Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

MicroMatic ZB250 erfaringer


Bjørn Mork

Anbefalte innlegg

Er veldig fornøyd med disse dimmerne så langt.  Men de har en feature som overrasket litt og som har medført noen brukerfeil her i huset:  Du kan slå på lyset ved å rotere dimmerattet.  Det er ikke nødvendig å trykke på det.

 

Problemet er at dimmeren da starter på "min" uansett hva den var stilt på før.  Det spiller ingen rolle hvilken vei rattet roteres.  Funksjonen gir en viss mening om man roterer kraftig med klokka.  Men hvis du bare så vidt rører rattet, eller roterer det mot klokka, så blir dimmeren slått på med minimum styrke.  Og har du, som meg. vært sånn passelig lite nøye med å justere minimum så kan forskjellen på "av" og "på mimimum" være helt usynlig. Da er det fort gjort at en bruker forsøker på trykke på dimmeren for å slå på lyset. Og dermed slå det "av" igjen..

 

Et tips for å unngå de verste frustrasjonene er vel å justere minimum lysstyrke slik at det er synlig.  Men jeg tror egentlig jeg ønsker meg at funksjonen forsvinner.  Ser ikke helt nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Er veldig fornøyd med disse dimmerne så langt.  Men de har en feature som overrasket litt og som har medført noen brukerfeil her i huset:  Du kan slå på lyset ved å rotere dimmerattet.  Det er ikke nødvendig å trykke på det.

 

Problemet er at dimmeren da starter på "min" uansett hva den var stilt på før.  Det spiller ingen rolle hvilken vei rattet roteres.  Funksjonen gir en viss mening om man roterer kraftig med klokka.  Men hvis du bare så vidt rører rattet, eller roterer det mot klokka, så blir dimmeren slått på med minimum styrke.  Og har du, som meg. vært sånn passelig lite nøye med å justere minimum så kan forskjellen på "av" og "på mimimum" være helt usynlig. Da er det fort gjort at en bruker forsøker på trykke på dimmeren for å slå på lyset. Og dermed slå det "av" igjen..

 

Et tips for å unngå de verste frustrasjonene er vel å justere minimum lysstyrke slik at det er synlig.  Men jeg tror egentlig jeg ønsker meg at funksjonen forsvinner.  Ser ikke helt nytten.


Spørsmål: Er det ikke mer brukervennlig om rattet brukes til å dimme ned til det praktisk brukbare minimumsnivået? Hvorfor skal det være mulig å dimme ned til null hvis dette er noe som ikke brukes og skaper kluss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, stigvi said:


Spørsmål: Er det ikke mer brukervennlig om rattet brukes til å dimme ned til det praktisk brukbare minimumsnivået? Hvorfor skal det være mulig å dimme ned til null hvis dette er noe som ikke brukes og skaper kluss?

Joda.  Så jeg bør vel bare løpe rundt og sette fornuftig minimumsnivå.  Det er tross alt veldig enkelt på denne dimmeren.  Bare sløvhet som gjør at jeg ikke har gjort det.

Jeg vet uansett ikke om jeg er så glad i funksjonen. Virker mer upraktisk enn nyttig. Men det er kanskje fordi det er litt uvant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (På 18.12.2023 den 13.45):

Joda.  Så jeg bør vel bare løpe rundt og sette fornuftig minimumsnivå.  Det er tross alt veldig enkelt på denne dimmeren.  Bare sløvhet som gjør at jeg ikke har gjort det.

Dette kan løses ved å endre innstillingen «startup behavior» fra «Previous Value» til «On». Samtidig kan du endre nivået den startet på «On level». Jeg må teste både i dagslys og på kvelden før jeg blir sikker på hva jeg vil ha, per nå har jeg satt nivået til ca 75%. Vedlagt bilde fra Home Assistant der dimmeren er tilknyttet med Zigbee i ZHA tillegget.

IMG_0039.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det er et bra tips. Når jeg tenker på det så er det vel mer praktisk med et  forhåndvalgt lysnivå per lampe enn en tilfeldig verdi som dimmeren stod på sist noen slo den av.


