Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av smartsystem


OlavJ

Spørsmål

Hei. Jeg har et hus uten noen smartprodukter foruen Easee elbillader. 

Har fire termostater til gulvvarme. Tre i stua/tv-stue, og en i gangen. Burde holdt med to en i gang, en i stue og en i tv-stue.

Trenger et enkelt system for dette. Har vurdert Elko sine nye termostater. Forstår at jeg låser meg ved å kjøpe deres Wifi-løsning, da smarthubben kun støtter Elko-produkter.

Hva er billig, enkelt og samtidig framtidsrettet? Sikkert ikke dumt om det støtter Thread/Matter. Har sett litt på Futurehome 2. Kan få det for 1500. Vil det fungere greit med Zigbee termostater? Har også sett på Heat-it. De koster 1250 i hvit nå, mot Elko 950 på tilbud. Systemet skal brukes av mine foreldre som kan null om teknologi, så viktig at det fungerer svært enkelt. 

Kan Futurehome 2, 3-4x zigbee termostater og 1x elbillader kombineres med Tibber pulse? Får man da Enova-støtte?

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg begynner med det siste, støtte fra Enova. Svaret er ja - du vil kunne søke om støtte til smarthus. Enova kaller dette “pris- og effektstyrt energilagringssystem for boliger”. De viktigste kriteriene er at du styrer to forskjellige typer “flyttbare laster” både etter pris og effekt og at alt arbeid på fast elektrisk anlegg er utført av kvalifisert elektikerfirma. Lading av elbil og gullvarme kvalifiserer som “flyttbare laster”. Det samme gjør varmtvannsbereder, men her finnes også en egen kategori for “smart varmtvannsbereder”. Du må også installere programvare på smarthussentralen som styrer utstyr både etter pris og etter effekt. Du kan f.eks. sette at huset ikke skal overstige 10 Kw i snitt per time. I mitt hus skjer det primært ved at Tibber struper effekten på easee når elbilen lades. Det er svært sjelden noe annet må skrus av i tillegg, men jeg har en funksjon som kan skru av vv-berederen ved behov.

Ang valg av utstyr tenker du rett. Velg utstyr som bruker åpne standarder som Zwave, Zigbee og Matter. Styr unna Wifi, selv om det finnes brukbart utstyr så er det mye mer på wifi som er avhengig av skyløsning og dermed kan miste all funksjonalitet om skyløsningen går ned eller stenges. Futurehome støtter begge deler og er ut fra omtale et av de enklere systemene å komme i gang med. Tenk langsiktig når du kjøper. Prisforskjell på 2-300 kr for en enhet betyr lite i helhetsbildet når du også tar med kostnad av elektriker og smarthussentral. Det viktigste er å kjøpe utstyr med god kvalitet som følger åpne standarder.

Et siste tips fra egen erfaring. Ikke gjør det mer komplisert enn nødvendig. Du kan fint la Tibber styre Easee for lading av elbil helt uavhengig av resten av systemet. Tibber har også apper for å lese status fra mange typer elbil, slik at Tibber vet hvor mye strøm som trengs og kan beregne ladetiden. Styring av oppvarming til laveste pris må du gjøre i Futurehome eller annen smarthussentral. Hvordan det gjøres med Futurehome må du søke opp selv evt andre gi råd om. Jeg styrer dette selv i Home Assistant, men det systemet anbefaler jeg kun til de som ønsker en ny hobby. 😅

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
OlavJ skrev (På 21.11.2023 den 17.42):

Hva er billig, enkelt og samtidig framtidsrettet?

Fryktelig vanskelig å svare på... Jeg kan bare svare ut fra mitt ståsted og jeg har jobbet med industriautomasjon siden tidlig -80 tall. Begynte med litt beskjeden hjemmeautomasjon for 10-11 år siden og dette er en heeeeelt annen verden enn det jeg har jobbet med hele livet. For 5-6 år siden kjøpte jeg nytt hos og har siden den tid vært gjennom og forkastet 3-4 kurante systemer jeg allerede hadde satt i drift i tillegg til at jeg har hatt 3-4 andre system til vurdering uten å finne ut at det var noe jeg kunne leve med. Endte til slutt opp med Node Red og har ikke sett meg tilbake... 

