Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Automasjoner


stigvi

Automasjoner  

18 stemmer

  1. 1. Nå som Home Assistant endelig har fått gode muligheter for å kategorisere og merke automasjoner, kommer du til å bruke dette mer?

    • Nei, jeg fortsetter med Pyscript
      1
    • Nei, jeg fortsetter med AppDaemon
      0
    • Nei, jeg fortsetter med Node-RED
      5
    • Nei, jeg fortsetter med noe annet
      0
    • Ja, jeg kommer til å bruke automasjoner og skript i HA mer fra nå av.
      12


Anbefalte innlegg

Jeg har svart at jeg kommer til å bruke automasjoner mer. Faktisk kommer jeg til å flytte en del vekk i fra pyscript og over til automasjoner. Grunnen til dette er at jeg vil ha minst mulig avhengigheter i HA. Jeg liker ikke å være avhengig av pyscript.

Tidligere brukte jeg AppDaemon og jeg gikk over til pyscript med noe av den samme argumentasjonen. AppDaemon er et frittstående system (som også Node-RED er) og som kommuniserer med HA ved hjelp av rest-api. Jeg valgte pyscript fordi denne er tettere integrert med Home Assistant og går direkte mot HASS objektet. Fordelen ble en bedre ytelse, men også en forenkling av systemet.

Det er kode jeg har laget i pyscript som blir svært vanskelig å flytte så noe kommer jeg allikevel til å beholde i pyscript, men jeg ser etterhvert hvor veien går. Kanskje jeg skulle flyttet de app'ene jeg har laget i pyscript over til custom integrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, stigvi said:

Faktisk kommer jeg til å flytte en del vekk i fra pyscript og over til automasjoner. Grunnen til dette er at jeg vil ha minst mulig avhengigheter i HA. Jeg liker ikke å være avhengig av pyscript.

 

Den største "ulempen" jeg har oppdaget med å være veldig avhengig av Pyscript, er at jeg må vente ei uke eller to med å oppdatere HA til siste versjon, i tilfelle det dukker opp noen issues med Pyscript i siste HA versjon 🙂 

 

Og så har jeg oppdaget at man lett kan ramle nedi noen dependency-problemer hvis man støtter seg på biblioteker i Pyscript som har andre dependencies enn det HA shipper. Det siste tilfellet jeg kommer på er at jeg ville bruke Pandas 2.0, men siden HA fortsatt henger igjen på influxdb-client==1.24.0 blir det en konflikt (trenger >=1.26). Pyscript er veldig forsiktig med å installere biblioteker som bryter med det HA bruker (fornuftig nok), så da må man omgå problemet på andre måter.

 

Jeg svarte at jeg fortsetter med Pyscript. Jeg er bare en enkel søppeltømmer og absolutt ingen programmerer, men jeg elsker å kunne skrive Python-kode rett inn smarthuset i sanntid og få umiddelbar respons på om koden funker eller ei. Men mitt utgangspunkt er at reisen er vel så viktig som målet med smarthuset, så jeg er ikke så nøye på å finne enkleste mulige løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (40 minutter siden):

 

Den største "ulempen" jeg har oppdaget med å være veldig avhengig av Pyscript, er at jeg må vente ei uke eller to med å oppdatere HA til siste versjon, i tilfelle det dukker opp noen issues med Pyscript i siste HA versjon 🙂 

 

Og så har jeg oppdaget at man lett kan ramle nedi noen dependency-problemer hvis man støtter seg på biblioteker i Pyscript som har andre dependencies enn det HA shipper. Det siste tilfellet jeg kommer på er at jeg ville bruke Pandas 2.0, men siden HA fortsatt henger igjen på influxdb-client==1.24.0 blir det en konflikt (trenger >=1.26). Pyscript er veldig forsiktig med å installere biblioteker som bryter med det HA bruker (fornuftig nok), så da må man omgå problemet på andre måter.

 

Jeg svarte at jeg fortsetter med Pyscript. Jeg er bare en enkel søppeltømmer og absolutt ingen programmerer, men jeg elsker å kunne skrive Python-kode rett inn smarthuset i sanntid og få umiddelbar respons på om koden funker eller ei. Men mitt utgangspunkt er at reisen er vel så viktig som målet med smarthuset, så jeg er ikke så nøye på å finne enkleste mulige løsning.

Et bra og interessant svar. Dette med umiddelbar respons er jeg enig i og det er en fin egenskap med pyscript.
Når det gjelder avhengigheter så er det dette jeg misliker. Jeg bruker biblioteket simple-pid. For hver oppdatering av HA så ser jeg i loggen at dette biblioteket lastes ned i fra pypi.org. Hva om noen sletter dette biblioteket fra pypi.org? Finnes det det måter å lagre biblioteker permanent i pyscript? Det står på planen at det må undersøkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, stigvi said:

Et bra og interessant svar. Dette med umiddelbar respons er jeg enig i og det er en fin egenskap med pyscript.
Når det gjelder avhengigheter så er det dette jeg misliker. Jeg bruker biblioteket simple-pid. For hver oppdatering av HA så ser jeg i loggen at dette biblioteket lastes ned i fra pypi.org. Hva om noen sletter dette biblioteket fra pypi.org? Finnes det det måter å lagre biblioteker permanent i pyscript? Det står på planen at det må undersøkes.

