Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Optimize-problemer


aeklo

Anbefalte innlegg

Sliter med å optimisere noen enheter i HS3, og mener å ha prøvd mye. Nå trenger jeg tips :-)

 

Har en markisekontroller, Qubino ZMNHOD1 som kun finner én nabo-node, på tross av at det finnes flere mye nærmere som alle ser hverandre. Av og til oppnås det ikke kontakt med noden.

ZMNHOD1 er en Z-wave plus-enhet, og den eneste naboen den ser er en Fibaro non-ZWP.

Det står to noder i samme rom omtrent to meter unna, og en ZWP-node i naborommet tre meter unna.

 

Har forsøkt å ekskludere/legge til igjen, utallige rescan, optimize og full optimize.

Den manglet assosiasjon til HS, så jeg har satt opp det manuelt. Da ble kontakten gjennom den ene nabonoden mer stabil.

Ved rescan får jeg "four out of five child devices created successfully" - noe å bry seg om?

Har også skrudd av polling, uten at det gjorde noe.

 

Uansett klarer ikke enheten å finne mer enn denne ene naboen.

Noen god forklaring? Jeg river meg litt i håret over denne.

 

Har også to Aeon Labs "lednings-dimmere" som henger side om side, hvor den ene har 8 nabonoder og den andre bare 2. Slik har det alltid vært i de årene disse har vært i hus.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, aeklo skrev:

Uansett klarer ikke enheten å finne mer enn denne ene naboen.

Jeg har en slik node på badet. Hvis jeg kobler den til en annen kurs, finner den 30-40 naboer. Hvis jeg kobler den til kursen den skal være på, finner den 2-3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Jeg har en slik node på badet. Hvis jeg kobler den til en annen kurs, finner den 30-40 naboer. Hvis jeg kobler den til kursen den skal være på, finner den 2-3...

støy på kursen? hvis trafo til lampe på baderomsinredning er dårlig kan det kanskje være en kilde til støy som ødelegger for søket =)

men et søk starter vel fra controller og går via andre noder til den finner den rette, eller er jeg på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støy på kursen? hvis trafo til lampe på baderomsinredning er dårlig kan det kanskje være en kilde til støy som ødelegger for søket =)
men et søk starter vel fra controller og går via andre noder til den finner den rette, eller er jeg på bærtur nå?


Kan være et relevant tips! Markisemodulen min drives av en rimelig 12V kina-strømforsyning, helt sikkert av middels kvalitet. Skal teste med en høykvalitetsforsyning etter vinterferien.
Kan jo faktisk være så enkelt som å støydempe forsyningen.
Jeg klippet faktisk bort en støydrossel som satt på enden av kabelen fordi kabelen var for lang. Mulig den var plassert der av en årsak [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik node på badet. Hvis jeg kobler den til en annen kurs, finner den 30-40 naboer. Hvis jeg kobler den til kursen den skal være på, finner den 2-3...


Så det finnes problemnoder selv i de beste nettverk? [emoji23][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Håvardgj skrev:

støy på kursen?

Ja, det må det være. Når den eneste parameteren som endres er at noden bytter kurs, så må det være støy på kursen. Det har derimot ikke lykkes å finne ut hva som støyer. Andre noder på kursen trives greit.

 

10 timer siden, aeklo skrev:

Så det finnes problemnoder selv i de beste nettverk? emoji23.pngemoji106.png

:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moskus skrev:

Ja, det må det være. Når den eneste parameteren som endres er at noden bytter kurs, så må det være støy på kursen. Det har derimot ikke lykkes å finne ut hva som støyer. Andre noder på kursen trives greit.

 

 

Hva med å prøve et XY-filter foran noden dersom den er 230VAC?

Min kjører på 12V DC, så den er enklere å filtrere.

Evt. kan du jo prøve et XY-filter på kjente støyprodusenter (lysrør, viftemotorer, billige LED-drivere etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg faktisk lurt litt på da jeg har flimring på en lys kurs.. har også en følelse av at z-wave enhetene i det rommet sliter mer med signalet enn de rett ved siden av.  hvilke størrelser passer til sånn bruk? 47nF greit til alt av 230v? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg faktisk lurt litt på da jeg har flimring på en lys kurs.. har også en følelse av at z-wave enhetene i det rommet sliter mer med signalet enn de rett ved siden av.  hvilke størrelser passer til sånn bruk? 47nF greit til alt av 230v? 


Så vidt jeg vet er det litt avhengig av hvilken støy man skal filtrere, men det kan jeg ikke noe særlig om. Er jo ganske enkelt å prøve med et sånt XY-filter da. Trenger bare en "sukkerbit" med tre klemmer :-)
Rimelig var det jo også.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.