Men jeg bruker zigbee2mqtt og der ser det ikke ut til at de innstillingene er eksportert.  Ihvertfall finner ikke jeg dem hverken i HA eller i Z2M frontend.  Antar det lar seg fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endret

 exposes: [e.light_brightness(), e.power(), e.current(), e.voltage(), e.energy()],

til

 exposes: [e.light_brightness().withLevelConfig(), e.power_on_behavior(), e.power(), e.current(), e.voltage(), e.energy()],

i zigbee-herdsman-converters/devices/micromatic.js og kan da sette f.eks "level_config":{"on_level":187} og "power_on_behavior":"on".

 

Jeg ser at det har effekt ved at "brightness" settes til 187 når dimmeren slås av, og dermed at dette er lysstyrken når den slås på ved å trykke på hjulet.  Men det endret ikke oppførselen når hjulet snurres i av-posisjon.  Da slår den seg fremdeles på med "brightness" satt til 1.

Mulig jeg ikke fant de helt riktige besvergelsene.  Må innrømme at jeg fikler mer enn jeg forstår her 😉  Men du får altså til å stille inn dimmeren slik at den starter med en valgt lysstyrke forskjellig fra minimum når du roterer hjulet i av-posisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (26 minutter siden):

Mulig jeg ikke fant de helt riktige besvergelsene.  Må innrømme at jeg fikler mer enn jeg forstår her 😉  Men du får altså til å stille inn dimmeren slik at den starter med en valgt lysstyrke forskjellig fra minimum når du roterer hjulet i av-posisjon?

Betinget ja…  Hvis jeg dimmer så langt ned jeg kan mens jeg fortsatt kan se lys og så skrur av med et trykk på hjulet, da starter den igjen med innstilt styrke (ca 75%). Men om jeg skrur ned så langt jeg kan og lyset tilsynelatende er av, så er det tydeligvis ikke helt av. For da må jeg trykke på hjulet to ganger for å få det på igjen. Men det kommer med innstilt styrke når det kommer.

Ser ellers at det ikke står noe i papirene som fulgte dimmeren om at den kan skrus av ved å vri. Det står kun «Lys av og På: Et kort trykk på dreieknapp.». Derfor tror jeg ikke den er av når den skrus helt ned, selv om det ikke er noe lys.

Dette kan evt fikses med en automasjon som skrur av dimmeren når strømtrekket faller under et gitt nivå, skal teste ut det. 🙂

Endret av christbj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke prøvd - og da kommer det ikke noe lys før jeg vrir med klokka. Rart at den tar imot endringer i status når lyset er av. En dum funksjon, det er jo fort gjort å vri litt på dreieknappen når man trykker på den.

 

Det positive er at det fungerte med en automasjon. Jeg kan se hvor mye den trekker i HA. Dimmet ned et hakk av gangen til lyset ble borte, da falt forbruket hos meg under 2w (4 stk LED downlights koblet på). Satte derfor opp vedlagt automasjon. Den skrur av dimmeren når strømtrekket har vært under 2w i et par sekunder. Da trengs kun et enkelt trykk på dimmeren for å skru den på igjen.

IMG_0041.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, christbj said:

En dum funksjon, det er jo fort gjort å vri litt på dreieknappen når man trykker på den.

Nettopp. Da er det ikke bare meg.  Evt hadde det ikke gjort så mye hvis dimmingen alltid startet fra lagret power-on verdi.  Da ville du i verste fall fått en liten endring i ønsket lysstyrke.  Hovedproblemet er at de starter på minimum

 

Antar de kan fikse dette med en firmware-oppdatering hvis de vil.  Men det sitter sikkert langt inne ettersom endringer i oppførsel medfører risiko for klager den andre veien.  Og da kan de ikke lenger vinne.  Bedre at de som evt liker funksjonen får beholde den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (På 18.12.2023 den 13.45):

Joda.  Så jeg bør vel bare løpe rundt og sette fornuftig minimumsnivå.  Det er tross alt veldig enkelt på denne dimmeren.  Bare sløvhet som gjør at jeg ikke har gjort det.

