrt så finner du et eller annet du kan putle med selv så er det en fordel. Jeg har holdt på med mer eller mindre daglig programmering i 5 år, ikke fordi det er så fryktelig mye jobb men ting endrer seg hele tiden, en ser nye muligheter og ting en ikke hadde tenkt skikkelig gjennom fra starten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
18 minutes ago, SveinHa said:

badegulvet

Siden det er snakk om totalrenoving kan det være verdt å vurdere kraftigere varmekabler, da blir det mer muligheter til styring og. Påstøp med kabler kan lagre mye varme fra sol/billige timer til de dyre. Jeg styrer for 18 grader lufttemperatur (da holder gulvet ca. 23 grader), men under -10 ute må kablene varme konstant for å holde det oppe. Jeg øker til 21 ved ledig solproduksjon, i oktober fungerte det flott og sparte mye forbruk under pristoppen på kvelden men nå hjelper det ikke noe. Hadde effekten vert det dobbelte kunne jeg nok spart en god del , spesielt siden det er nå prisene er høyest og svinger mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svarene!

 

Jeg tror kanskje at der jeg vil svarte er på type system, standard eller sentral, og deretter gjøre tilvalg på alle løsningene jeg trenger basert på dette.

 

@thoralex jeg ser du bruker Home Assistant som mange andre på forumet. Er dette dummy-proof? Jeg er forsåvidt glad i å lese meg opp og sette meg inn i nye løsninger, men jeg har andre personer i huset er som er vant til brukervennligheten fra standardappene (Sonos, Hue osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
thoralex skrev (2 minutter siden):

Siden det er snakk om totalrenoving kan det være verdt å vurdere kraftigere varmekabler, da blir det mer muligheter til styring og.

God isolasjon under gulvet og tykk påstøp er bra. Alle mine gulv bortsett fra badet har 30-40cm isopor og 10m3 lecakuler under det og de mister bare en grad eller så i døgnet mens badet gjerne mister 6-8 grader på 6 timer. Badegulvet har mindre påstøp og standard Glava fra 1975 (antagelig 10 cm) og kald krypkjeller under.

 

Det bør også vurderes vannbåren varme, da har en fleksible muligheter for varmekilder. Jeg varmer gulvene og tar opp tappevannet til 40 grader med varmepumpe og med en dieselbrenner som nødmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Dimmepucken skrev (7 timer siden):

@thoralex jeg ser du bruker Home Assistant som mange andre på forumet. Er dette dummy-proof? Jeg er forsåvidt glad i å lese meg opp og sette meg inn i nye løsninger, men jeg har andre personer i huset er som er vant til brukervennligheten fra standardappene (Sonos, Hue osv.)

Jeg pleier å si at Home Assistant er rett valg for de som ønsker en ny hobby. Hvis du vil ha noe som bare virker er ikke dette rett system. Du må velge mellom brukervennlighet og full maksimal frihet i valg av utstyr - du vil ikke få begge deler før alle som produserer utstyr til smarthus følger en standard. 

I den fasen du er nå er det viktigere at du legger inn tilstrekkelig med trekkerør. Minimum for å ha kablet tilkobling til alle enheter i wifi mesh-løsningen i huset. Ideelt sett bør du har minst et trekkerør til hvert rom, gjerne fler. CAT5/6 kabler kan overføre strøm og kan være en god metode for både tilkobling og strømforsyning til sensorer slik at du slipper å bytte batterier hele tiden. Det er også veldig greit å ha kablet nettverk til TV og evt spill-PCer.

Samtidig som du ser på dette kan du se nærmere på mulige løsninger for smarthus. Som andre har påpekt, uansett hva du velger, velg et som støtter zwave eller zigbee slik at du har mest mulig lokal styring og større mulighet til bytte ut hjernen i systemet hvis du ønsker en annen løsning senere. Basert på det jeg har lest om andre løsninger vil jeg foreslå at du søker info om Futurehome. Det er en norsk løsning. Mye mer begrenset enn Home Assistant og Homey, men en løsning som leveres av flere elektrofirma og som gir inntrykk av å kreve mindre av brukeren. Her er en omtale jeg fant: https://www.smarthusbloggen.no/2022/12/06/homey-eller-futurehome/ 

Du kan også lese hva Tibber skriver om valg av smarthusløsning: https://tibber.com/no/magazine/power-hacks/beste-smarthus-system

Lykke til med renovasjon og starten på smarthus! 🙂

Endret av christbj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg vet ikke om du har tenkt på det, men for din egen skyld anbefaler jeg at du ser på smarthussystemet som noe du ikke skal ha for mange brukere inn på. Med det mener jeg at smarthussystemet ikke trenger å være brukervennlig for "alle" i heimen da de ikke skal bruke det. Til manuell styring av lys og musikk og annet knask anbefaler jeg at brukerne fortsetter å bruke appene fra f.eks. Hue og Sonos.

 

Dette har kanskje ikke all verdens praktiske betydning, men som parameter for valg av "hjerne" i huset er det greit å slippe å måtte finne en løsning som "alle" kan bruke. Da unngår du at det blir for mange kokker i styringen, og så beholder brukerne sine vante grensesnitt. I tillegg får du flere valgmuligheter. Selv har jeg en Homey Pro som sentral, og en Home Assistant på en RPi 3B+ for visning av temperaturer, busstider og slikt på mobilen hos brukerne.

 

Jeg snakker med en viss erfaring her etter å ha sniksmartifisert heimen over en periode på 6-7 år... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.