Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste praksis for hjem-bort-ferie termostat i HA?


SK951

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvordan har dere løst det i forhold til natt- og bortemodus? Jeg har lekt meg litt med timeplan og generisk termostat, men det virker ikke som generisk termostat støtter heat it. Tidligere hadde jeg egen automasjon som satt target temp på alle indviduelt, men tenker det må være en smidere måte å løse dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer de via "climate" som har borte, øko og komfort modus. Så bruker jeg bayesian sensor i HA til å avgjøre hvilken modus de skal være i.

Bayesian sensor for stue har inngang for effektregulator som passer på at jeg ikke havner i feil pristrinn på nettleie, om vi er på ferie, om vi snart er reist på ferie, om vi snart kommer hjem fra ferie, om vinduer er åpne, om noen er hjemme, om det er sovetid, om det snart er sovetid, om vi snart er hjemme, om vi snart står opp, om vi har besøk, om strømmen er så dyr at jeg heller vil fyre i vedovnen, prisnivå på strøm, om jeg har hjemmekontor neste dag.

Varmekabler er styrt på samme måte, men der har jeg færre innganger på bayesisk sensor. På bad er det inngang for effektregulator / nettleie, om vi er på ferie, snart på ferie eller snart hjemme fra ferie, om vi har besøk og om strømmen snart blir billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende løsning.

 

  

stigvi skrev (2 timer siden):

Jeg styrer de via "climate" som har borte, øko og komfort modus. Så bruker jeg bayesian sensor i HA til å avgjøre hvilken modus de skal være i.
 

 

Kan du forklare litt nærmere her?

 

Jeg har flere Heat-IT termostater i HA som benytter "climate", men jeg får ikke stilt inn noen presets (away etc). Dokumentasjonen er også noe knapp. Når jeg skriver dette innser jeg at dette kanskje må gjøres ved å legge til hele termostaten manuelt i config-fila..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best-practice og ikke er en sak, men jeg har HeatIt termostater og har valgt å løse det på følgende måte.

 

Jeg har to sett med input_number helpere som jeg vedlikeholder manuelt. Når hytta går i "dvale" så endrer jeg fra det ene settet til det andre via automasjoner. På denne denne måten kan man i det minste vedlikeholde tempraturene utenfor selve automasjonene. 

 

image.thumb.png.287b28aa79408c1a05a2b1274cc2c2a9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.