Jeg vet uansett ikke om jeg er så glad i funksjonen. Virker mer upraktisk enn nyttig. Men det er kanskje fordi det er litt uvant

 

christbj skrev (3 timer siden):

Det positive er at det fungerte med en automasjon. Jeg kan se hvor mye den trekker i HA. Dimmet ned et hakk av gangen til lyset ble borte, da falt forbruket hos meg under 2w (4 stk LED downlights koblet på). Satte derfor opp vedlagt automasjon. Den skrur av dimmeren når strømtrekket har vært under 2w i et par sekunder. Da trengs kun et enkelt trykk på dimmeren for å skru den på igjen.

Jeg må nesten korrigere meg selv. Her levde jeg i den tro at det ikke var behov for å gjøre noe fysisk på enheten etter installasjon og at alt kunne settes gjennom zigbee. Det er feil. Minimumsnivå for dimmeren må sette lokalt og det løser problemet med å skru ned til lyset blir borte uten at dimmeren er skrudd av. Godt dette kan gjøres med en tannpirker eller fyrstikk bare ved å ta av hjulet.

Det er også mulig å stille inn «boost» nivå direkte på dimmeren. Om det er samme verdi som «Start-up current» i Home Assistant blir jeg ikke helt klok på. Brukerveiledningen beskriver «boost»nivå omtrent slik: Et minimumsnivå som sikrer at alle lamper blir tent selv om dimmeren var stilt til et veldig lavt nivå sist den ble skrudd av.

Målet på litt sikt er jo å automatisere styring av lys. Bruk av fysiske brytere og dimmere er for å sikre grunnfunksjonen også om automatikken feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt offtopic, men vet dere om denne dimmeren fungerer som Zigbee router og om N-leder er påkrevd for at den skal gjøre det?

 

Og kan den virkelig bare drive opp til 10 LED-spotter som bruksanvisningen sier? Har en ELKO dum-dimmer som styrer 12 spotter som jeg gjerne skulle ha skiftet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er koblet opp med N-leder og fungerer i alle fall som router da. Jeg har kun 4 per dimmer, ønsket å splitte lyset i stua i to soner på hver sin dimmer ifm bytte til disse dimmerne, har ikke lest meg opp på denne begrensningen. Veldig kjekt å kunne ha leselys i godstolen og samtidig minimalt med lys i sofakroken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer like bra uten N. Eneste forskjell er vel at minimumslast blir større ettersom den må lekke litt mer strøm ut til lasten i "av" tilstand. Selve dimmeren er alltid aktiv og på nett uansett tilkobling.

 

Men det er mulig N også hjelper på lysstabiliteten for LED? Jeg har bare prøvd uten N med halogenpærer.

 

Aner ikke noe om antall lamper. Enig i at det høres litt vilkårlig ut med 10. Som om alle LED-spotter er like...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene! Jeg har bestilt seks av disse nå til å erstatte dimmerene vi har rundt i hytta. Melder tilbake hvordan det går etter vi får dem installert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en epost til Micro Matic...

 

Quote

1. Hva er konsekvensen av å ikke benytte N-leder? Vil de fremdeles fungere som Zigbee-rutere for eksempel?

2. Spottene de skal drive er for tiden halogen, men vi planlegger å bytte ut med LED snart. En av dimmerene driver 12 spotter i dag. Er grensen på 10 LED spotter drevet av ZB250 som er nevnt i bruksanvisningen en "hard" grense eller er det mulig at den kan klare 12?

 

...og fikk følgende svar i dag:

 

Quote
Det er anbefalt å ha begge faser tilgjengelig om man benyttes Zigbee. Men det er ikke noe must. Så det vil virke kun med 1 fas tilkobling. 
 
10 er satt som maks, dette pga støy. Kan være en kompensasjonsmodul/bunnlast er nødvendig ved 12. Så ganske sikker på at dette vil virke. 

 

Så tipper det skal gå greit med disse dimmerne for mitt bruk. Om det er enkelt for elektrikeren å koble seg på N-ledere i nærheten så ber jeg de gjøre det. Hvis ikke får jeg satse på at det fungerer greit nok med kun en leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opplevde nettopp noe rart med en av disse dimmerne.  Fikk ikke skrudd opp lysstyrken til mer enn en slags lunk.  Hverken via zigbee, dimmehjulet eller trykknappen som er koblet til den aktuelle dimmeren.  Lysstyrken bare stanset på nokså moderat lys, og spenningsmålingen viste ca 85 V.  Dette er dimmeren som er montert uten N (aka den andre fasen).  Ante ikke helt hvor jeg skulle starte feilsøkingen, men prøvde sikring av/på.  Og det løste problemet.

