Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elbillader til å styre "dum" bil


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig installert en AMS-leser for å få bedre kontroll på effekttariffen i huset etter vi fikk varmepumpe. Vi har en utfordring med at elbilene våre (Seat Mii og Tesla Model Y) lader fortere enn nødvendig og derfor bikker over i neste effekttariff. Seat Mii har dessverre lite mulighet for å gjøre noe med dette, og selve ladestasjonen er "dum". Jeg vurderer derfor å oppgradere til en smartere ladestasjon. 

Jeg trenger derfor en ladestasjon som:

  1. Må kunne styre ladeeffekt på et eller annet vis.
  2. Helst vil jeg integrere inn med Homey så jeg kan gjøre det automatisk og ikke trenge å ha fast veldig lav effekt.
  3. Vil gjerne også kunne styre at den stopper lading på X% på Seat-en hvis mulig.
  4. Vil gjerne unngå å måtte integrere det mot strømleverandør, som f.eks. Tibber. Vil helst ha kontrollen selv.

Jeg trenger ikke en rask lader. Mulighet for 7,2kW er mer enn nok da jeg planlegger å ligge innenfor 0-5kW effekttariff. 11 og 22kW er derfor ikke særlig interessant å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_E skrev (20 minutter siden):

Vil gjerne også kunne styre at den stopper lading på X% på Seat-en hvis mulig.

Dette punktet må du løse med muligheter som eventuelt finnes i bilen. Ladestasjonen vet ingenting om batteritilstand.

Jeg har lest at dette kan endre seg i fremtiden, men det gjelder i så fall for nye biler sammen med nye ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, stigvi said:

Dette punktet må du løse med muligheter som eventuelt finnes i bilen. Ladestasjonen vet ingenting om batteritilstand.

Jeg har lest at dette kan endre seg i fremtiden, men det gjelder i så fall for nye biler sammen med nye ladestasjoner.

Er det bare hurtigladere som vet det altså? I så fall kan jeg potensielt trikse til noe selv. Seat-en har noe API som skal kunne lese ut data, problemet er at det er så fryktelig tregt at jeg nesten mistenker det går over SMS.

Det er ikke viktigste punktet mitt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ulike kommunikasjonsmetoder mellom ladeboks / ladestasjon og bil:

Hurtigladere lader med likestrøm der CCS bruker Homeplug Green PHY, PLC (power-line communication)
CHAdeMO bruker CAN bus. CHAdeMO benyttes bare av eldre biler pr. idag.

 

Hjemmelading foregår med vekselspenning, via type 2 kontakt i ladeboks og type 1 eller 2 i bil.
Ladeboks sender informasjon om hvor mange Ampere bil kan trekke via et 12V PWM (Pulse-Width Modulation) signal.

Det er ingen informasjon tilbake fra bil.

 

ISO 15118 er en standard som skal gi mer informasjon om status på bilen. Både ladestasjon og bil må støtte kommunikasjonen.

Det er ikke mange ladere som støtter denne standard pr. idag.

 

Metode som benyttes av flere leverandører er via API mot bilen, der kan behov for lading hentes ut. Forutsetter bil har et fungerende API.

 

I teorien kan en "dum" ladeboks gjøres "smart" ved å lage eget 12V PWM signal, som signaliserer annen fortrinnsvis lavere effekt, eller planlagt start og stopp av lading. Men, en kan ikke lese ut aktuelt ladenivå via PWM signalet.

Endret av TBA
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBA skrev (57 minutter siden):

I teorien kan en "dum" ladeboks gjøres "smart" ved å lage eget 12V PWM signal, som signaliserer annen fortrinnsvis lavere effekt, eller planlagt start og stopp av lading. Men, en kan ikke lese ut aktuelt ladenivå via PWM signalet.

