Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalt Cat6 / Cat6a kabel til å trekke i hus?


OlavT

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å erstatte noen eldre Cat 5 nettverkskabler i huset. De er trukket i vanlige 16mm korrugerte rør.

 

Jeg bestilte en slik rull:

 

Nettverkskabel U-UTP Cat6a Hvit (Solid) 100m - Deltaco (avxperten.no)

 

Men, den kablen virker totalt uegnet til å trekke i vanlige rør da den var ganske tykk og stiv. Tviler på at jeg hadde klart å få det til, så den er returnert.

 

Er det noen som har noen bra Cat6 / Cat6a kabler å anbefale som er greie å trekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har brukt veldig mye tid på å lese om forskjellige kabler på nett i og med at jeg skal gjøre det samme i det nye huset vi har kjøpt.

Jeg har landet på at det er Cat6A U/UTP jeg skal gå for, den kabelen du har linket til er et av to jeg har vurder, dette er den andre.

 

Men etter hva jeg har lest så skal trekke-kabler ha solid kjerne, derfor er dem gjerne stivere enn patche-kabler, Cat6A har også tykkere ledere, og en generelt tykkere diameter enn lavere klasser.

Deltaco TP-56CS skal være en tynnere variant, bare Ø4, https://www.computersalg.no/i/7608349/deltaco-samlet-kabel-100-m-utp-cat-6a-halogenfri-solid-hvit

Generelt er nok de tykke bedre, men om du ikke skal forsyne romskip over PoE går det nok helt greit.

 

Ellers så ser det ut til at skjermede kabler noen ganger har en litt mindre diameter, men da må du skjerme i panel osv.

Ellers2: Trolig er ordinær Cat6 greit nok i lang tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
7 hours ago, Evelen said:

Hei.

Har brukt veldig mye tid på å lese om forskjellige kabler på nett i og med at jeg skal gjøre det samme i det nye huset vi har kjøpt.

Jeg har landet på at det er Cat6A U/UTP jeg skal gå for, den kabelen du har linket til er et av to jeg har vurder, dette er den andre.

 

Den blå kabelen fra Goobay er nok et bedre valg av de to i forhold til trekking i rør. Goobay kabelen er ca 6,3mm i diameter. Deltaco kablen jeg kjøpte var 8,5mm. I tillegg var ytterkappen på kabelen fra Deltaco veldig stiv. Det er en vesentlig forskjell. Skulle gjerne likt å sjekket kablen fysisk før jeg bestilte den for å se hvor egnet den er for å trekke gjennom veggene eller hørt med andre som har brukt tilsvarende. Deltaco kablen var i følge mine erfaringer totalt uegnet.

 

Mulig jeg tar meg en tur innom Kjell & Company og tar en titt på denne:

 

UTP-nettverkskabel Cat. 6a, 100 m - Installasjonskabler | Kjell.com

 

Ser ut som om den ligner på Goobay kabelen.

 

Jeg fant forøvrig en lovende kommentar relatert til Cat6a kabelen fra Kjell:

 

"Vare 61392, blå UTP-nettverkskabel Cat. 6a, 100 m, er et mye bedre produkt, da denne har en glattere overflate. Denne kabelen kunne jeg trekke sammen med en cat 5e kabel i et 16 mm k-rør, uten glidemiddel."

 

Ulempen med Slim kabelen fra Deltaco er nok at den har tynne 28 AWG ledere. Vil heller kutte ned på tykkelsen på ytterkappen enn på selve lederene om jeg kunne velge. Mistenker at 28 AWG er vanskeligere å jobbe med når en skal montere kablen i veggkontakter / patchepanel.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OlavT said:

Ulempen med Slim kabelen fra Deltaco er nok at den har tynne 28 AWG ledere. Vil heller kutte ned på tykkelsen på ytterkappen enn på selve lederene om jeg kunne velge. Mistenker at 28 AWG er vanskeligere å jobbe med når en skal montere kablen i veggkontakter / patchepanel.

Jeg trakk en del slik 28 AWG "slim" cat6a i nykjøpt hus i fjor.  Vil absolutt anbefale det hvis du har mye 16mm rør, eller behov for å trekke veldig mange parallelle strekk slik jeg hadde  (gjenbrukte gamle tv-koaks rør og bokser, og de var ikke konfigurert i stjerne).  Det er en drøm å jobbe med 4mm kabel når du trekker.

 

Når det gjelder termineringen så er trikset å bruke materiell som er laget for 28 AWG. Du får både plugger og keystone-moduler som passer, og som er like enkle å jobbe med som annet cat6a-utsyr. Se f.eks

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/keystone-for-awg28/

https://www.direktronik.no/direktronik/kablar-5ba094bc/adapterepluggerdeksler/plugger/modular-kontakt3/

(merk at pluggen kommer uten bøyebskyttelse - det må kjøpes separat).

 

Av estetiske årsaker terminerte jeg også i noen vanlige doble Elko cat6-uttak.  Det gikk såvidt, men er nok ikke helt å anbefale.  Måtte ha et par forsøk på et par av dem.  Det er ikke et godt tegn.

 

Ting som jeg prøvde og som abolutt ikke går:  Vanlige plugger (cat5 eller cat6 spiller ingen rolle).  Selv med dyp konsentrasjon og mye sikting så er det klin umulig å få 8 ledere til å holde seg på riktig plass når de er så tynne at de kan flytte seg sideveis mellom hullene mens du klemmer på tanga.

 

Bruker PoE både her og der, men har ikke noe utstyr som trekker særlig mye.  Det verste er vel wifi-aksesspunktene som peaker på en 10-15 W.  Det er ingen grunn til å droppe slim kabel for slik bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (2 timer siden):

Ser ut som om den ligner på Goobay kabelen.

Det er fordi den er fra Goobay. Jeg er veldig fornøyd med denne kabelen. Enkel å jobbe med og ikke noe problem å trekke to stykker samtidig i 20 mm rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne kabelen fra Kjell & Co for et par dager siden:

 

UTP-nettverkskabel Cat. 6a, 100 m - Installasjonskabler | Kjell.com

 

Har nå byttet ut 4 strekk med gammel Cat 5 kabel med denne. Fikk en nedtur da jeg skulle teste første strekket. Fikk ikke 1 Gbps og linken feilet. Viste seg at et par tråder på patche-panelet ikke var gått skikkelig ned i knivene. Fikset dette og fikk 1 Gbps. Har ikke testet med noe raskere (mangler raskere switch etc.).

 

Denne Cat6a kabelen var helt grei å jobbe med. Fint at det er 23 AWG og solide ledere. Gjør termineringsjobben enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 100m Cat6a kabel fra Kjell & Company brukt opp og den har ikke skuffet. Lett å jobbe med. Går som en drøm gjennom rørene. Har bestilt nye 100m.

 

Skulle gjerne ha testet med 10Gbps, men har ikke utstyr til det (enda). Blir vel først 2.5Gbps som er aktuelt når PC'en skal oppgraderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en TP-link TL-SG108-M2 Gigabitswitch 8 porter 2,5 Gb/s - Switcher | Kjell.com (husk å kjøpe V2 om du bestiller en slik. Har halvparten av strømforbruket til V1) og har nå testet 2.5Gbps på en del punkter over Cat 6a kabelen. Bruker 2.5Gbps nettet som backhaul mellom et par Asus rutere som har 2.5Gbps nett og kommer til å bruke det på en ny PC med 2.5Gbps nettverkskort. Det fungerer utmerket!

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.