Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hva slag lysmåler bruker du?


Einar

Anbefalte innlegg

Jeg er i prosessen med å gå over fra Homeseer til Home Assistant+Node-Red. Og tenker det må være bedre å styre lys etter faktisk måling snarere enn solens gang over himmelen.

Her er det både Zigbee og Z-Wave.

Nå har jeg en Neo Coolcam PIR som kan måle lys og rapportere som Lux. Men den gjør det bare etter eget forgodtbefinnende! Så i følge den så er det ingen endring siden før jeg dro fra gardinene her. Og nå skinner sola inn i rommet. Så helt ubrukelig.
Hva bruker du, og hvor fornøyd er du med det?
Det er ekstra poeng for selvmekka løsning. 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Etter en opptelling har jeg 17 slike sensorer. Jeg bruker Philips Hue utendørs og innendørs bevegelsesensorer. De sender lysstyrke hvert 5. minutt og går til >60000 lux. Jeg har noen få Aqara bevegelsesensorer, men de stopper på 1000 lux. Og så har jeg noen få Aqara lyssensorer som ligger løst i enkelte vinduskarmer. Det er for å måle om sol skinner inn vinduet med hensyn til automatiske gardiner. De klarer også >30000-60000 lux.

Alle sensorer, bortsett fra Aqara bevegelsesensor, fungerer helt topp. Philips sine bruker AAA/AA batteri og har veldig god levetid. Aqara sine lyssensorer har også gått i mange år nå på et lite 2032 knappebatteri.

image.thumb.png.d087c15965b5474054a54772a26f9912.png

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når det gjelder Aqara sin lyssensorer så må jeg innrømme at jeg aldri har åpnet disse for å bytte batteri. Så jeg vet egentlig ikke om det står et 2032 knappebatteri i de. Noe nevneverdig større enn det er det ikke plass til. Men de har rapportert lysstyrke i mange år så enten er de ekstremt strømgjerrige eller så har de et lite solcellepanel på innsiden som de lader batteri med. Det siste er ikke helt fjernt når en ser batterinivå siste døgn. Det går opp fra 60-80% om morgenen til 100% på ettermiddag.

image.png.9152f3b7771834712b44c1b830f47c3a.png

 

 

Edit: Jeg ser i en omtale at de har CR2450 batteri så da er det ikke den helt minste typen. Og at batterikapasiteten går til 100% skyldes nok at de ligger i solen og varmes opp.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikea Vallhorn bevegelsessensor har også lysmåler. Kanskje ikke helt korrekte verdier, men de verdiene den gir er stabile nok til at jeg bruker dem til å skru av lys når solen skinner skikkelig inn i et rom. Vallhorn går på AAA batterier og er mest stabil med Ikeas egne oppladbare batterier. De er såpass nye at det er for tidlig å si hvor lenge batteriene varer, men den første jeg monterte viser nå 87% batteristatus etter drøyt 2 mnd bruk.

Ikea Vallhorn lysmåler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (4 timer siden):

Ikea Vallhorn bevegelsessensor har også lysmåler.

 

Jeg har brukt en eldre utgave Ikea bevegelssesensor og endel ikea Zigbee pærer i min Homeseer installasjon. Og min erfaring er at de er billige! Ikke som i prisgunstig. De faller ut ofte. Og dauer tidlig. Så jeg skal ikke ha mer Ikea! Jeg håper de har fått fikset det så du blir fornøyd. Men aldri mer Ikea i mitt hus! Philips koster litt mer, men er såå mye bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.