Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Weather Underground / Weather Binding - OpenHAB


tjwesterby

Anbefalte innlegg

Hei,

Har begynt å få noe dreisen på weather binding i Openhab, så jeg klarer nå å hente ut en del data fra tjenesten WeatherUnderground.
MEN, det jeg ikke forstår er hvordan man definerer variablene. Ett eksempel er når man henter temperaturen:

Number  Temperature     "Temperature [%.2f *C]" {weather="locationId=home, type=temperature, property=current"}


Denne er forsåvidt grei, men HVORDAN forstår man at "Temperature" er en variabel man kan hente? 
Jeg vil gjerne hente ut når WUnderground gir ut ALERTS, gjerne av typen "fare for underkjølt regn" osv. Da er dette API wiki:
https://www.wunderground.com/weather/api/d/docs?d=data/alerts

Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal få hentet ut for eksempel det som ligger under  level_meteoalarm_description .

Prøver jeg feks: String Alerts "level_meteoalarm_description [%s]" {weather="locationId=home, type=alerts, property=text"} så får jeg bare i konsollen:


"org.eclipse.smarthome.model.item.BindingConfigParseException: Invalid binding, unknown type or property: locationId=home, type=alerts, property=text"

Alle forslag og input så jeg forstår dette lettere mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette opp 1.x bindinger i config filene under [config folder]/services/[servicename].cfg. Filene skal generere seg selv og skal ha eksempeldata i seg.

 https://github.com/openhab/openhab1-addons/wiki/Weather-Binding  refererer til OpenHAB1 oppsett som er litt annerledes. alt konfigurerers i en fil og du tagger settings med binding navnet.

OH1(openhab.cfg): 

weather:location.<locationId1>.units= 

OH2(weather.cfg):

location.<locationId1>.units= 

 

v2 bindinger er mye lettere ettersom alle skal støtte autodiscovery så godt som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt så må du lage weather.cfg i services som @Lazarus nevner, definere hva du trenger av informasjon i weather.items og så hente opp verdiene i ett sitemap feks så får du det opp i feks BasicUI. Er en ganske bratt læringskurve på dette, men gøy når det funker. Du må gå på feks WeatherUnderground og registrere deg der så du får en API nøkkel slik at du kan snakke med tjenesten. Da kan du hente alt fra Dagens Temperatur til Forecast en uke frem i tid. 

Kan muligens prøve å lage en liten writeup på dette senere da jeg ser dette som ett greit startprosjekt når man begynner med openHAB, men noe vanskelig å finne all info på ett sted.

TJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.