Jump to content
  • Sign Up
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Nettverksutfordringer Telia / Chilimobil - IPv4 vs IPv6?


Recommended Posts

Posted (edited)

Har en NUC med HomeAssistant Operating System og noen Reolink kameraer på hytta. I løpet av de siste to ukene er det som flere tjenester ikke virker som de skal.

 - Jeg får tilgang til HAOS gjennom ZeroTier (som vanlig)

 - Jeg får ikke tilgang til HAOS gjennom DuckDNS (som fungerte før)

 - Ved oppdatering av pakker (Hacks, Intetgrasjoner etc) så stopper alt. Jeg ser at oppdateringer finnes, men ingenting lastes ned.

 - Oppdatering via sky-intetgrasjoner fungerer ikke (Nordpool + met.no)

 - Reolink kameraene kommer ikke opp i app (time-out) - men jeg ser de fungerer som de skal gjennom HAOS / Frigate.

 

Siden både HA og Reolink ikke fungerer som det skal, tipper jeg det er nettet som er utfordringen, og ikke HA.

 

Når jeg går inn på ZeroTier så ser jeg at innenfor den aktuelle nettwork ID så gir alle enhetene IPv4 adresser (?) bortsett fra den mobile routeren på hytta som gir IPv6, slutter på 7f47 (?). Sånn var det ikke før. Kan det ha vært en oppdatetring i nettet til Telia / Chili? Annet?

 

image.png.f7a10ba3322584f578059769e68a8ca1.png

 

Kan dette ha noe med utfordrignen å gjøre? Er litt i villrede her og usikker på hvor jeg skal starte å feilsøke.. Alle tips motttas med åpne arme.

 

Logg fra met.no:

ogger: metno
Source: components/met/coordinator.py:79
First occurred: December 6, 2024 at 16:11:12 (1765 occurrences)
Last logged: 12:45:36

Access to https://aa015h6buqvih86i1.api.met.no/weatherapi/locationforecast/2.0/complete returned error 'TimeoutError'
Access to https://aa015h6buqvih86i1.api.met.no/weatherapi/locationforecast/2.0/complete returned error 'ClientConnectorError'

 

 

Logg fra Nordpool:

Logger: homeassistant.components.sensor
Source: helpers/entity_platform.py:610
integration: Sensor (documentation, issues)
First occurred: December 6, 2024 at 16:19:02 (3 occurrences)
Last logged: December 7, 2024 at 15:40:06

Timed out adding entities for domain sensor with platform nordpool after 500s

 

Supervisor klager over manglende internett-tilgang:

2024-12-08 07:22:00.887 WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'GitRepo.pull' blocked from execution, no supervisor internet connection
2024-12-08 07:22:00.889 WARNING (MainThread) [supervisor.homeassistant.websocket] Connection is closed
2024-12-08 07:22:00.890 ERROR (MainThread) [supervisor.store] Could not reload repository ccab4aaf due to StoreJobError("'GitRepo.pull' blocked from execution, no supervisor internet connection")

 

Edited by Teknor
Posted

Jeg har telia trådløst bredbånd. Der gikk de over til cgnat for ca. 1.5 år siden hos meg. Og da sluttet port forwarding å virke. Du kan Google telia cgnat

 

Jeg bruker istedenfor Cloudflared addon i HA og domene kjøpt hos cloudflare for å tilgang til tjenestene mine. Det blir jo noe av det samme som tailscale som du allerede bruker.

 

Jeg har også reolink kamera. Men har fortsatt tilgang på de gjennom appen. Så det er ikke sikkert det er samme problem hos deg. 

  • Like 1
Posted
mrkaasa skrev (3 timer siden):

Jeg har telia trådløst bredbånd. Der gikk de over til cgnat for ca. 1.5 år siden hos meg. Og da sluttet port forwarding å virke. Du kan Google telia cgnat

 

Jeg bruker istedenfor Cloudflared addon i HA og domene kjøpt hos cloudflare for å tilgang til tjenestene mine. Det blir jo noe av det samme som tailscale som du allerede bruker.

