Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Dimming av Hue?


Joccahontas

Spørsmål

Vi er i prosessen med å bygge nytt hus, og jeg ønsker smarte lyspærer i den ene etasjen. Jeg har alt flere Hue-pærer, og hadde håpt å bruke disse. Jeg ønsker å kunne dimme disse med bryter, og trodde at det kunne gjennomføres med en dimme-puck, som Namron Zigbee Dimmer. Men elektriker virker litt skeptisk til at denne også kan brukes til å slå lyset helt av, er det noe jeg misforstår?

 

Vet at flere sier dropp smarte pærer for smarte brytere, men jeg er en sucker for farge og stemningslys 🙃

hue.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Dimmer OG smartpære er en dårlig kombinasjon, du trenger bare den ene av de 2... Om dimmeren dimmer ned smartpæren går antageligvis elektronikken i pæren bananas og skjønner ingenting.

 

Jeg holder en knapp på dimmer+standard pærer men det gir jo mindre stemningsmuligheter og når det er viktig er det smartpærer som gjelder. HUE pærer kan jo assosieres med fjernkontroll eller styres fra hjemmeautomasjonssystemet om du har slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
3 minutes ago, SveinHa said:

Dimmer OG smartpære er en dårlig kombinasjon, du trenger bare den ene av de 2... Om dimmeren dimmer ned smartpæren går antageligvis elektronikken i pæren bananas og skjønner ingenting.

 

Jeg holder en knapp på dimmer+standard pærer men det gir jo mindre stemningsmuligheter og når det er viktig er det smartpærer som gjelder. HUE pærer kan jo assosieres med fjernkontroll eller styres fra hjemmeautomasjonssystemet om du har slikt...

 

Takk for svar 🙂 Jeg mener ikke at jeg ønsker en tradisjonell dimmer som begrenser strømlast, jeg ønsker en dimmer som sender et signal til de smarte pærene om at de skal dimmes. Typ som FoH av Senic, men uten å begrense meg til å bruke utelukkende Hue fremover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis du vil dimme smartpærer ved å vri på en knott så kan du kikke på disse eller lignende: https://www.komplett.no/product/1218928/hjem-fritid/belysning/lysbrytere-dimmere-lysstyring/philips-huetap-dial-switch-hvit

Men det beste er jo å sette det opp slik at en ikke trenger å trykke, vri eller noe annet. Huset vet hva du vil og gjør det uten at du trenger å tenke på det.

Eksempelvis så sendes et varsel til min mobil når noen ringer på. I varselet står det spørsmål om vi har besøk. Svarer jeg ja på dette varselet, så aktiveres scener for lys som jeg på forhånd har lagd. Tilsvarende når jeg slår på koketopp. Da aktiveres en scene for arbeidslys på kjøkkenet. Eller scene på bad som har nattlys på nattetid. Her er det bare fantasien som begrenser. Og den sjeldne gangen jeg eller kona trenger å overstyre, så gjøres det enkelt via mobil. Men det kan telles på en hånd i løpet av et år.

SveinHa skrev (51 minutter siden):

Jeg holder en knapp på dimmer+standard pærer men det gir jo mindre stemningsmuligheter


Lys er ikke bare stemning. Jeg bruker fargenyanser på enkelte lyskilder som avviker så lite fra normalen at en ikke ser at det er en fargenyanse der uten at en vet om det. Bruksområdet er hovedsaklig å varsle om en eller annen tilstand i huset. Det fine med smartpærer er fullstendig og uavhengig kontroll på de. Da kan de brukes til nye ting en ikke så for seg i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
48 minutes ago, stigvi said:

Hvis du vil dimme smartpærer ved å vri på en knott så kan du kikke på disse eller lignende: https://www.komplett.no/product/1218928/hjem-fritid/belysning/lysbrytere-dimmere-lysstyring/philips-huetap-dial-switch-hvit.

 Jeg har sett på og vurdert disse, men hadde som nevnt håpt å ikke være låst til Hue. Tanken var å sette opp en rPi med Home Assistant som hub, med mulighet til å dimme og skru av og på med bryter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Joccahontas skrev (6 minutter siden):

 Jeg har sett på og vurdert disse, men hadde som nevnt håpt å ikke være låst til Hue. Tanken var å sette opp en rPi med Home Assistant som hub, med mulighet til å dimme og skru av og på med bryter

 

Denne krever ikke hue:

https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-4-i-1-vridimmer/4512726/Product.html

 

Fungerer fint med Zigbee2MQTT. Direkte assosiasjon så du er ikke avhengig av at pi'en er oppe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Joccahontas skrev (18 minutter siden):

 Jeg har sett på og vurdert disse, men hadde som nevnt håpt å ikke være låst til Hue. Tanken var å sette opp en rPi med Home Assistant som hub, med mulighet til å dimme og skru av og på med bryter

Philips Hue baserer seg på Zigbee og er like lette å bruke i forskjellige systemer som andre produsentens Zigbee utstyr. Du må gjerne unngå Philips Hue hvis du har et anstrengt forhold til de, men jeg ser ikke helt hva du mener med at du låses til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
14 minutes ago, stigvi said:

Philips Hue baserer seg på Zigbee og er like lette å bruke i forskjellige systemer som andre produsentens Zigbee utstyr. Du må gjerne unngå Philips Hue hvis du har et anstrengt forhold til de, men jeg ser ikke helt hva du mener med at du låses til de.

Jeg er ikke imot Hue, men jeg har forstått det slik at denne bryteren virker utelukkende på Hue-pærer eller Hue hub? Det er det jeg mener med at jeg ikke vil låses 🙂

Et annet "problem" er at disse bryterne skiller seg ut fra de andre jeg har, og jeg kunne tenkt meg å kjøre samme stil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

HUE er vel i øverste klasse av denne type utstyr men om du lar styringen gå via en eller annen hub kan du jo mikse og trikse med leverandører som du vil.

 

Det er ikke mye manuell styring jeg har men jeg har fjernkontroller fra IKEA, HUE, Vision Security og Remotec og disse styrer dimmere fra IKEA, Fibaro, Qubino og andre ting via NodeRed. De signaler som kommer fra fjernkontrollen kan omformes til whatever dimmeren vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.