Et annet alternativ er å bytte ut ledningen til en tynn hvis målet er å redusere ladestrøm. Eventuelt åpne opp støpselet og bytte ut motstand som er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stigvi said:

Et annet alternativ er å bytte ut ledningen til en tynn hvis målet er å redusere ladestrøm. Eventuelt åpne opp støpselet og bytte ut motstand som er der.

Jeg har vurdert kabelbytte, men usikker på om bilene mine tillatter det. Har allerede utfordringer med at kabelen til Seaten ikke vil fungere som den skal med Teslaen og vice versa (har ikke undersøkt det nøye nok til å kunne mene om det er forbigående osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke tillater forskjellige kabler så bryter de med standarden såpass mye at jeg ikke kan forstå at de får lov å kalle det bil med type 2 kontakt.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å benytte en 20A kabel er en helt trygg måte å redusere effekten på. Dette er støttet av alle ladestasjoner med løs kabel og av alle biler.

Det er i praksis to ulike verdier kablene leveres med, 20A og 32 A med henholdsvis 680 Ω og 220 Ω motstand.

13A vil være aktuelt for "nødlader"

63A trefase TN er støttet av første generasjon Renault Zoe og lastebiler.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
13 A    1.5 kΩ 
20 A    680 Ω 
32 A    220 Ω 
70 A / 63 A  100 Ω 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15/01/2024 at 17:35, TBA said:

Å benytte en 20A kabel er en helt trygg måte å redusere effekten på. Dette er støttet av alle ladestasjoner med løs kabel og av alle biler.

Det er i praksis to ulike verdier kablene leveres med, 20A og 32 A med henholdsvis 680 Ω og 220 Ω motstand.

13A vil være aktuelt for "nødlader"

63A trefase TN er støttet av første generasjon Renault Zoe og lastebiler.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772
13 A    1.5 kΩ 
20 A    680 Ω 
32 A    220 Ω 
70 A / 63 A  100 Ω 

 

Men jeg vil jo egentlig tvinge den enda lenger ned. Jeg setter stort sett Teslaen på 10 A, bare for å holde meg innafor. Skal jeg stoppe før 5kW-grensa må jeg ganske godt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lader to biler på 1,3kW hver (VW eGolf og VW Passat GTE) og klarer å holde meg under 5kWh/h i 8 av årets måneder. Men om vinteren må jeg opp i 10kWh/h for å kunne lade biler på natt, varme vann på natt og samtidig ha varmt badegolv om morgenen.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, stigvi said:

Jeg lader to biler på 1,3kW hver (VW eGolf og VW Passat GTE) og klarer å holde meg under 5kWh/h i 8 av årets måneder. Men om vinteren må jeg opp i 10kWh/h for å kunne lade biler på natt, varme vann på natt og samtidig ha varmt badegolv om morgenen.

Jeg har varmtvann fra nærvarmeanlegg så jeg har ingen varmtvannsbereder og gulvvarme tar heller ikke noe strøm. Så jeg klarer meg derfor under 5 kW året rundt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_E skrev (2 timer siden):

 

Men jeg vil jo egentlig tvinge den enda lenger ned. Jeg setter stort sett Teslaen på 10 A, bare for å holde meg innafor. Skal jeg stoppe før 5kW-grensa må jeg ganske godt ned.

Da er det noen muligheter:

Justere ned i bil er mulig i en del biler, men ikke alle. Tesla kan justeres til 5A.

Bytte ladeboks til en som støtter justering, fortrinnsvis automatisk.

 

Endre på PWM (Pulse-Width Modulation) signal på den ladeboks du har.

Hvor komplisert det siste er vil variere med ladeboksen, på noen kan en bytte en motstand, andre er så kompakt det er ikke enkelt å komme til, i praksis ikke mulig å endre. Kan i teorien sende nytt signal på pinnen - og se bort fra ladeboksen sitt signal, må ikke sende for høyt signal - da kan kabler smelte..

Endret av TBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, TBA said:

Bytte ladeboks til en som støtter justering, fortrinnsvis automatisk.

