Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Valg av hub til fritidsbolig


Fisken

Spørsmål

Hei!

 

Leter etter hub som jeg kan bruke til å styre termostat for varmekabler, varmepumpe (Wilfa), og temperatursensorer (Aqara etc) til fritidseiendommen min. "Problemet" mitt er at det er fire hytter (familiehytte) på eiendommen som jeg skal styre, med en avstand på ca 50 m mellom hver hytte. Det er kablet nett mellom alle hyttene med samme SSID.

 

Jeg har sett på Homey Pro, men jeg klarer ikke helt å se hvordan den skal rekke til alle hyttene. Kan man utvide ZigBee-nettverket med kabel? Å kjøpe en hub til hver hytte blir nok en ganske dyr affære. Kan jeg kjøpe fire Raspberry Pi med ZigBee HAT og kjøre Home Assistant i samme "system"?

 

Jeg likte Elko sine smarte termostater, og har foreløpig kjøpt Wi-Fi-versjonen, men kan bytte disse til ZigBee dersom det er mulig å få til ett nettverk for hele eiendommen.

 

Takk for svar!

Endret av Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
11 hours ago, Fisken said:

Hei!

 

Leter etter hub som jeg kan bruke til å styre termostat for varmekabler, varmepumpe (Wilfa), og temperatursensorer (Aqara etc) til fritidseiendommen min. "Problemet" mitt er at det er fire hytter (familiehytte) på eiendommen som jeg skal styre, med en avstand på ca 50 m mellom hver hytte. Det er kablet nett mellom alle hyttene med samme SSID.

 

Jeg har sett på Homey Pro, men jeg klarer ikke helt å se hvordan den skal rekke til alle hyttene. Kan man utvide ZigBee-nettverket med kabel? Å kjøpe en hub til hver hytte blir nok en ganske dyr affære. Kan jeg kjøpe fire Raspberry Pi med ZigBee HAT og kjøre Home Assistant i samme "system"?

 

Jeg likte Elko sine smarte termostater, og har foreløpig kjøpt Wi-Fi-versjonen, men kan bytte disse til ZigBee dersom det er mulig å få til ett nettverk for hele eiendommen.

 

Takk for svar!

 

Du bør satse på utstyr og dingser som vil støtte Matter fremover. Det gir helt nye muligheter for samspill med hub'er og dingser fra flere leverandører.

 

Akkurat nå er det få Matter devices i markedet, men devicer som støtter Zigbee kan teoretisk oppgraderes til Matter over Thread devices, men dette er avhengig av hva produsenten velger å støtte med eventuelle firmware oppdateringer i fremtiden. Noe jeg ikke hadde regnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
OlavT skrev (9 minutter siden):

 

Du bør satse på utstyr og dingser som vil støtte Matter fremover. Det gir helt nye muligheter for samspill med hub'er og dingser fra flere leverandører.

 

Akkurat nå er det få Matter devices i markedet, men devicer som støtter Zigbee kan teoretisk oppgraderes til Matter over Thread devices, men dette er avhengig av hva produsenten velger å støtte med eventuelle firmware oppdateringer i fremtiden. Noe jeg ikke hadde regnet med.

Det er sikkert ikke dumt det, men finner ingen termostat som støtter Matter. Og jeg trenger dessverre termostater så fort som mulig. 

 

Homey støtter Matter, men jeg er usikker om Homey er riktig hub for meg mtp. avstandene på eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har litt samme sak på hytta, og har prøvd på repeatere mellom husene.. Det mest stødige ble å ha en zigbee/z-wave mottaker i hvert hus. Da må "sentralen" støtte eksterne radioer, noe Home Assistant (og mange flere) gjør. Usikker på om det finnes noen ferdige løsninger som gjør dette, men konklusjonen var i hvert fall at repeatere ikke funket bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
17 minutes ago, Fisken said:

Det er sikkert ikke dumt det, men finner ingen termostat som støtter Matter. Og jeg trenger dessverre termostater så fort som mulig. 

 

Homey støtter Matter, men jeg er usikker om Homey er riktig hub for meg mtp. avstandene på eiendommen.

 

Vet ikke om det hjelper akkurat nå, men husk at hub'er som Apple TV, Google Home, Amazon Alexa etc. støtter Matter.

 

For mer avansert bruk støtter også Home Assistant Matter (er vel i eksperimental mode akkurat nå).

 

Utfordringen med rekkevidde er ikke hub-avhengig, men koker ned til radio-senderen for Z-Wave / Zigbee (om du bare skal ha en hub for alle fritidsboligene).

 

En Raspberry Pi i hver fritidsbolig er kanskje mest realistisk. Disse kan jo gjenbrukes med Matter når det kommer for fullt og kjører du noe ala Home Assistant vil du jo ha støtte for alle standarder (Matter, Z-Wave, Zigbee++).

 

I fremtiden vil hub'er som Apple TV, Google Home, Alexa, Home Assistant med flere kunne samspille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
PerH skrev (1 time siden):

Har litt samme sak på hytta, og har prøvd på repeatere mellom husene.. Det mest stødige ble å ha en zigbee/z-wave mottaker i hvert hus. Da må "sentralen" støtte eksterne radioer, noe Home Assistant (og mange flere) gjør. Usikker på om det finnes noen ferdige løsninger som gjør dette, men konklusjonen var i hvert fall at repeatere ikke funket bra. 

Takk for tips. Har sett litt på Home Assistant, og ser ut som Zigbee2MQTT kan være en løsning. Dvs, en Pi med HA som sentral, og en Pi med Zigbee2MQTT i hvert hus som feeder tilbake til Pi med HA 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Fisken skrev (3 timer siden):

Takk for tips. Har sett litt på Home Assistant, og ser ut som Zigbee2MQTT kan være en løsning. Dvs, en Pi med HA som sentral, og en Pi med Zigbee2MQTT i hvert hus som feeder tilbake til Pi med HA 🙂

 

Jeg ville nok også valgt denne løsningen.

Om du har en felles Z2M for alle hyttene og den dør, så mister du styringen over alle 4..

Benytter lignende oppsett, der det er en Z2M installasjon for hver plass, som sender data til en felles HA via VPN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
christbj skrev (3 timer siden):

Home Assistant kan bruke Zigbee radioer som kobles til nettverket, da kan du oppnå foreslått løsning med eget Zigbee nett i hvert hus uten å bruke flere Raspberry pi. Du kan lese mer om det her: https://community.home-assistant.io/t/which-ethernet-to-zigbee-device-is-recommended-with-home-assistant/488220

Har også funnet dette. Forstår det slik som at jeg må kjøre flere instanser av Zigbee2MQTT på samme Pi. Det kan jo fort bli litt rotete oppsett er jeg redd, men kan absolutt fungere. Nå er ikke en Raspberry Pi særlig dyr lenger, men koster jo fort litt selvfølgelig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Alt du trenger er vel en USB til Wifi/ethernet, og det kan man vel få til betydelig billigere enn en PI? En ESP8266 gjør sikkert jobben helt fint?

0 problem å kjøre flere instanser av Z2mqtt altså, dette rydder man lett i GUI og med navn på instansene. 🙂

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.