 

Men hva skjedde?  Firmware-bug?  Noen andre som har sett noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 time siden):

Opplevde nettopp noe rart med en av disse dimmerne.  Fikk ikke skrudd opp lysstyrken til mer enn en slags lunk.  Hverken via zigbee, dimmehjulet eller trykknappen som er koblet til den aktuelle dimmeren.  Lysstyrken bare stanset på nokså moderat lys, og spenningsmålingen viste ca 85 V.  Dette er dimmeren som er montert uten N (aka den andre fasen).  Ante ikke helt hvor jeg skulle starte feilsøkingen, men prøvde sikring av/på.  Og det løste problemet.

 

Men hva skjedde?  Firmware-bug?  Noen andre som har sett noe lignende?

Ja. Jeg har opplevd at lyset er av - men når jeg sjekker status i Home Assistant står det at det er på. Vrir jeg litt på dimmeren (med klokka) kommer lyset på slik det skal, men det er ingen endring i status i HA. Det andre vi opplever, til underholdning/irritasjon for familien, er at lyset tidvis skrur seg helt av og så på igjen etter et sekund eller to. Men til forskjell fra den første feilen setter dette spor i HA, der det vises at spenningen dropper til null og så går opp igjen. Og det er helt klart lokalt på dimmeren, det er ingen tilsvarende endringer på andre enheter som lagrer data om strøm. Dette er med dimmere som er tilkoblet begge faseledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
christbj skrev (På 26.2.2024 den 21.34):

Det andre vi opplever, til underholdning/irritasjon for familien, er at lyset tidvis skrur seg helt av og så på igjen etter et sekund eller to.

 

Samme problem her!

 

Har to stk. ZB250 i huset, som dimmer SG Zip spotskinne. Den ene har 6 spotter, den andre har 3. Den med 6 spotter fungerer knirkefritt, den med 3 har dette problemet som du beskriver over. Har reklamert på dimmeren og byttet den i en ny, men den nye har også samme problem.

 

Skjer et par ganger i uken (som jeg legger merke til). Superirriterende.... 😖

 

-MariusL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariusL skrev (16 timer siden):

Har to stk. ZB250 i huset, som dimmer SG Zip spotskinne. Den ene har 6 spotter, den andre har 3. Den med 6 spotter fungerer knirkefritt, den med 3 har dette problemet som du beskriver over. Har reklamert på dimmeren og byttet den i en ny, men den nye har også samme problem.

Jeg synes det er interessant at den med 6 spotter fungerer uten problemer. Det kan tyde på at problemet kan være knyttet til liten last. Jeg har noen bunnlaster liggende, kanskje verdt å teste. Får legge det på ønskelisten til neste gang jeg har elektriker i huset, eller bygge meg en testrigg med støpsel på.

Et tips som kan gjøre det mindre irriterende. Sørg for at boost-nivået på dimmeren er satt ganske lavt. Da slipper du at lyset skrus på med høy lysstyrke når det har vært borte et par sekunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet til Micro Matic support nå, og spurt om en bunnlast. Skal holde forumet oppdatert på resultatet. 🙂

 

EDIT (02.04.2024):

Fikk svar fra Micro Matic nå, om at de muligens har funnet en feil på dimmeren og at de driver testing av denne. Jeg er lovet ny tilbakemelding om 1-2 uker.

 

-MariusL

Endret av MariusL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 30/03/2024 at 23:26, MariusL said:

Har skrevet til Micro Matic support nå, og spurt om en bunnlast. Skal holde forumet oppdatert på resultatet. 🙂

 

EDIT (02.04.2024):

Fikk svar fra Micro Matic nå, om at de muligens har funnet en feil på dimmeren og at de driver testing av denne. Jeg er lovet ny tilbakemelding om 1-2 uker.

 

-MariusL

 

Hørte du noe tilbake fra Micro Matic? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett det problemet der en gang i blant og er interessert i hva de kom fram til.  Skjer heldigvis ikke ofte nok til at jeg ser det som noe stort problem.  Mest irriterende ved at det gir automatiserings-skeptikerne vann på mølla 😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.