 

Jeg har også reolink kamera. Men har fortsatt tilgang på de gjennom appen. Så det er ikke sikkert det er samme problem hos deg. 

 

Takk - ser ut til at det kan være noe der...

 

Tidligere svar fra Telia i 2023: Per nå har vi ikke Port Forwarding på Trådløst Bredbånd. Årsaken er at innkommende trafikk til hjemmesentralen som ikke er initiert av kunden selv (ved å sende ut en forespørsel om å hente en nettside f.eks.) ikke er lov på Trådløst bredbånd. Dette er et sikkerhetstiltak for kundene og for å unngå datatrafikk som potensielt kan forringe kvaliteten/kapasiteten i nettet.

 

Muligens har ChiliMobil også gått over til samme løsning...

Jeg har lagt inn APN navn: vpn.telia.no uten brukernavn og passord.

 

Muligens burde jeg endre til

APN navn: vpn.telia.no

Brukernavn: telia

Passord: telia

 

Åpenbart noe som er i ferd med å skje hos Telia - mulig overgang til Telenor kan løse dette:
image.png.717f96fcfb39ced3e7cc59baf3859532.png

 

Likevel synes jeg det er rart at jeg får tilgang inn til HomeAssistant (gjennom ZeroTier One), men HomeAssistant (og Reolink) har ikke tilgang ut.

Posted

Vet ikke med Telenor men Telia skiller på mobilt bredbånd og trådløst bredbånd. Trådløst mener jeg tillater post forwarding. Jeg har mobilt bredbånd og det har støttet port forwarding (og dermed har jeg kunnet bruke OpenVPN) inntil for noen måneder siden men ikke nå lengre. Jeg har akkurat begynt å bruke TailScale og det funker fint i Telia mobilt internet.

 

Jeg har noen RPi "på bygda" som jeg trenger å nå hjemmefra av og til og der har jo RPi kommet med RPi Connect som tilbyr både ssh og screen sharing og det virker uavhengig av og samtidig med TailScale.

Posted

Trafikk går begge veier gjennom ZeroTier, men når HA skal hente strømpriser, gjøre oppdateringer etc så funger ikke det fordi supervisor har ikke tilgang til internett. Snodige greier.

 

image.png.da540ffde33fda4ffff3e4d8ab8f8ae7.png

Posted

Hva skjer om du tar en traceroute mot feks vg.no (kjør både på ipv4 og ipv6 - traceroute -4 vg.no / traceroute -6 vg.no).. 
Dette kan gi deg en pekepinne på hvor det stopper opp.

SveinHa skrev (8 timer siden):

Vet ikke med Telenor men Telia skiller på mobilt bredbånd og trådløst bredbånd.

 

Telenor skiller ikke på dette, må bare bruke rett VPN 🙂

  • 1 month later...
Posted
Teknor skrev (På 9.12.2024 den 16.02):

Trafikk går begge veier gjennom ZeroTier, men når HA skal hente strømpriser, gjøre oppdateringer etc så funger ikke det fordi supervisor har ikke tilgang til internett. Snodige greier.

 

image.png.da540ffde33fda4ffff3e4d8ab8f8ae7.png

Hei, jeg hadde samme problemet. Dette satte meg på sporet av en løsning: `ha supervisor restart`

 

Jeg ssh-et inn fra en annen maskin. `ha supervisor log -n 150000` viste at supervisorn har vært uten internett leeenge. Og selv ikke restart av homeassistant/hele pi-en hjalp.

 

Men etter en tvungen restart, begynte det å ramle inn oppdateringer.

 

 

  • Like 1
Posted

Forsøkte "ha supervisor restart" @HåvardG - men for mitt tilfelle måtte den trådløse 4G routeren restartes og alt fungerte normalt igjen. Siden denne installasjonen er på en hytte prøvde jeg de fleste mulige forsøkene remote. Hadde ikke mulighet til å restarte routeren hjemmefra. Nå har jeg en Raspberry Pi på hytte-LAN'et med Tailscale og VNC så jeg enkelt får "remote desktop" inn i hytte-LAN'et og kan logge meg inn i web-grensesnittet til routeren gjennom denne. Tips til de som måtte trenge.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.