Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøvde dette. Kan lese av alt mulig fra laderen. Men når jeg tester ved å slå av laderen med bryter i HA, skrur den lyset i button av, ingen endring i strøm, og etter 15sek lyser det on igjen i button. Altså ser ut som jeg ikke kan styre laderen....

Skrevet
christbj skrev (7 timer siden):

En ny mulighet for videre bruk av Futurehome uten abonnement er publisert på Github,

…..

. For mange brukere av Futurehome tror jeg dette blir for komplisert. 

Etter å ha vært gjennom prosessen tror jeg din antagelse er veldig riktig. En må ha et ganske stort pågangsmot og evne til å håndtere et oppsett som har veldig mange muligheter og antageligvis like mange muligheter for å feile.

Skrevet
jguddal skrev (56 minutter siden):

Jeg prøvde dette. Kan lese av alt mulig fra laderen. Men når jeg tester ved å slå av laderen med bryter i HA, skrur den lyset i button av, ingen endring i strøm, og etter 15sek lyser det on igjen i button. Altså ser ut som jeg ikke kan styre laderen....

Samme er min erfaring dessverre. Altså kun sensorer som gir tilbakemelding med tilsynelatende riktige verdier. Men all styring ellers er helt ubrukelig. Har både Home Assistant som jeg klarte å få den koblet til før "Free trial" gikk ut. Nå som jeg har kjøpt en homey i tilegg for å teste om jeg klarte deres guider på å legge den til, så klarer ikke laderen å starte Zigbee pairing mode

Testet også å parre laderen tilbake i Futurehome sin app. Får ikke til der heller. Får connecta initielt med bluetooth, men klarer ikke å få laderen til å starte Zigbee pairing

Antar jeg som ikke har noe abbonemant med FHSD Connect får noe hjelp av dem til å feilsøke dette. Eller vet noen om jeg har noe rettigheter på min side til å få dette utbedret?

Skrevet

Poster også her i tilfelle det er noen som sliter med å få koblet den til Homey da jeg endelig klarte å løse det. Og kan heldigvis si det fungerer perfekt med start/stopp av lading, sensorer, automations osv.

image.png.dee922a5b60ea71a41d1bac8a3599ae1.png

Skrevet (endret)
Hokkis skrev (6 timer siden):

Samme er min erfaring dessverre. Altså kun sensorer som gir tilbakemelding med tilsynelatende riktige verdier. Men all styring ellers er helt ubrukelig. Har både Home Assistant som jeg klarte å få den koblet til før "Free trial" gikk ut. Nå som jeg har kjøpt en homey i tilegg for å teste om jeg klarte deres guider på å legge den til, så klarer ikke laderen å starte Zigbee pairing mode

Testet også å parre laderen tilbake i Futurehome sin app. Får ikke til der heller. Får connecta initielt med bluetooth, men klarer ikke å få laderen til å starte Zigbee pairing

Antar jeg som ikke har noe abbonemant med FHSD Connect får noe hjelp av dem til å feilsøke dette. Eller vet noen om jeg har noe rettigheter på min side til å få dette utbedret?

Har ikke prøvd den siste av løsningene over men hadde lignende problemer med tidligere nevnte løsninger. 

Derfor brukte jeg  mesteparten av helga på å banke AI  (måtte ty til OCPP-standarden også skal sies) igjennom utvikling av en OCPP server rettet spesielt mot FH Charge. De andre FH komponentene mine (HAN sensor og VVtank bryter) fungerte fint med zigbee. 

Det er grenser hvor my strøm jeg kan få inn i den bilen så testingen er noe mangelfull, i alle fall over lengre tid men ting synes å fungere.  Dette er heller ikke mitt spesialfelt så dere får evt. ta ting som de er 🙂. Om noen har lyst til å fikse videre (støtte for HACS etc., bedre sikkerhet ,...)  og gjøre det enklere for menigmann får dere bare si i fra.

Jeg kjører det i en docker container. 

Serveren lager sensorer/switcher etc. på HA MQTT som oppdages automatisk.  

FH Charge <--> OCPP<--> MQTT <--> HA

"Out-of-the-box" fra MQTT Enhetsdisplay:
image.thumb.png.d989be138a2c166bc66d5ee9eef27b2b.png

Håper det kan hjelpe noen. 

Dessverre måtte jeg løse inn abonnement for å koble FH charge til server  ( ws://IP-CONTAINERHOST:9000) ved hjelp av app. Overlever dog 99 kr. Venter i spenning på at noen (som deler løsningen) skal finne ut av den bluetooth-nøtta.

Her er koden: https://github.com/saremmen/fh_charge_mcpp_server

Endret av skrangle
  • Thanks 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.