Ja, det er jo denne jeg ber om tips på. Hva er den rimeligste jeg kan få? Ser at Easee har veldig god støtte i Homey, men hvordan er egentlig ståa med den laderen? Var jo noe trøbbel med godkjenninger på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to easee ladebokser. Er litt skeptisk til å anbefale disse, nettopp pga uavklart situasjon for selskapet. Og så er de styrt via en skytjeneste. Fordelen med det er at de er lette å integrere, men samtidig er det noen problemer innimellom. Det har blitt langt mer stabilt siste årene, så det går rette veien. De har også lagt til lokal styring via mobil i tilfelle easee går dukken. Men da forsvinner nok app også så min plan B er i så fall å reklamere ovenfor forhandler på boksene hvis det skulle gå helt ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville du kjøpt i dag da @stigvi? Jeg har sett litt på Amina S. Tar lite plass, som er viktig for meg, og den har Zigbee-støtte. Men den er såpass ny at det ikke finnes noe plug & play app i Homey hvertfall, så det er foreløpig litt begrenset av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg ikke har tenkt så mye over. Men Amina S ser interessant ut. Jeg hadde letet etter en som har lokal styring. Jeg ønsker ikke å være avhengig av en skytjeneste. Det er noe som ser trygt ut der og da, men i et 20 år langt perspektiv har jeg ikke så mye tro på det.

Jeg bruker Home Assistant og har mye utstyr basert på esphome. Så det er mulig jeg hadde sett på en ladeboks som jeg kunne styre via noen enkle releer. Jeg ser at min egen styring av easee boksene begrenser seg til å slå av og på lading for å treffe billige timer og å holde meg under effekttariff-trinn. I tillegg setter jeg ladestrøm to ganger i året til en vinter- og sommerinnstilling.

Jeg henter ut ladeeffekt og ladekostnad fra easee, men dette havner i kategorien "kjekt å ha".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at Defa reklamerer for sin Power elbillader. Jeg har ingen erfaringer med den, men den virker interessant siden den støtter den åpne standarden OCPP 2.0.1 (inkl. wehicle to grid), og kan tilkobles både med wifi, LAN og 4/5G. Støtter lading etter strømpris gjennom sin egen app, dersom man ikke lager noe selv gjennom boksen sitt API. https://www.defa.com/no/produkt/defa-power-ladestasjon-22kw-m-6-meter-kabel-og-display/ Siden de reklamerer så tydelig for at de støtter åpen standard, så virker det jo som at det også er noe de mener er et konkurransefortrinn for dem. Jeg antar dokumentasjon er tilgjengelig og kan sjekkes.

 

Har selv Easee og er fornøyd med det. Føler ikke at jeg har behov for lokal styring, men i en lengre horisont er det vel sannsynlig at jeg vil angre på det (når Easee avvikler skytjeneste om 0-20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte en mail Amina, og de bekreftet at de jobbet med en offisiell Homey-app. Kunne ikke love noen spesifikk dato, men da ser det ut til at jeg går for den. Tikker de fleste bokser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas_E skrev (8 minutter siden):

Jeg sendte en mail Amina, og de bekreftet at de jobbet med en offisiell Homey-app. Kunne ikke love noen spesifikk dato, men da ser det ut til at jeg går for den. Tikker de fleste bokser for meg.


Mon tro om de vurderer en offisiell Home Assistant integrasjon. Home Assistant har 314.000 aktive brukere og 12500 av disse bor i Norge og Sverige. Hvor mye har Homey solgt i disse to landene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
stigvi skrev (På 18.1.2024 den 9.15):


Mon tro om de vurderer en offisiell Home Assistant integrasjon. Home Assistant har 314.000 aktive brukere og 12500 av disse bor i Norge og Sverige. Hvor mye har Homey solgt i disse to landene?

De har Home Assistant også på lista, men Homey stod øverst. Hvorfor vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.