Skjønner hva du mener, men at simple-pid skulle forsvinne er jo ikke det farligste, kunne jo vært interessant å følge Brett Beauregard's guide for å implementere PID-kontroll selv for å lære/oppfriske litt reguleringsteknikk 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RVM skrev (1 minutt siden):

Skjønner hva du mener, men at simple-pid skulle forsvinne er jo ikke det farligste, kunne jo vært interessant å følge Brett Beauregard's guide for å implementere PID-kontroll selv for å lære/oppfriske litt reguleringsteknikk 🙂 

Min plan er å implementere det i Home Assistant automasjon. Jeg lider også litt av at reisen er vel så viktig som målet og jeg ser på det som en utfordring. Men om det blir i 2024, 2025 eller 2026, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, stigvi said:

Jeg lider også litt av at reisen er vel så viktig som målet og jeg ser på det som en utfordring

Jeg går ikke med på at det er en lidelse, jeg tror det er et sunnhetstegn sånn at man holder interessen oppe -  da orker man å vedlikeholde koden når den feiler...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å fortsette med Node-Red. Har ikke sett helt på siste skrik av automations i Home-Assistant, men jeg forstår at det er samme som før med noen små-forberedelser.

 

Jeg har også filosofien at jeg ønsker ting simplest mulig med færrest mulig avhengigheter, men jeg tenker at siden jeg kjører Node-Red som add-on i Home-Assistant blir det litt som en del av samme system.

Samtidig vet jeg at jeg kunne gjort mye av det jeg gjør i Node-Red også rett i Home-Assistant, men jeg liker å ha alt på en plass (mer oversiktlig). Derfor kommer jeg mest sannsynlig til å bruke Node-Red fremover.

Aller helst ville jeg skrevet automasjoner i PowerShell, men selv om det eksisterer muligheter for det, så er det ikke på noen måte implementert godt.

 

Node-Red er visuelt, og jeg syns det er mer egnet i automasjon av bygg.

Da kan man se på systemet mer som en helhet, et stort nett av automasjon og ikke hundrevis av enkelt-automasjoner.

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evelen skrev (25 minutter siden):

men jeg tenker at siden jeg kjører Node-Red som add-on i Home-Assistant blir det litt som en del av samme system.

Både ja og nei.

Du får med node-red når du kjører en backup av HA. Det er en stor fordel.

Node red og HA snakker sammen via websockets og rest-api. Det er ikke den mest effektive måten å gjøre det på, men samtidig greit nok. Men det er to separate systemer og ingenting endrer på det, selv om det er gjort enkelt å installere via en add-on. 

Nå kjenner jeg ikke til node-red, annet enn at det er et grafisk system. Hvor fort tar det til seg Home Assistant sin nye funksjonalitet? Kan du slå av / på lys basert på område, etasje eller merkelapp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (11 minutter siden):

Både ja og nei.

Du får med node-red når du kjører en backup av HA. Det er en stor fordel.

Node red og HA snakker sammen via websockets og rest-api. Det er ikke den mest effektive måten å gjøre det på, men samtidig greit nok. Men det er to separate systemer og ingenting endrer på det, selv om det er gjort enkelt å installere via en add-on. 

Nå kjenner jeg ikke til node-red, annet enn at det er et grafisk system. Hvor fort tar det til seg Home Assistant sin nye funksjonalitet? Kan du slå av / på lys basert på område, etasje eller merkelapp.

Areas vet jeg er der, labels- og floors-konseptet kjente jeg ikke til før du nevnte det nå (i flytteprosess, så har ikke vært så up-to-date med hjemmeautomasjon i det siste) jeg vet ikke hvordan disse fungerer.

Men ettersom Node-Red har en ganske stor brukermasse i forhold til Home-Assistant går jeg ut i fra at det ikke tar altfor lang til for til å ta til seg ny funksjonalitet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status er at det går overraskende lett å flytte fra pyscript til Home Assistant Automasjoner. Syntaksen i automasjoner er litt lite effektiv. En må bruke mye tekst og flere linjer der en i python får det ned på en enkel linje. Men fordelen er at automasjoner er veldig likt mal-entiteter. Mal-entiter kan også ha triggere og aksjoner som er det samme som i automasjoner. Jeg begynte med det lette og fortsetter med mer avanserte skript etterhvert. Jeg kommer garantert til å lage noen blueprints også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg oppe i 132 automasjoner og 1 blueprint. Og dette er egentlig litt kjekt. Automasjoner er egentlig lette å lage i UI og jeg synes det er lettere å få de feilfrie enn å lage feilfri Python kode.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.