 

Det hele koker i grunnen ned til hva du selv vil og kan: Mekker du selv eller må kjøpe tjenester? En ting er elektriker for kobling av dippedutter men det som virkelig kan komme til å koste et programmeringstjenester. Jeg synes jo det er gøy med programmering og bruker mye tid på slikt. Jeg vet der finnes systemer som er relative enkle å sette opp, der du får det meste du trenger "rett ut av esken", men disse får andre fortelle om for jeg vet ikke noe om de...

 

christbj skrev (1 time siden):

Styr unna Wifi,

WiFi er mer enn WiFi. Jeg bruker en del WiFi utstyr men ingenting går på nett/cloud (selv om noe av utstyret KAN det så er det ikke sikkert at det MÅ). F.eks. Shelly har innebygget cloud løsning som gjør at du får tilgang på telefonen fra hvor som helst men jeg har ikke en gang brydd meg om å se på hvordan det fungerer. Alle mine Shelly-enheter kommuniserer utelukkende over WiFi med MQTT og INGEN data forlater mitt hjemmenett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
On 25/11/2023 at 20:18, SveinHa said:

Fryktelig vanskelig å svare på... Jeg kan bare svare ut fra mitt ståsted og jeg har jobbet med industriautomasjon siden tidlig -80 tall. Begynte med litt beskjeden hjemmeautomasjon for 10-11 år siden og dette er en heeeeelt annen verden enn det jeg har jobbet med hele livet. For 5-6 år siden kjøpte jeg nytt hos og har siden den tid vært gjennom og forkastet 3-4 kurante systemer jeg allerede hadde satt i drift i tillegg til at jeg har hatt 3-4 andre system til vurdering uten å finne ut at det var noe jeg kunne leve med. Endte til slutt opp med Node Red og har ikke sett meg tilbake... 

 

Det hele koker i grunnen ned til hva du selv vil og kan: Mekker du selv eller må kjøpe tjenester? En ting er elektriker for kobling av dippedutter men det som virkelig kan komme til å koste et programmeringstjenester. Jeg synes jo det er gøy med programmering og bruker mye tid på slikt. Jeg vet der finnes systemer som er relative enkle å sette opp, der du får det meste du trenger "rett ut av esken", men disse får andre fortelle om for jeg vet ikke noe om de...

 

WiFi er mer enn WiFi. Jeg bruker en del WiFi utstyr men ingenting går på nett/cloud (selv om noe av utstyret KAN det så er det ikke sikkert at det MÅ). F.eks. Shelly har innebygget cloud løsning som gjør at du får tilgang på telefonen fra hvor som helst men jeg har ikke en gang brydd meg om å se på hvordan det fungerer. Alle mine Shelly-enheter kommuniserer utelukkende over WiFi med MQTT og INGEN data forlater mitt hjemmenett.

 

 

Takk for svar. Kan ikke programmering, og har ikke tid til å sette meg inn i det. Kan til nød laste ned custom støtte for et produkt på en side og legge det til manuelt på en hub, men programmering er ikke aktuelt. Kan ikke det, og har ikke tid til å sette meg inn i det. Systemet skal brukes hos mindre foreldre på 64 som bare vil at ting skal funke. De trenger jo ikke et veldig avansert system, kun termostat for gulv som kobles opp mot Nordpool samt styring av Mill-ovner på samme måte. Så hadde det vært fint om systemet var fremtidsrettet. Elko har Wifi-produkter og sier de vil støtte Matter i fremtiden, men veldig vanskelig å vite, siden de nå stenger ute alt annet enn Elko fra hubben sin. Wifi-termostatene funker kun direkte med Elko tror jeg. Det beste hadde kanskje vært Wifi-termostat med Matter støtte, og som fungerte med andre hubber - slik at de kunne brukes om Elko legger ned tjenesten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.