Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Smart måte å detektere lading på dum elbillader?


Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre DEFA erange uno lader som jeg gjerne kunne tenke meg å overvåke strømbruk på, og jeg lurer på om noen har erfaring med å gjøre dette på en enkel og billig måte. Jeg har egentlig ikke behov for detaljert overvåking, i prinsippet holder det å detektere om lading er aktiv eller ikke. 

Jeg har flere tanker om dette, bl.a. om bruk av en Aeotec home energy meter kunne være løsningen. Denne kan jeg greit feste rundt tilførselkabel i garasjen og dermed få nødvendig informasjon. Jeg innbiller meg dog at dette kunne vært gjort på en enklere og rimeligere måte, siden jeg egentlig ikke trenger så detaljert info som denne kan gi. Jeg kjenner til at det finnes løsninger som kan monteres i sikringsskap, og at det også finnes løsninger fra diverse kinesiske leverandører, men jeg kunne tenkt meg noe som ikke krever elektriker og som jeg faktisk kan stole på at holder mål rent kvalitetsmessig - har ikke lyst på noe ræl som er koblet til 220v i huset mitt.... Om noen har erfaring med Home energy meter eller andre løsninger - eks. detektere endring i lys fra lysdiodene på elbilladeren eller om en eller annen sensor strategisk montert kunne si meg om lading pågår eller ikke..... Ville være takknemlig for innspill her 😃 Kan legge til at jeg bruker Homey Pro som styringssentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke montere disse rundt kabelen. Da vil magnetfeltet rundt den ene lederen nulle ut magnetfeltet i den/de andre lederene. Så slike målere som du klipser over en leder må som regel stå i skap eller i ladeboks hvis det er plass til noe slikt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Du kan ikke montere disse rundt kabelen. Da vil magnetfeltet rundt den ene lederen nulle ut magnetfeltet i den/de andre lederene. Så slike målere som du klipser over en leder må som regel stå i skap eller i ladeboks hvis det er plass til noe slikt der.

Hei! Mener du at jeg ikke kan bruke Home Energy meter e.l. rundt selve ladekabelen til elbilen, men at den må monteres rundt tilførselskabelen til ladeboksen og da antakelig vil fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 02/12/2023 at 14:33, sprettballen said:

Hei! Mener du at jeg ikke kan bruke Home Energy meter e.l. rundt selve ladekabelen til elbilen, men at den må monteres rundt tilførselskabelen til ladeboksen og da antakelig vil fungere?

Poenget er at en slik måler (strømtrafo) ikke kan monteres utenpå en kabel. Den må monteres på hver enkeltleder, det gjøres normalt inne i et sikringskap (eller ladeboksen), der er kabelen avmantlet og avsluttet, og enkeltlederne er tilgjengelig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårek skrev (11 timer siden):

Poenget er at en slik måler (strømtrafo) ikke kan monteres utenpå en kabel. Den må monteres på hver enkeltleder, det gjøres normalt inne i et sikringskap (eller ladeboksen), der er kabelen avmantlet og avsluttet, og enkeltlederne er tilgjengelig. 

Hei! Takk for svar! Det var oppklarende! Når jeg tenker meg om, er det jo opplagt at dette fungerer slik du beskriver 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hverken hvilken bil du har, hvilken strømleverandør du har eller hvilken hjemmesentral du har, men mine to el-biler (VW og Audi) har integrasjon mot Tibber slik at Tibber vet når disse lades fra strømnettet hjemme selv om det er fra en stikkontakt (ja, dette er bare unntaksvis, jeg har lader i garasjen).  Begge bilene har også integrasjon mot Homey som gjør at jeg kan lage en flow som bl.a. trigger på start/stopp av lading.
Poenget mitt er at det kan være andre løsninger enn dedikert HW på laderen som kanskje kan brukes til å detektere lading, men det avhenger som sagt av en eller flere av parametrene bilmodell, strømavtale og hjemmesentral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.